Indfrielse af pantebrevslån med andet (levere forrentet) lån

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95220
    AnonymForfatter

    Jeg er boligejer med et hus hvor det er finansieret med et realkreditlån (RenteMAX 6%) hos Nykredit (restgæld 1.112.550 kr.) og med et pantebrev som vi afdrager hos Arbejdernes Landsbank (Restgæld: 173.398 – Rentesats 7,25 %).

    Sidstnævnte vil RIGTIGT gerne af med, da vi næste afdrager lige så meget i renter, som vi gør på realkreditlånet, selvom restgælden er meget mindre.

    Jeg har forhørt mig om forskellige muligheder for at indfri lånet på pantebrevet. Nykredit vil principielt gerne medvirke til en sammenlægning af de to lån huset er finansieret med, men grundet udgifter til lånestiftelse o.m.a., vil det være en dårlig forretning at gøre. Så har vi hørt om der kunne være mulighed for at nedsætte rentesatsen på lånet hos Arbejdernes Landsbank, men det vil de ikke være med til. Sidst men ikke mindst har jeg hørt i min egen (og andre) banker, om de kunne tilbyde en alternativ lånetype, til en bedre rente end de 7,25 % vi betaler i dag. Det kan kun lade sig gøre, hvis jeg vil acceptere en variabel rente, og det er jeg ikke interesseret i.

    Er der nogle der har et bud på nogle mulige lånealternativer? (PS: Der er ikke friværdi i ejendommen. Sælger jeg den i dag, vil det givetvis kun lige være sådan at jeg kommer ud af huset med et 0 på bundlinjen)

    Mvh Brian Hansen

    #219952
    MichaelForfatter

    Hvis du ikke er interesseret i variabel rente må du nok affinde dig med 7,25%. Langt de fleste boliglån er med variabel rente hvilket heller ikke burde være noget problem idet hovedstolen trods alt er begrænset hvorved renterisikoen også er. Du finder næppe noget boliglån med fast rente i omegnen af 5% hvilket er niveauet hvis et skifte skal kunne betale sig – slet ikke hvis belåningen er 100%.

    Fokusér i stedet på at afdrage gælden hurtigt. I betaler under 700 kr/md i renter efter skat på lånet hvilket trods alt ikke er nogen herregård. Selv med førnævnte rente på 5% ville besparelsen kun være 200 kr/md netto faldende efterhånden som gælden afdrages.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.