Salg af andel – vurdering

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95299
    AnonymForfatter

    Hej allesammen.

    Jeg står og skal sætte min andelslejlighed til salg i København, men er kommet rigtig meget i tvivl mht. noget.

    Jeg har en bror der er uddannet elektriker. Da vi renoverede lejligheden, var det ham der fræsede vægge, trak nye ledninger osv – alt el er blevet skiftet ud fra a-z. Dog anvendte jeg en autoriseret elektrikermester da det hele skulle tilsluttes til eltavle osv.

    Hvad gør jeg, for at få vurderingen af forbedringerne til OGSÅ at tælle ny el i hele lejligheden, nu når jeg ikke har kvittering på det? Der er trods alt lagt omkring 150 timers hårdt arbejde i det.

    #220800
    Rasmus DejenfeltForfatter

    Mener du skal få foreningen til at godkende forbedringerne. Det vil sige du skal skrive en beregning over antal timer og timepris.

    Det var i hvertfald sådan jeg gjorde når jeg satte min andel i stand

    #220804
    peter holm larsenForfatter

    Har selv et hus på 240 m2 hvor alt el også blev skiftet. Samtlige kabler fjernt og nye kabler trukket, herunder svagstræmskabler til IHC styring og ny 5 nye sikringstavler i alt 130 stikkontakter/lampeudtag.

    Det tog elektrikeren 2 uger eller i alt 72 timer. Så hvis I har brugt 150 timer og derudover en anden til at tilslutte kablerne i tavlen – få må det godt nok være en enorm installation i har lavet eller arbejdet meget langsomt.

    Fint fakturaer på det el materiel du har indkøbt og vedlæg det og så regningen fra elektrikeren. Typisk vil man kunne få ca. 150-200 kr pr kontakt/lampeudtag der er renoveret – få prøv og se hvor langt du kan komme så bare med fakturaer på meteriellet.

    #220806
    AnonymForfatter

    Har du læst indlægget? Det er min bror der har lavet installationerne og derfor ingen faktura/ regning fra arbejdet – installation af tavlen tog ikke mere end 3-4 timer, alt var gjort klar – det skulle bare udføres af en autoriseret.

    Der er blevet fræset, lagt ny el overalt, gulvvarme, indført kabler til højtalere, osv osv.. Det var et meget omfattende arbejde, og min bror arbejdede på det i 3 uger fra morgen til aften i sommerferien, og der er brugt omkring 7 timer dagligt (lavt sat) = 150 timer.

    #220808
    AnonymForfatter

    Hov! Jeg var lige hurtig nok. Læste ikke sidste linje. Men det er klart et forsøg værd. Ringer til vurderingsmand i morgen og hører ad!

    #220834
    HalliHalloForfatter

    Hej Daniel

    Ja, prøv dog at spørg vurderingsmanden, men han fastsætter ligesom ikke prisen for det udførte arbejde, men det gør foreningen, og de vil nok se kvitteringer, da disse normalt skal forelægges en evt. køber.

    Held og lykke med det

    #220842
    peter holm larsenForfatter

    I ABF vejledning indgår også værdi af eget arbejde og taksering heraf – så eget arbejde kan sagtens indgå. Satsen for eget arbejde er dog naturligvisvæsentlig lavere end håndværkers timesats.

    Vores projekt med de 130 udtag og ca. 40 afbrydere skulle også fæstes ind overalt da de gamle installationer blev nedlagt. Derudover fik vi lave 8 radio/antenneudtag og 5 højttaler udtag.

    Alt skåret ind i væggene – et værre svineri – men det tog ikke længere tid.

    Men kan se du også fik lavet elgulvvarme i lejligheden og dermed lyder de 150 timer bestemt mere rimeligt.

    Hvor mange udtag/afbrydere fik du installeret.

    Mht etablering af elgulvvarme mener jeg dette tillige skal godkendes af boligforeningen og ansøges til kommunen – men er ikke sikker.

    #220846
    HalliHalloForfatter

    Jeg skrev vist noget i går alt afhængig af hvad det er for en vurderingsmand du vil kontakte.

    For hvis foreningen har besluttet, at lejeligheden skal vurderes af deres vurderingsmand, så kan er det selvfølgelig ham, der vurdere hvad der er lavet af forbedringer, som så bliver tillagt den af ejendommen fastsatte pris ud fra andelskronen.

    Hvad han fastsætter arbejdet til beror ligesom på et skøn, og det kan han af gode grunde ikke sige uden at have set lejligheden.

    Hvis lejligheden ligger i København er timeprisen ca. 180 kr. og godt 150 kr. i provinsen.

    #221006
    HalliHalloForfatter

    Daniel, hvad sagde vurderingsmanden til dig, da du skrev for en uge siden, at du ville ringe dagen efter?

    Det kunne da være interessant at høre!

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.