Indfrielse af realkreditlån

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87591
    AnonymForfatter

    Skal realkreditlånets pantebrev tinglyses påny såfremt man indbetaler et ekstraordinært afdrag på f.eks. 200.000kr?

    Hvilke øvrige omkostninger er der ved et ekstraordinært afdrag?

    #110896
    AnonymForfatter

    Hej Gummijohn

    Nej, så længe du ikke ændre hovedstolen på dit lån eller låntype, så skal dit pantebrev ikke tinglyses på ny.

    Og “normalt" er omkostninger ved ekstra ordinære indfrielser omkring 750,- kr., som er et engangsbeløb du betaler.

    *Jeg tager som altid forbehold for fejl 😛

    #110898
    fk2001Forfatter

    Hvordan ændre et sådan afdrag på lånet i fremtiden?

    Fortsætter man med samme månedlige ydelse, med mindre renter og højre afdrag, hvorved lånets afvikles hurtigere end hvad det ellers ville være blevet?

    Eller nedsættes ydelsen så lånet stadig ophøre til den oprindelige tid?

    #110928
    JKOForfatter

    Da jeg lavede et ekstraordinært afdrag på 250.000, blev ydelsen nedsat tilsvarende, således at der var samme løbetid på lånet

    #111024
    AnonymForfatter

    Hvorfor lave ekstraordinær afdrag på realkreditlån?

    Hvis lånet er et fastforrentet konvertibelt realkreditlån eksisterer muligheden for førtidig indfrielse vel forsat?

    Når kursen på obligationerne i den obligationsserie, hvori man har optaget lånet, er favorabel, d.v.s. mindre, i forhold til den kurs man optog lånet til, kan man købe obligationer op i sin “låneserie", når man har obligationer med en nominel værdi der modsvarer ens restgæld, kan man lave en førtidig indfrielse af ens gæld, ved at indfri / aflevere sine obligationer i realkreditinstitutet.
    I den mellemliggende periode, indtil man kan lave førtidig indfrielse, vil renterne fra ens, forhåbenlig billigt købte, obligationer modsvare ens løbende indbetalinger til realkreditinstitutet minus bidragssats, ihvertfald for den forholdsvise andel som de indkøbte obligationer udgør af ens gæld.

    Det korte af det lange er, at man køber sin egen gæld tilbage til en lavere pris end man oprindelig optog sit lån til!

    Min genbo har således, da renten var anderledes høj, tilbagekøbt sin realkreditgæld til kurs 37; ja det er nogen år siden…

    Det hele forudsætter selvfølgelig at man tror på, at renten vil blive højre i fremtiden, ihvertfald inden for løbetiden af ens realkreditlån, og at muligeheden for førtidig indfrielse forsat eksisterer.
    Men mig bekendt er det i praksis det man gør, når man omlægger lån, d.v.s. at banken / realkreditinstitutet opkøber obligationer i ens gamle “låneserie"?

    #111026
    JKOForfatter

    Jeg er enig med Spørge Jørgen, det var også på denne måde (opkøb af obligationer), som jeg lavede et “ekstraordinært afdrag"

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.