Refinansiering af F3

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Kasper Finne NielsenForfatter
    Indlæg
  • #95317
    Kasper Finne NielsenForfatter

    Hej
    Jeg skal til at refinansere mit f3 lån. Min bankrådgiver anbefaler at skifte over til F5.
    Hun har sendt mig nogle tal der indikerer at det faktisk er billigere at skifte fra F3 til F5:

    kontantlånsrente på F3: 0.23%, kontantlånsrente på F5: 0.51%
    Ydelse før skat på F3: 3.764 kr, Ydelse før skat på F5: 3.723 kr
    Ydelse efter skat på F3: 3.461, Ydelse efter skat på F5: 3.401
    ÅOP på F3: 1.32%, ÅOP på F%: 1.39%

    Er der nogen der kan fortælle mig hvilke fordele der ved at holde på F3?

    #221070
    MichaelForfatter

    Fordelen ved F3 er jo indlysende: Hyppigere refinansiering hvorved evt. indfrielse til overkurs undgås eller minimeres i forhold til F5

    Ulempen er en lidt højere bidragssats og større kursskæring grundet flere refinansieringer

    Personligt ville jeg holde fast i F3’eren. Hvis dine ydelser ovenfor ellers er korrekte er der jo reelt stort set ingen forskel. Der er formentlig en bedre afdragsprofil på F3’eren, men igen er forskellen velsagtens minimal. Det giver virkelig ingen mening, at skifte lån blot for en ydelsesforskel på 60 kr. efter skat.

    #221078
    Kasper Finne NielsenForfatter

    Den eneste fordel er vel at man har låst renten i 5 år, hvis man mener at den ikke falder yderligere? Bidragssatsen stiger forhåbelig heller ikke uhæmmet på F5, som man kunne frygte at den vil gøre på F3. Det er vel hele formålet med at justere på gebyrer så vi tvinges over i F5 eller fastforrentet

    #221082
    ToftenForfatter

    Enig med Michael. Vi har lige gjort det samme 01-04-2016……gik fra 0,78% ned på 0,39%….i 3 år mere. At vi så svarede 31-01-2016 banken, at vi ville fortsætte med F3-lånet og 04-02-2016 kom prisstigninger på bidragssatserne, ja det er en krølle på historien.

    #221086
    thsvForfatter

    I stedet for at kigge på ydelsen skal du kigge på rentebetalingen kontra afdraget.

    Din gæld må være ca. 845.000 kr med restløbetid på 24 år.
    Ved F3-lånet er afdraget en del højere, jeg får det til 94 kr om måneden, så på langt sigt er F3-lånet lidt billigere med en samlet rente på 1,31% mod F5 med 1,38%, hvis der er tale om 80% belåning.
    Omregnet udgår afdraget 4,05% ved F3 og kun 3,92% ved F5…

    ÅOP for dine lån er beregnet uden stiftelsesomk. da du nu blot refinansierer og omk. er betalt ved låneoptagelse…

    #221164
    Kasper Finne NielsenForfatter

    Hej tak for jeres svar. Jeg må desværre erkende at jeg ikke helt forstå hvorfor at F5 ikke er attraktivt, nu når Nykredit har forhøjet bidragssatsen, så de næsten koster det samme. Jeg kan se fordelen ved at beholde F3 hvis jeg gerne vil afdrage med et ekstra ordinært beløb ved næste refinansering

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.