Vurdering?

Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Indlæg
  • #225588
    TTFJEForfatter

    ok, men det giver ingen mening… hvorfor holde noget hemmeligt, hvis enhver bare kan regne det ud alligevel… 🙂 Jeg er ikke overbevist 🙂

    Men tak for svaret 🙂

    #225590
    testForfatter

    Hvis du ikke er overbevist så prøv at tænk dig om. Du vil låne 100. Kredit foreningen vil låne dig 70 og banke 30 basseret på samme vurdering ? Nej vel.

    Som min bank dame sagde sidste da jeg regnede vurderinge ud i vores samtale ja der er jo ikke svært at regne ud.

    Og det er slet ikke nogen konspiration

    #225592
    TTFJEForfatter

    Jeg tror desværre ikke det er så simpelt som du antyder. Hvis man skal låne 100% til et nyt hus så er det sikkert så simpelt, men ikke hvis vi taler et andet scenario.

    Eksempel. Et hus er steget i værdi og restgælden svarer nu til 80% af den den nye værdi. Kunden har i dag et realkredit lån svarende til 80% af den gamle vurdering og et banklån på de sidste 20% af den gamle vurdering. Hvis alt går efter bogen kan kunden nu optage et nyt Realkredit lån og dermed komme af med bankgælden. Men det efterlader Banken som “taber", og de kommer ikke til at tjene noget på den nye sammensætning.

    Ved at holde vurderingen hemmelig, kan realkreditforeningen og banken “dele i porten" realkreditforeningen tager 70-75% og efterlader 5-10% til banken. Realkreditforneigen får en højere bidrags sats, Banken tjener renter på boliglånet, og alt med en lavere risiko.

    Og igen det altoverskyggende, hvorfor holde noget hemmeligt, hvis man ikke har et formål med det…

    Men vi kommer det nok ikke nærmere her 🙂

    Tak for snakken…

    #225594
    testForfatter

    vel ja det er vel en omsiggribende tendes i tide at man ser konspirationer og alternative fakta over alt.

    Nej der sider ikke nogle onde finas huse og gør som du beskriver. De så så være strategien ved de kunder der ikke er i stand til at flytte og få et tilbud ved andre? nej kort sagt sådan fungere det ikke.

    #225600
    TTFJEForfatter

    Tror ganske simpelt ikke du forstår hvad jeg skriver…

    #225674
    TTFJEForfatter

    Lidt fra EB.dk Det er reelt dette der foregår, og årsagen til de Hemmelige vurderinger. Lidt gammen artikel, men stadig relevant.

    http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article4014337.ece

    #225720
    peter holm larsenForfatter

    Hej Alle,

    Tænkte jeg ikke ville deltage i denne debat – men kan se der nu bliver linket til en gammel artikel fra EB. Udfordringen i den er dog at den ikke er baseret på fakta. Jeg kontaktede Eb tilbage i 2012 da en studerende jeg havde hjulpet med en kandidatafhandling om tæt på samme tema havde lavet en større empirisk analyse, der ikke svarede overen med EBs konklusion.

    Jeg spurgte dengang journalisten om hvor de havde information om at rente på lån kunne være på til 15 % og deres grundlag var bankernes prisblad – ene og alene. De havde ingen konkrete tilfælde hvor nogle barslet den rente.

    Iøvrigt er det jo sådan at der jo er fri konkurrence – og kunden kan altid skifte institut. Så hvis en kunde har købt et hus til 3 mio. kr og har lånt 2,4 mio som realkredit lån og 600 tkr, som banklån og huset er steget til til 3,75 mio kr. således at en 80 % belåning kan give 3 mio kr. så er det jo bare at skifte realkreditinstitut. Det koster ca. 10000 kr. Men hvis renten af de 600.000 kr. -skulle være 15% ville kunden jo spare ca75.000 årligt – og den bank og realkreditinstitut der kom men den alt for lave vurdering have så mistet alt indtægt.

    Så der er ikke grundlag for de vilde konspirationer og EB artikel er som så mange andre " fake". Kan ikke forstå nogle kan blive ved og ved med at tro at EB laver lødig journalistik baseret på dybdegående journalistik 🙂

    #225724
    TTFJEForfatter

    Hej

    Fint nok og generelt vil jeg giver dig ret mht EB 🙂 Jeg mangler bare fortsat et svar på hvorfor vurderingen holdes hemmelig? Hvis man alligevel bare kan regne vurderingen ud, giver det ingen mening.

    Skal vi ikke laden den ligge der 🙂

    #225738
    testForfatter

    “Spørgsmålet var “Er der andre, der har oplevet ligende ? Er det normal praksis ?"

    Hertil er svaret, at det er normal praksis, at det fremgår af diverse vurderingserklæringer, at indholdet af disse ikke må meddeles ejendommens ejer, hvilket kan skyldes hensynet til vurderingsmandens eventuelle bemærkninger om ejendommen og dennes stand samt at vurderingen er bestemt til bankens/kreditforeningens interne brug."

    Det svar har du jo fået. Ingen grund til at lave en konspiration ud af det.

    #225744
    peter holm larsenForfatter

    Der er som Test skriver intet usædvanligt i at vurderingsmanden ikke oplyser vurderingsprisen.

    Og ja – man kan nemt regne sig tilbage til vurderingen der ligger bag bidragssatsen.

    Vurderingsprisen fra realkreditinstituttet kan ikke sammenlignes med en salgspris – så vurderingsprisn kan du ikke bruge til meget isoleret set.

    Hvis du har et hus til en realkreditvurdering til 5 mio.kr. – kan salgsprisen let være fx 6 mio. kr – og det kan sagtens være at banken ikke vil lade dig låne mere end 1 mio. kr.

    Så det nytter heller ikke at spørge hvad du maksimalt kan låne.

    Men spørg hvordan der har fastsat din konkrete bidragsprocent – så får du værdien. Men der er ingen grund som test skriver til at lave konspirationsteorier.

Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.