Hjælp til udregning af renter på boliglån.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95214
    AnonymForfatter

    Hej.
    Vi står og overvejer et bankskifte, da vi har fået et tilbud fra ny bank, men skal bruge lidt hjælp til at finde ud af hvad vi spare i renter.
    vi afdrager ca 9100kr pr. mdr excl renter.

    Nuværende bank:(Har Nu Lån)
    boliglån 500000kr 5,5%

    Efter forhandling nuværende bank.
    prioritetslån 170000kr 1,4 %
    banklån 330000 4,95%

    Ny bank (tilbudt)
    banklån 500000 3,5%

    Lånet skal gerne være tilbagebetalt om 7år, hvad kan bedst svare sig?

    #219818
    HalliHalloForfatter

    Hej villa

    Kan du ikke selv regne det ud eller få de respektive banker til at gøre det for dig.

    For det er da meget rart at vide hvad man sparer, hvis man vil flytte.

    Har du evt. kikket i gamle indlæg, da jeg har selv spørgmålet før, bare med andre tal.

    #219828
    thsvForfatter

    HH-troll, kan du ikke komme med et svar eller holde dig væk, tak!

    Nuværende bank forekommer klart billigst, da man selvfølgelig afdrager maksimalt på banklånet til 4,95% først.

    Umiddelbart er den nye bank 1.200 kr billigere i renter uden afdrag

    Nu skriver du afdrag på 9.100 kr om måneden excl. renter, en ydelse på 10.081 kr om måneden inkl. renter vil afdrage de 330.000 kr i nuværende bank på 3 år, mens restgælden så er 173.191 kr i den nye bank!

    Sætter vi i stedet ydelsen svarende til 7 år er den 6.720 kr om måneden brutto og restgæld efter 4 år er:
    Gl. bank 170.000+56.701
    Ny bank 229.333
    Igen er den nye bank dyrest på langt sigt, selvom renten ser lavere ud umiddelbart.

    Men kommer også an på gebyrer hvad der er billigst i praksis.

    #219832
    AnonymForfatter

    Hej igen.
    Har selvfølgelig fået et beløb fra begge banker. Nuværende bank siger vi spare ca. 8800kr og ny bank siger 10 200kr i forhold til det vi har. Men hvordan kommer de frem til det når du siger noget andet thsv?

    #219842
    thsvForfatter

    Du skal kigge frem i tiden og ikke på 1. ydelse alene.

    Ved nuværende bank sparer du 4,95% for hver krone I afdrager på lånet, men kun 3.5% i den nye bank, så på et tidspunkt bliver den nye bank jo klart dyrere.

    Sæt det op i et regneark og regn lidt på, f.eks. hvad renterne er nu og når I har afdraget de første 100.000, 200.000 og 300.000 kr!

    Når I har afdraget 330.000 kr på lånet er renten jo kun 1,4% i jeres nuværende bank mod 3,5 i den nye bank!

    Som min beregning viser sparer I en del selv i 1. del af afdragsperioden og besparelsen er endnu større i anden del.

    #219858
    OBSForfatter

    Efter hvad jeg kan regne mig frem til, under forudsætning af at lånene afdrages med månedlige afdrag over 7 år:

    Den nye løsning hos jeres nuværende bank vil koste:
    Lån 170.000 kroner til 1,40% p.a. vil koste i alt 8565 kroner i renter før skat over 7 år (ydelse per måned: 2125 kroner)
    Lån 330.000 kroner til 4,95% p.a. vil koste i alt 61141 kroner i renter før skat over 7 år (ydelse per måned: 4656 kroner)
    I alt betales 69706 kroner i rente over 7 år.

    I dette forudsættes forholdsmæssigt ligelige afdrag på begge lån. Oveni skal lægges stempelafgift til staten på begge lån på 1660 kroner per lån.

    Lånet i den anden bank vil koste:
    Lån 500.000 kroner til 3,50% p.a. vil koste i alt 64473 kroner i renter før skat over 7 år (ydelse per måned: 6720 kroner)

    Så umiddelbart er der sparet i alt ca. 5000 kroner i renter før skat ved at vælge lånet i den anden bank, hvilket vil sige ca. 3500 kroner efter skat. Dertil skal lægges at der kun betales ét stempelgebyr hvorved der spares 1660 kroner.

    Omvendt vil den samlede renteudgift på de to lån i din nuværende bank kunne reduceres til omkring 40.000 kroner i alt, hvis man tænker en model hvor der laves afdragsfrihed på prioritetslånet i de første 4 år og med fuldt afdrag af banklånet i samme periode, hvorefter prioritetslånet afdrages i løbet af de sidste 3 år af den 7 års periode som du ønsker at afdrage gælden over. Dette selvfølgelig under forudsætning af at banken vil gå med til at strikke sådan en model sammen. I denne model vil den månedlige ydelse på banklånet, der afdrages i de første 4 år, beløbe sig til ca. 7600 kroner om måneden før skat.

    Det skal dog også med, at efter hvad jeg kan regne mig frem til ud fra det du oplyser omkring det nuværende lån, så vil det lån være afdraget i løbet af ca. 4 år med en samlet renteudgift på ca. 59000 kroner før skat. Kan det passe at den nuværende ydelse på det lån er ca. 11.000 kroner om måneden?

    Så svaret på hvad der bedst kan betale sig: It all depends…

    (Alle tallene er selvfølgelig med forbehold for eventuelle regnefejl)

    #219860
    AnonymForfatter

    Hej.
    Ja vi afdrager 9 100kr plus renter pr mdr så det passer nok meget godt.
    Men tak for udregningen det var lige den jeg søgte. Og ja it All depends.
    Men i hvert fald begge modeller er bedre end det vi har.

    #219870
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor kunne du ikke få et prioritetslån til 1,4% på hele beløbet? Det ville jeg da have forlangt.

    Må man spørge hvad bank du har og hvem du har indhentet tilbud hos? For 3,5% er vel også en absolut fin rente.

    Er det et serielån, når du hver gang skriver, at vi afdrager 9000 kr. pr. måned? Jeg ikke forstå…………

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.