Nordea Prioritet Boligkøb 6,45% – kan renten forhandles?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Mick_VForfatter
    Indlæg
  • #95388
    Mick_VForfatter

    Hej.

    Vi har Nordeas prioritetslån (boligkredit som det kaldes i andre banker) – Nordea Prioritet Boligkøb – på 6,45%.

    Lånet er på ca. 400.000 og har 1. prio i boligen. Lånet finansiere de sidste 20% af ejerboligen udover realkreditlånet og da boligen er købt og lånet optaget indenfor de sidste 2 år er der givetvis ikke optjent nævneværdig friværdi.

    I modsætning til de fleste andre banker fastlægges renten ikke i et interval, men ligger fast i den kundegruppe vi ligger i – fordel + (hvilet er den gruppe der giver lavest rente). Vores rådgiver har givet udtryk for at renten er den samme for alle i kundegruppen og uden at sige det direkte indikerer at den ikke står til forhandling.

    Mit spørgsmål er så om den ikke kan forhandles alligevel? Vi har siden huskøbet kun forbedret vores økonomi og opsparet på lånet.

    Er der eventuelt nogen med samme lån i Nordea der har fået forhandlet renten ned og hvad gjorde I for at lykkedes med forhandlingen?

    #221764
    Rasmus_RForfatter

    Det kan den. Vi fik selv forhandlet det til 5,8%, som var hvad vi havde fået tilbudt af 2 andre banker.

    Udmeldingen fra den bankrådgiver vi mødtes med var initielt, at renten ikke var til at forhandle – men da vi stod i den endelige fase var det ikke noget problem.

    #221766
    testForfatter

    det virker umidelbart som et meget dyrt prioritetslån

    https://www.danskebank.dk/PDF/Priseksempler/Priseksempel-Prioritet-Plus.pdf

    https://www.handelsbanken.dk/shb/inet/istartda.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=Privat&navid=Privat&navob=89&base=/Shb/Inet/ICentDa.nsf&sa=/Shb/Inet/ICentDa.nsf/default/qB3C6023D98D01B5DC1256985003A640B

    jeg har hos danske bank og de har holdt aftale og aldrig hævet tillægget hvilket jeg mener at vide at nordea har gjort for eksisterende kunder.

    #221768
    testForfatter

    5,8% virker også dyrt

    #221782
    thsvForfatter

    Flot, test, så du sammenligner et lån over 80% med Handelsbankens prioritetslån under 80%!
    Ligeledes det linkede DB-lån skal være under 80%!

    Renten i den Dyre Bank starter på 5,75 og kan være op til over 12%…..
    http://www.danskebank.dk/PDF/Priseksempler/Priseksempel-Boliglaan.pdf

    Dermed er de oplyste 5,8% altså en ganske fornuftig rente…

    #221784
    thsvForfatter

    “Lånet er på ca. 400.000 og har 1. prio i boligen. Lånet finansiere de sidste 20% af ejerboligen udover realkreditlånet"

    Nej, der er ikke tale om 1. prioritet i boligen, den går jo til RK-lånet!

    Men står jo tydeligt i startoplægget, at der er tale om et prioritetslån over de 80%.

    Banknordik kan nok gøre det noget billigere, men bliver muligvis uden prioritet i så fald.

    #221786
    testForfatter

    vel THSV som du selv efterfølgende konstatere har jeg valgt at lige vægt på oplysning af at det var første prioritet. Men jo en af oplysningerne må være forkert.

    TS har en rente på 6,45 som er nordea standard så 5,75 er jo helle ikke mere men mindre.

    Du parler og ofte med at Nordea er den evige lykke fordi deres rente lige fast i kundeprogemmat, men basser her alligevel din bagvaskelses kampagne på en udokumenteret påstand om en forhandlet lavere rente på som så stadig er højre ind den lavest rente DB oplyser

    At du har en forudfattet opfattelse og et horn i side på DB er tydelig

    og så er vi tilbage til et standard råd.

    Lad nu være med at træffe din beslutninger ud fra hvad nogle tilfældige anonyme idioter i et forum skriver. Du kan bruge det til inspiration men ta et par møder med de professionelle i forskellige banker og se på hvad de kan tilbyde.

    Du reducere først og fremmest rente ved at se på de forskellige alternativer der findes og ikke ved blindt at blive i en bank.

    Lad være med at lytte til holdninger som at den ene bank er dyr og den anden bank er billig. Undersøg hvad de konkret kan tilbyde i forhold til dækning af dine behov.

    Og Nordea har så i øvrigt varslet prisstigninger.

    nu snakker vi Nordea og danske bank. Hvad med jyske bank eller andre? Hvad er dine øvrig behov?

    PS grunde til at THSV er så sur er at jeg valgt danske bank som har holdt den aftale jeg lavede med dem om en boligprioritet men THSV har oplevet rente stigninger på et andelsbolig lån. Ingen bank er den rigtige for alle til alle tider. Skift bank med dine behov og efter ændringer i markedet. Men lad være med at være sur og forud indtaget når du skifter. Jeg har både skifte væk fra DB hvor det var rigtigt og retur hvor det var rigtigt.

    #221788
    MichaelForfatter

    Come on test.

