F1 til Nordea Prioritetslån

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Hans Larsen (7)Forfatter
    Indlæg
  • #95413
    Hans Larsen (7)Forfatter

    Hej,

    Jeg ejer en ejerlejlighed til ca 1.200.000 kr og har en rest gæld på 700.000 kr

    De 700.000 kr er et Nordea F1 lån (med afdrag) til en rente på 0.2%
    Jeg betaler ca 600 kr i rente og 1.400 kr i bidrag pr. kvartal.

    Ekstra info
    Har en opsparing på 600.000 kr. og har planer om at sælge lejligheden om 4-5år og købe hus

    Ville følgende være dumt:

    Jeg opretter en kassekredit uden afdrag (Nordea Prioritetslån) på 700.000 kr og betaler mit lån af, samt overføre min opsparing til kassekrediten så jeg er i minus med 100.000 kr

    Renten er 3,7%

    Så er min eneste udgift er 3.700 kr årligt.
    Plus 5.000 kr i oprette af Nordea Prioritetslån

    Jeg regner med at spare 100.000 kr op inden for et 1 år så vil indlån/udlåns kontoen være i nul og skal så derefter ikke betale noget i afdrag og rente til jeg sælger lejligheden.

    Kunne self også bare betale F1 af med min opsparing, men det ønsker jeg ikke da jeg gerne vil have adgang til pengene såfremt jeg for brug for dem.

    #222012
    thsvForfatter

    Slet ikke nogen dårlig ide, men skift til Handelsbanken eller Jyske Bank i stedet, da 3,7% som 1. prioritet er en direkte uartig rente!

    Jyske Q4plus vil være omkring 1,2% i rente med de ca. 60% du ønsker og koster gratis i omlægningsgebyr til Jyske, kun indfrielsesgebyr og stempelomk.
    https://www.jyskebank.dk/produkter/bolig/jyskebanklaan/q4plus

    Du kan også overveje deres F1-lån og placere din opsparing til 0,8% eller hvad der hu kan opnås for tiden, da din rente vil være maks. 0,5%.
    Jyske er billigere end andre F1-lån, da de ikke beregner kursskæring ved refinansieringer og gebyr for optagelse og indfrielse er ligeledes lidt lavere. Ulempen er at der er tale om et banklån, men RK hæver jo også deres gebyrer og adm.bidrag raskt væk i disse år.

    Handelsbanken ligger på rente ned til 1,07%, men koster almindeligt oprettelsesgebyr, for tiden 7.500 kr, men har hørt om 5.000 kr i gebyr ved skift fra andet RK-lån.
    https://priolaan.dk/likv/rentesatserprio.htm

    At du beholder lånet vil jo være en fordel for en kommende køber som så kan overføre 1,5% stempel fra din belåning, en besparelse på 9.000 kr hvis lånet er afdraget til f.eks. 600.000 kr til den tid.

    En 3. mulighed er at at afdrage på dit lån til 480.000 kr ved refinansiering og skifte til F3 el. F5 med lavere bidrag, da Nordea så vil beregne en ny belåningssats (0-40%). Men stadigvæk dyrere end Jyske F1.

    #222026
    Hans Larsen (7)Forfatter

    Tak for dit super indlæg.

    Må lige undersøge om det er for dyrt at skifte bank.. Nordea skal have ca 3800 kr plus 1600kr til tinglysning.. Fordi de kunne genbruge mit stemple fra nuværende lån, kan de også det hvis jeg skifter bank? Vil gerne undgå at betale tinglysning på 10.000kr

    Men ellers kan jeg altid skifte når jeg køber hus 🙂

    Tænker behøver jo enlig kun en priotetslån på 100.000 kr da jeg selv har de 600.000kr, men problem er så mister jeg min status som fordel+ og rente stiger til 4,7

    Så skal oprette priotetlån på minimum 250.000 for at forsat at være fordel+, men så tænkte jeg lige så godt kunne oprette på 500.000 for så at blive premium kunde selv om jeg ikke for noget ud af det..

    Vil det smateste ikke at være at oprette uden afdrag i 10 år, da jeg max kommer til at blive boede i 5 år. Så har jeg 4 år hvor jeg ikke afdrag eller betaler noget som helst i rente, princippet gældfri.. Så kan jeg ligge flere penge til siden end de 8000 jeg ligger i dag

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.