2,5% lån med kurssikring oprettet dagen før Brexit

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • TE4000Forfatter
    Indlæg
  • #95402
    TE4000Forfatter

    Situationen:
    Huskøb 2.520.000kr. Udbetaling 900.000kr. Lånebehov 1.620.000kr. Rent realkreditlån. Til overtagelse 15/7.

    Er i banken på dagen for Brexit afstemningen (23/6). Rådgiver råder til 2,5% fastforrentet med kurssikring. Bidragsfrit 2år grundet totalrenovering i den første tid vi har huset. Ærligt havde jeg ikke selv undersøgt så meget forinden og sagde JA TAK. Bidragssats 0,7508%. Samlet tilbagebetaling for dette lån efter 30år bliver 2.755.321,29kr.

    Grundet ændringerne efter Brexit resultatet viser bankens låneberegner idag at vi kan tegne 2,0% lån til lidt lavere kurs end den vi optog lån på og bidragssats 0,68%. Her er samlet tilbagebetaling 2.266.852kr. Dvs. ca. 500.000kr lavere! 2.0% afdragsfrit vil samlet tilbagebetaling blive 2.581.946kr. Dvs. ca. 200.000kr lavere! Jeg ser endvidere at månedlig ydelse er ca. 1000kr. lavere før skat på begge.

    Det er da brandhamrende ærgeligt at stå i den situation!

    Jeg er ikke klog på lån og det er første huskøb. Kan man på nogen måde ændre på den aftale der blev lavet d.23/6? I så fald, hvad vil omkostningen formentligt være ift. den besparelse der vil være på samlet tilbagebetaling? Det er også værd at tage i betragtning at den månedlige ydelse vil være ca. 1000kr. lavere.

    What to do?

    #221934
    RasmusBForfatter

    Du kan da bare ændre det. Du har 14 dages fortrydelsesret på dine lån fra den dag du har optaget lånet.

    #221936
    testForfatter

    Ja det var ærgerligt de ikke stemte ja, så havde de beslutning sikkert også været rigtig.

    Du vi typisk ikke kunne komme ud af det ved minimum at betale det som kursikringen koster. Banken sælger dine obligationerne på det tidspunkt hvor du laver kursikringen. Banken har så at sige lånt pengene for dig allerede. Der er kun to muligheder. Lev med det du er ikke dårlige stillet ind før afstemningen eller gå i baken og bed om et tilbud på “omlægning"

    #221938
    TE4000Forfatter

    RasmusB – Har man virkelig 14 dages fortrydelsesret på lån fra optagelsesdato? Gælder det altid?
    I så fald er det jo piece of cake!

    #221940
    RasmusBForfatter

    Ja det kan du ifølge paragraf 19 i kreditaftaleloven 🙂

    #221942
    TE4000Forfatter

    WAUW det vil da være fedt hvis det forholder sig sådan! Det skal undersøges! Det kan spare mig for ½mio !!!

    #221944
    morsdrengForfatter

    Det er desværre IKKE korrekt, for iflg. kreditaftalelovens § 19, stk. 7 gælder fortrydelsesretten IKKE for lån med pant i fast ejendom, ydet på baggrund af obligationsudstedelse og det er netop hvad der er tale om her.

    Stk. 7. Stk. 1-6 finder ikke anvendelse på lån med pant i fast ejendom, der ydes på baggrund af obligationsudstedelse.

    #221946
    TE4000Forfatter

    ØV 🙁
    Så er der altså kun muligheden at bede om at få et bud på hvad omlægning vil koste og regne på om det kan svare sig.

    #221950
    thsvForfatter

    RasmusB kan du ikke undersøge tingene, inden du skriver sådan noget ævl!

    Selvfølgelig er en kurssikring bindende, da RK jo handler obligationer efter din ordre.

    Til trådstarter:
    Du viste hvad jeres ydelse ville blive udfra hvad I ville låne.
    Dumt at vælge afdragsfrit lån med dårligere kurs, så hellere have lånt 50-60.000 kr mere med afdrag fra start af til bedre kurs og langt lavere adm.bidrag, selvom belåningen er en lidt højere pct.sats, og dermed en smule højere adm-.bidrag end samme lån uden forhøjelsen.

