Totalkredit – Regler for udregning af bidragssatser?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95234
    AnonymForfatter

    Hej

    Hvad er reglerne for udregning af bidragssatser i Totalkredit.
    – Regnes belåningsprocenten til beregning af bidragssatser, ud fra hovedstolen vs boligvurderingen eller ud fra restgælden. Som jeg har forstået det er det ud fra hovedstolen?

    I tilfælde af at det beregnes ud fra hovedstolen hvordan fungere dette egentligt for flekslån? Når f.eks et F5 skal fornys, svarer det så i princippet til at man tager et nyt lån med mindre hovedstol eller vil hovedstolen blive bevaret og kun renten fornyet?

    Jeg regner med at lave ekstraordinære afdrag på gælden. Vil bidragssatsen blive genberegnet her eller beholdes denne.

    Mvh
    Mads Sørensen

    #220080
    MichaelForfatter

    Bidragssatsen fastsættes ud fra belåningen ved lånets optagelse hvor hovedstol og restgæld er ens. Det er kun en låneomlægning eller et tillægslån der udløser en ny vurdering og derved evt. en ny bidragssats. Der sker ingen ændring i bidragssatsen ved refinansiering af et flekslån.

    Sagt med andre ord: Belåner man de maksimale 80% og afdrager løbende i 30 år er bidraget stadig ud fra en belåning på 80% også efter 27 år. Ekstraordinære afdrag ændrer heller ikke bidragssatsen så du skal reelt ud i en omlægning (inkl. ekstra afdrag) før du får en ny bidragssats

    #220082
    ToftenForfatter

    Er jeg den eneste som undrer mig over, at deadline for tilbagemelding af eventuelle ændringer ved rentetilpasning 01-04-2016, var senest 31-01-2016….og lige præcis den 04-02-2016 melder Totalkredit ud, at bidragssatserne stiger………?

    #220084
    AnonymForfatter

    @Michael: Tak for bekræftigelsen af det. Det var det jeg selv var kommet frem til men ville have bekræftiget. Kan godt se det ud fra deres forretningsmæssige synspunkt, men argumentet om at risikoen stiger ved højere belåning og dermed skal bidragssatsen også sættes op falder jo lidt til jorden når de ikke regulerer den anden vej når man har afdraget.

    Teoretisk: Hvis jeg nu over 5 år nedbringer belåning fra 80% til 60%, så kunne jeg til den tid lave et lille tillægslån, hvilket ville påtvinge en genberegning af bidragssatsen på hovedlånet? Om det er en god case med gebyrer og alt andet er så en anden sag, men i princippet?

    Hvis man nu virkelig i princippet er forelsket i et F5 lån, er der så noget der forhindre mig i at lave 2 stk F5, et f.eks fra 0-60% over 30år og et fra 60%-80% over f.eks 5år (hvis jeg regner med jeg kan lukke det på 5 år) for dermed at komme udover problemet med genberegning.

    Beklager hvis det er et dumt spørgsmål, men jeg er helt newbee i det her.

    #220086
    MichaelForfatter

    Ja, du kan lave et tillægslån eller blot omlægge lånet uden tillægsbelåning hvorved det udløser en ny bidragssats.

    Du kan sagtens lave 2 lån og manøvren har jeg også tidligere henvist til herinde for der er næppe mange der er opmærksomme på den mulighed. Da det er 2 lån er der så også 2X stiftelsesomkostninger skal man lige huske, men en mulighed var at gå afdragsfrit på 0-60% lånet og så fuld knald på afdragene på det yderste lån. Jeg har ikke beregninger der viser om det svarer sig jf. tillægget på bidragssatsen når man går afdragsfrit så det skal lige regnes efter i det konkrete tilfælde. Det er særligt i 60-80% intervallet der er skruet op for bidragssatserne så det er helt sikkert værd lige at dyrke muligheden lidt mere.

    #220088
    AnonymForfatter

    Kanon. Jeg har jo også en mulighed for skifte institut, men al fornuft siger mig at de andre hurtigt, og ihvertfald indenfor samme periode følger trop med hævning af bidrag.

    En hævelse af bidragssatsen fra kreditselskabets side burde faktisk medføre en genberegning af belåningsgraden. For at være blot lidt fair.

    #220090
    MichaelForfatter

    I såfald skulle alle ejendomme vurderes om igen hvilket logistisk er en enorm opgave og næppe realistisk i praksis

    #222760
    EddieVForfatter

    Jeg springer lige ind her: Ved I om reglerne som Michael beskrev dem ’24-02-2016 14:12′ gælder alle institutter eller blot totalkredit? Og er det noget som er reguleret eller blot bestemt ved praksis?

    Vh – Eddie

    #222762
    MichaelForfatter

    Det er de samme regler i alle RK-institutter. Om det er reguleret eller blot praksis ved jeg ikke.

    Vær i øvrigt opmærksomhed på muligheden for 2-lags belåning hvor man optager ét afdragsfrit lån i intervallet 0-60% og resten i 60-80% intervallet med fuld skrue på afdraget. Prisstigningerne de seneste år har særligt ramt 60-80% intervallet så det kan give god mening at afdrage denne del så hurtigt som muligt. Det kan ikke altid svare sig så der skal lige regnes lidt på det, men man skal lige være opmærksom på denne mulighed

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.