Spørgsmål ang. rentebesparelser ved hurtigere tilbagebetaling af realkreditlån (og banklån sådan set også)

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Michael THForfatter
    Indlæg
  • #95377
    Michael THForfatter

    Hej jeg har blot et spørgsmål omkring rente besparelser ved et realkreditlån eller andre lån i øvrigt ved at betale af hurtigere end aftalt.

    Hvis man nu har et lån på 1 mio. kr. og man betaler et månedligt afdrag på dette, har man så mulighed for at betale lånet ud før tid som man vil? Man vil vel kunne spare mange penge ved at lave store ekstra indbetalinger f.eks. én gang årligt samtidig med at man afdrager de normale månedlige afdrag..

    Ved et lån starter man jo med at betale renter og andre omkostninger af først før man begynder at afdrage på selve lånet så mit spørgsmål er om den samlede renteudgift vil blive lavere hvis man laver f.eks. ét stort årligt ekstra afdrag udover ens normale månedlige afdrag og om det overhovedet er “tilladt" af realkreditinstitutterne.

    Håber i vil give et svar på dette

    #221716
    testForfatter

    Afhænge af der lån du vælger. Obligations lån kan altid delvis indfries med der gebyr. For de forskellig typer af f lån må du kunne gøre det ved refinaciering. Men der er så mange typer af lån på markedet idag at du bliver nød til at oplyse hvilken type lån du tænker på. Du kunne også vælge at ta en del af lånet som et prioritetslån

    #221720
    Michael THForfatter

    Hej Test. Jeg har ikke nogen specifik lånetype i tankerne endnu. Jeg leder efter et lån som jeg vil kunne betale ydelser på som man normalt ville gøre men det skal samtidig give mig mulighed for at lave store “ekstra" indbetalinger højst sandsynligt på årlig basis eller lign.

    Min plan var at opnå rentebesparelser ved hurtigere at betale af end lånets forventede løbetid og altså ikke indfrie hele lånet sådan lige men blot hurtigere.

    Men lånene skulle umiddelbart være et obligationslån eller afdragsfrit obligationslån i realkreditinstitutettet og så et boliglån i banken.

    Kan godt sætte mig ind i at det er svært at give et præcist svar på hvis lånene ikke er konkrete men vil bare høre om man, sådan, er låst til at skulle følge lånets tilbagebetalingsplan eller om man må lave ekstra betalinger (og om der så vil være rentebesparelser ved at gøre det)..

    #221722
    Michael THForfatter

    Nå jeg fandt lige noget information omkring det jeg taler om her http://penge.dk/bolig/afdrag-ekstra-pa-boligen-148739

    #221724
    testForfatter

    Ja og det er ho helt præcist sådan at en delvis indfrielse på et obligation lån altid er muligt. Og afhængigt af forskellen i den rente du betaler og kan opnå er det typisk en fordel. Men det er et gebyr og en mekanisme e.g. Indfrigelse til termin (opsigelse af en del af lånet ) som du skal være opmærksom på.

    #221728
    Michael THForfatter

    Ja det vil jeg helt sikkert have med i mine noter når jeg optager lånene så jeg får de kombatible lån i forhold til min plan 🙂

    Men tak for svaret og informationen “test" og hav en rigtig god Lørdag.

    Vh
    Michael

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.