    Bidragssatsen ændrer sig ikke uanset om det er 2 eller 2½% lån I vælger, lyder som om du sammenligner med satsen for et lån op til 80% med afdrag!

    Hvor stor obl.restgæld kommer I til at sidde med?

    #221952
    TE4000Forfatter

    thsv: Hovedstolen lyder på 1.726.000kr. Hvis det var det du mente?
    Jeg sammenligner med de info jeg kan finde på låneberegneren på Nordeas hjemmeside.

    Det er også min egen fejl ikke at have sat mig ordentligt ind i tingene inden beslutning om lånetype. Jeg var ikke klar over at vi til DET møde i banken skulle fastlægge lånetype. Så havde jeg da sat mig ind i typer, omkostningerne af de forskellige muligheder, gisninger om udfaldet ved hhv. GB forblive/forlade EU, etc. Stor irritation over at have ‘hoppet med’ på det rådgiveren sagde grunden egen uvidenhed!

    #221958
    thsvForfatter

    2% lånet var altså også langt billigere selv med de kurser, der var gældende inden brexit.
    Glæd dig i stedet over at jeres 2½% lån giver større rentefradrag end 2% lånet.
    Og at I nu kan sidde billigt i op til 10 år uden afdrag.

    #221962
    TE4000Forfatter

    Hvorfor bliver man så ikke præsenteret for 2% lånet af rådgiveren? Aaarghhh!!!!
    Spørgsmålene der blev stillet: Variabel rente eller fastforrentet 2,5%? Anbefaler 2,5 fast. Afdragsfrit? Anbefaler ca. 2års afdragsfrit. Kurssikring? Anbefaler I vælger det.

    #221972
    MichaelForfatter

    Hvis en kunde spørger banken: “Variabel rente eller fastforrentet 2,5%" så vil svaret stort set altid være fastforrentet 2,5% fordi der ikke er nogen renteusikkerhed. For at kunne svare ordentligt på et sådan spørgsmål er man nødt til selv at komme med relevant input herunder risikovillighed og mulighed for at håndtere renteudsving – altså reelt en dybdegående undersøgelse af privatøkonomien. Det samme gælder i øvrigt kurssikring.

    Man er altså nødt til selv at lave et ordentlig forarbejde inden man går i banken. Ellers får du blot standard-rådet udstukket.

    PS: Hovedstol og obligationsrestgæld er IKKE det samme. Find selv yderligere info på en tilfældig kreditforenings hjemmeside.

    #221974
    thsvForfatter

    Michael skriver:
    “PS: Hovedstol og obligationsrestgæld er IKKE det samme. Find selv yderligere info på en tilfældig kreditforenings hjemmeside."

    Jo da, lånet er jo ikke udbetalt endnu, så obl.restgælden frem til 1. termin er lig hovedstolen.

    f.eks. vil man ved dagens foreslåede lån få en større hovedstol ved at låne i 2% med afdrag end ved 2½% uden afdrag.

    #221978
    TE4000Forfatter

    Michael: Det var nu ikke os der stillede de listede spørgsmål. Det var dem rådgiveren stillede,

    Ja jeg ved godt man skal lave et ordentligt forarbejde inden et møde banken. Jeg er førstegangskøber og aner ikke hvordan et sådan foløb med optag af lån er. Jeg var informeret at vi skulle se på vores budget til mødet. Jeg tænkte “Ja selvfølgelig skal vi set, vores mådenlige budget, da vi kommer til at sidde i en periode med 3 boliger, så det skal da lige gennemgåes". Jeg havde ikke tænkt at lånetype skulle fastlægges der og ej heller forventet et ‘pres’ fra rådgiveren om at beslutningen skulle tages da vi sad der!

    Man burde måske heller ikke have rådet os til bidragsfri periode på 2år, da det jo giver væsentlig højere bidragssats da belåningensprocenten er 64 og dermed netop hoppet ind i det dyreste bidragsatsinterval for afdragsfrie lån (60-80). Vores økonomi kunne godt bære afdrag trods renovering osv.

    Ville ønske jeg ku’ ændre til 2% med afdrag. Kan bare ikke helt gennemskue konsekvenserne ift. omkostningerne ved omlægning.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.