Overordnet ok….?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • budgetForfatter
    Indlæg
  • #95309
    budgetForfatter

    Hej…
    Vi skal til at købe grund og efterfølgende bygge hus. Vi har hidtil boet til leje. Vi har BESTEMT IKKE flair for at gennemskue

    Vi har været i to banker for at få indblik i de voksnes verden. Efter begge møder med bankerne har vi begge en oplevelse af at have forstået lidt over halvdelen af det der er blevet talt om. Efter meget tid på at læse de forskellige papirer og en del google-tid sidder der efterhånden en del mere fast.

    Vores økonomi ser således ud:

    Indtægt før skat: 69.000 kr (for ut og samlever)
    Vi har opsparet: 500.000 kr.
    Vi har desuden to børn

    Grunden vi ser på kan købes for 1.1 mill og huset vi skal have bygget koster ca. 2,3 mill. alt incl. Slutpris altså 3,4 mill.

    Begge banker vi har besøgt vil gerne låne os pengene.

    Jeg har en klar ide om, at et fastforrentet 2,5 procent med afdrag er det rigtige for os. Selve grunden finansieres ved vores opsparing og resterende på kassekredit. Når huset står færdigt oprettes det “reelle" lån med banklån (så lille som muligt) og 80 procent i et kreditlån.

    Det jeg gerne vil have lidt feedback på er: ser det helt skidt ud? Ikke i forhold til om hvorvidt vi har råd men nærmere om det er en nogenlunde fornuftig måde at finansiere vores projekt på?

    Håber I vil give lidt konstruktiv tilbagemelding…..

    #220910
    HalliHalloForfatter

    Det ser rigtigt fint ud “budget", og om man skal vælge fastforrentede lån eller variable er jo ligesom en smagssag.

    Mybanker siger det er for dyrt med fastforrentede lån, så hvis I skal følge deres råd må det blive variable lån.

    Er der noget du ikke helt forstår i banken, så kan du jo jo bare spørge igen eller skrive til dem.

    #220936
    budgetForfatter

    Mange tak for dit svar HH.

    Tror vores smag er fast rente – tror vi skal have det så sikkert og forudsigeligt som muligt. Sådan som jeg har forstået det, er tiden rigtig god for typer som os (mig), der ønsker at vide præcist hvordan vores økonomi ser ud de næste mage år? Altså med en rente på 2,5 og en høj kurs?

    Hvad er desuden rimeligt at betale, i vores tilfælde, for en kassekredit til finansiering af grund? og banklånet til det resterende?

    Er der nogen, der ligger inde med noget sammenligneligt?

    #220952
    thsvForfatter

    Jeg ville nok afsætte noget til ekstra omk. i forløbet, så jeres banklån bliver på 2-300.000 kr og bør ikke påvirke jeres valg af RK-lån.
    Givet de kurser, der pt. er gældende hos f.eks. Nordea er 2% lånet noget billigere pr. lånt krone, selvom kurstabet ved kursoptagelse er højere.
    Ligeledes er afdraget på dette lån noget højere i starten og specielt senere i forløbet vil det være billigere for jer.

    Men selvom jeg normalt er tilhænger af fastforrentede lån ville jeg i jeres tilfælde vælge Fkort uden afdrag og få banklånet udaf verdenen først, hvilket bør være muligt på 3-5 år, afhængigt af hvor stort det bliver. Og et variabelt lån med afdrag er altså ikke så farligt som mange gør det til. Ved stigende rente er der god udsigt til at lønninger også vil stige, ligesom forholdet mellem rente og afdrag forskydes, så stigningen i nettoudgift næsten udlignes.

    På f.eks. RDs beregner kan du se besparelsen ved at vælge Fkort fremfor fastforrentet lån. Ved 2,8 mill. (80% af 3,5 mill.) er ydelserne på 5.700 kr hhv. 2.230 kr månedligt efter skattefordel af renter. Disse ca. 3.500 kr i forskel (hver måned) gør at man får afdraget banklånet meget hurtigere.
    Herudover har fastforrentede lån den ulempe, at kursen ved afdragsfrihed er lavere end for lån med afdrag, så denne type lån er alt for dyre i forhold til det afdrag man sparer.
    Derudover beholder ingen lånene til de er afdraget, i praksis omlægger man efter 7-10 år, når gælden er nedbragt og ydelsen forekommer høj i forhold til restgælden på det tidspunkt.

    #220982
    budgetForfatter

    Tak for den thsv.
    Det frister måske lidt alligevel med det flex……..

    Du skriver:

    På f.eks. RDs beregner kan du se besparelsen ved at vælge Fkort fremfor fastforrentet lån. Ved 2,8 mill. (80% af 3,5 mill.) er ydelserne på 5.700 kr hhv. 2.230 kr månedligt efter skattefordel af renter. Disse ca. 3.500 kr i forskel (hver måned) gør at man får afdraget banklånet meget hurtigere.

    Gider du uddybe det lidt for mig? Mere specifikt: hvordan kommer du frem til tallene på ydelserne?

    #220992
    HalliHalloForfatter

    Vælg for guds skyld et fastforrentet lån, der godt nok giver en lidt højere ydelse, men så kan du sove roligt om natten.

    Det er mig bekendt også det en god bank vil anbefale idag.

    Men jeg kan forstå, at nu har “thsv", som i mange andre tråde, allerede fået dig ombestemt til at vælge det usikre.

    Men husk en renteforhøjelse kommer altid uventet som en tyv om natten, men det må du selv tage ansvaret for.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.