Når en ny pige flytter ind hos ekskæresten i vores fælles hus

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • MadelineForfatter
    Indlæg
  • #95390
    MadelineForfatter

    Hej allesammen

    Jeg er flyttet fra mit hus for et år siden og for at gøre en lang historie kort, så snakker min eks og jeg ikke sammen længere. Det har desværre gjort, at jeg nu ejer et hus jeg ikke har noget at sige i forhold til. Hans nye kæreste er nu flyttet ind og hverken hende eller ekskæresten har intentioner om at købe mig ud eller underskrive en lejekontrakt – hvilket var mine krav, enten det ene eller det andet.

    Mit spørgsmål er så – hvad kan jeg gøre? Jeg vil gerne ud af huset, da jeg ikke kan se nogen grund til at eje det med ham længere. Alternativt vil jeg have, at hun underskriver en lejekontrakt. Jeg kan jo risikere at det ender galt med hende og eksen og at huset vil tage skade og så hænger jeg på halvdelen af udgifterne.

    Jeg betaler ikke til huset pt., men hvis det er en nødvendighed, for at kunne trumfe en lejekontrakt igennem, så gør jeg det gerne.

    Jeg håber I kan hjælpe 🙂

    #221814
    morsdrengForfatter

    Det ville have været rart at vide, om et salg af huset til vurderingsprisen ville give jer/sælgerne et overskud eller det modsatte samt hvad der ville være tilfældet, hvis du solgte din ½-del af huset.

    Du ejer huset sammen med din ex. og en evt. lejekontrakt med din ex. og/eller hans nye flamme vil da ikke forbedre din situation på nogen måde og slet ikke have nogen betydning for ejerforholdet, da I BEGGE vil eje huset indtil dette sælges eller en af parterne sælger sin ½ del til den anden eller dennes nye partner.

    Den formelleløsning på problemstillingen er, at begge medejere af huset skal deltage i betaling af udgifterne vedrørende dette, mens udgif-terne til huset skal reduceres med markedslejen for huset, som betales af den af ejerne der fortsat beror dette. Om lejen kan dække samtlige udgifter eller ikke afhænger af markedslejen samt størrelsen på udgifterne vedrørende huset. Er der intet overskud at medtage efter et eventuelt salg, kan det næppe betale sig at gøre det store ud af at beregne, om den ene ejer i denne anledning har et krav mod den anden, for sandsynligheden for betaling er næppe stor.

    Hvis I ikke kan blive enige om at sælge huset og dermed opløse samejet må du gå til en advokat, for så er der ikke anden at gøre, end at få samejet ophævet ved dom og efterfølgende forsøge at få ejendommen solgt på en frivillig auktion eller i fri handel. Du kan evt. håbe på, at din ex. “falder til patten" når advokaten oplyser ham om alternativerne.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.