    Når TS skriver, at lånet finansierer de sidste 20% af købet og at der i øvrigt ingen friværdi er giver det sig selv at oplysningen omkring 1. prioritet er forkert. DB’s 5,75% er MINIMUMSRENTEN som formentlig ikke gives ved 100% belåning som er tilfældet her. Jeg gider ikke denne pro/kontra DB-debat, men hovedløst at henvise til DB hver eneste gang giver virkelig ingen mening.

    Renten på 6,45% er i øvrigt ikke alarmerende på nogen måde. Måske kan der spares en smule, men det skal stiftelsesomkostninger til et nyt lån nok få gjort kål på. Sæt i stedet fokus på at få banket gælden af hurtigst muligt.

    #221790
    thsvForfatter

    Og læg mærke til hvor dyrt det er at oprette lånet hos DB: 12.500 kr til banken plus tinglysningsgebyrer.
    Så batter laveste rente på 5,75% altså ikke meget i forhold til de 5,8% som Test syntes er for meget!

    Hos Nordea koster de samme 500.000 kr altså kun 5.480 i gebyr til banken, så tinglysningsafgift bliver 100 eller 200 kr lavere

    Jo den Dyre Bank slår til igen og ved den oplyste eksempel rente på 6,5% er det jo også dyrere end Nordeas standardtakst.

    Enig med Michael, i at Test altid skal anprise DBs produkter, man skulle tro, der faldt provision af… 😀

    #221792
    Mick_VForfatter

    Hej igen.

    Tak for de forløbige svar.

    Som den der startede tråden så skal jeg naturligvis korrigere mht. prioriteten da det som der gøres opmærksom på er realkreditlånet der selvsagt har første prio. Beklager fejlen. Men resten er som skrevet, det er finansieringen af de resterende 20% det drejer sig om.

    Som jeg læser af det første svar så kan der godt handles selvom renten på papiret ligger fast. Alt under 6% vil jeg anse som en rigtig fornuftig rente. Til sammenligning tilbyder Jyske Bank en boligkredit hvor rentespændet starter ved 5%, så dette kunne måske være benchmarket for det optimale udbytte. Det kunne jo være at Jyske kunne tilbyde en overtagelse inklusiv rabat på stiftelsesomk. mv.

    Jeg er stadigt interesseret i at høre om der er nogen andre der har forhandlet Nordeas faste rente pp de 6,45% ned og hvad der gjorde udslaget.

    #221794
    OpgaveForfatter

    Hej Mick,
    Hvor stort er kreditforenings- og banklånet? Måske kan I opfylde Premium konceptet, så afvigelser kan komme i spil.
    Jeg har fået fortalt, at det kommer an på det samlede engagement og evt. om man har samlet pension og/eller forsikringer hos dem.

    #221796
    Mick_VForfatter

    Hej Opgave.

    Realkreditlånet er på 2,1 mio – 2,5% fast rente med 10 års afdragsfrihed. Banklånet – prioritetslånet – er på 400.000. Vores pensioner har vi ikke mulighed for at flytte pga. fast aftale mellem arbejdsgiver og pensionsselskab – jeg har forhørt mig☺. Derudover har vi noget opsparing ca. 125.000 som pt sparer os for renter på priotetslånet og et lille aktiedepot som ligger hos Nordnet – det er på ca. 35.000.

    #221798
    OpgaveForfatter

    Hej Mick,
    Så bør I kunne blive Premium kunder pga. udlånet:
    Her fra Nordeas hjemmeside: “Som premiumkunde opfylder du betingelserne for at blive fordel+kunde og har: En opsparing på mindst 750.000 kr. eller banklån i Nordea på mindst 500.000 kr. eller lån og kreditter i alt på mindst 2,5 mio. kr. i Nordea eller Nordea Kredit".

    I har lige præcis lån for 2,5 mio. kr. i Nordea Bank / Nordea Kredit, dog kommer I snart under 2,5 mio. kr. igen og er dermed Fordel+ kunder, med den faste rente, 6,45% for alle Fordel+ kunder. Det er mig bekendt kun Premium kunder som kan forhandle renten.

    Men hvis I reelt kun skylder 400.000 – 125.000 kr. = 275.000 kr. så er det næsten ligemeget om renten er 6,45% eller fx 5,8%. Vi snakker om ca. 100 kr, efter skat om måneden. Jeg går ud fra at I afbetaler lånet inden for den korte periode, så renteforskellen bliver mindre og mindre.
    Hvis I ikke betaler for fx visa kort, Mastercard, netbank, valuta osv. hos Nordea, så kan det også vare et parameter, som kommer i spil hos andre banker, hvor man måske betaler for disse ydelser.

    #221800
    DivForfatter

    Jeg har ikke gjordt noget for at forhandle renten og vi har et tilsvarende lån på 285000 til 4,85 i rente og det står som anden prioritet det er også i Nordea

    #221802
    OpgaveForfatter

    Hej Div,
    Formentligt fordi dit lån er på gamle vilkår, som banken ikke må ændre på. Mon ikke den følger indskudsbevisrenten, med et tillæg på?
    Det gør lånene ikke længere, hvorfor de ligge en smule højere i rente.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.