2,5% lån med kurssikring oprettet dagen før Brexit

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Indlæg
  • #221980
    MichaelForfatter

    Bidragssatsen regnes ud og giver en vægtet bidragssats dvs. du betaler efter præcis 64% belåning og ikke 60-80% på hele lånet

    #221982
    thsvForfatter

    Stop nu det med bidragsfri periode, det er ikke noget der hedder, det hedder afdragsfri periode.

    Hos Nordea vægter man efter de forskellige bidragsarser, så din bidragssats udregnes (40*0,525%+20*1,125%+4*1,825%)/64=0,794% i perioder med afdragsfrihed og (40*0,375%+20*0,825%+4*1,125%)/64=0,563% i perioder hvor I afdrager! Det er de nye satser efter 1/9, de oplyste 0,7508% gælder kun i 1. termin frem til 30/9.
    Vær glad for at I ikke havde lånt hos RD der ville tillægget på 0,3252% for afdragsfrihed ved belåning over 60% være gældende.

    Jeres sparede afdrag ved en obl.restgæld på 1,726 mill. er for øvrigt 79.322 kr for de første 2 år, for at opnå dette har I en obl.restgæld på 24.000 kr mere og betaler 8.000 kr mere i adm.bidrag de 2 første år, en meget dyr pris i stedet for at forhøje lånet med 50-60.000 kr!

    Her er belåningen mindre end 80% så i det mindste kun et merbidrag på lidt over 10% for afdragsfriheden, det onde er at obl.restgælden er højere.

    #221986
    TE4000Forfatter

    Tak for udregning 🙂
    Ja det er da en dyr pris for de 2 års afdragsfrihed når det egentlig slet ikke er en nødvendighed. Det var en ‘nice to have’ ikke ‘need to have’ mulighed. Men da ikke for prisen!

    Kan man egentligt ændre beslutningen om afdragsfrihed, sådan at vi starter med at afdrage fra start og dermed have den lave bidrassats fra start og samtidig også undgå den højere obligationsrestgæld som medføres af den de afdragsfrie år?

    Du lyder til at være inde i alt det med lån – har du et hurtigt bud på hvad omkostningerne vil være for at omlægge?
    Vi har tegnet 2.5% til kurs 9.45 med afdragsfrihed. Idag er kursen på 2.5% afdragsfri 99,175. Lånet på 2% med afdrag er 97,05. Men som nævnt før er samlet tilbagebetaling på 2% ca. ½mio lavere end 2,5% afdragsfrit. Og månedlig ydelse 1000kr mindre.
    Vores lån er ikke tinglyst eller udbetalt endnu. Vi har ej heller underskrevet ‘aftale om udbetaling af lån’ endnu.
    Jeg tænker at det vi kan tabe må være kurstabet ved kurssikringen og hvad mere? Kursen på 2.5% afdragsfrit er jo væsentlig højere idag end da vi tegnede. Det må da være til vores fordel ved indfrielse i forbindelse med evt. omlægning?

    #221990
    thsvForfatter

    1) Ja kan godt vælge at afdrage fra start af, så bruges den lave sats for adm.bidrag, men
    2) I beholder den høje restgæld, da I jo har bedt om at købe obligationer til den aftalte kurs, en kurssikring gør jo at realkreditforeningen handler på jeres vegne.

    Jeg kan ikke umidelbart regne ud hvad en omlægning koster, men typisk kan det ikke betale sig, udnyt afdragsfriheden i flere år er mit råd og skab jer en opsparing/buffer.

    Dyre lærepenge, men sådan er det, når man ikke sætter sig ind i det på forhånd.

    Og I har altså ikke det lån i 30 år, 5-7 år er langt mere normalt.

    #221994
    testForfatter

    Virker jo lidt som i er blevet dårligt rådgivet i Nordea. Der trode jeg slet ikke var muligt

    https://dk.trustpilot.com/review/www.nordea.dk

    #222006
    TE4000Forfatter

    thsv:
    JA meget dyre lærepenge! Går aldrig mere i banken uden at vide præcis hvad et handler om, sådan at jeg kan sætte mig ind i det på forhånd! Og Lader aldrig beslutningerne være op til den rådgivning vi får af bankens egen rådgiver (banken er jo også en forretning der skal tjene penge) og min samlever! Det var simpelthen så forjaget det hele! dårlig oplevelse.
    Tak for kommentarer 🙂 Er du tidl./nuværende bankansat? Du virker til at have lidt styr på det 😉

    test:
    Hmmm…tjah….ØV! Stolede på min bank indtil huskøbet! …men okay har jo heller ikke rigtig haft ‘brug for dem’ før da jeg bare havde en stor opsparing stående og ingen lån 🙁

    #222008
    thsvForfatter

    Nej, har aldrig arbejdet i en bank, men har solid økonomisk uddannelse bag mig.
    Følte selv den dårlige rådgivning, da vi skulle omlægge lån i Danske Bank og satte mig derfor grundigt ind i tingene dengang for 12 år siden.
    Bankfolk ville aldrig anbefale lån med større kursfald, men altid vælge det lån der ligger tættest på kurs 100 uden at regne på konsekvenserne.
    I mine øjne skal der være max. 3½ point ml. kurserne for at lånet med ½% lavere rente bliver billigst i praksis, men gælder ikke ved faldende rente, hvor risikoen for at indfri til kurs 100 er til stede.
    Og en bankansat vil altid råde til kurssikring og fastforrentet lån med afdrag, som I har fået.

    Hvis du læser Nordeas anmeldelser er langt de fleste af dem præget af de historier om hvidvaskning af penge, de pt. er indblandet i.
    Nordea har et dårligt image for tiden, men deres strategi men ens priser for alle sikrer langt de fleste bedre priser end hos konkurenterne, der tit udbyder lån til højere renter.
    Har personligt kendskab til rigtigt mange andelshavere, der har fået hævet renten på deres andelslån til ca. 9% eller ca. det dobbelte af Nordeas standardsats for et par år siden.

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.