Boliglån i sweizerfranc

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87567
    AnonymForfatter

    Hej.

    Er det relevant for andre end svinebønder/ejendomsmæglere, at hjemtage lån til boligkøb i sweizerfranc?

    Spurgte min egen bankrådgiver om muligheden. Det var man absolut ikke afvisende for.
    Fandt noget info om det på nybolig på et tidspunkt. Hvor man henviste til en rentesats på 1.57 %. Denne info er dog siden blevet fjernet.

    Nogen her i forumet der har erfaring med det?

    Mvh.

    Ps…. Prøv at søge på google, og man får minus svar.

    #110622
    AnonymForfatter

    Hej.

    Nogen der har lyst til at give sit besyv med..?

    Mvh

    #110656
    fk2001Forfatter

    Hvad betyder dette?

    Renten er lav men når man opretter lån i udenlandsk valuta kommer der yderlige risici som kurs ændringer ind i billedet.

    Om det kan anbefales afhænger at om der er udsigt til at renten stiger og kursen på valutaen også stiger. Det følges jo normalt ad. Hvis et land sætter renten op tiltrækker man udenlandske investorer, som dermed presser kursen op – og så er det ikke så godt hvis man har lånt penge der.

    #110666
    AnonymForfatter

    Tak for svar.

    Meget sandt. Den sweiziske nationalbank har været ude og slået fast, at medlemskab af EU ikke er på tal og at renten holdes hvor den er. Dog sagde de også det om valutakursen, som siden fik lov til at falde frit.

    Jeg kan forstå, at dem som har lån til boligen i udenlandsk valuta, ikke skilter med det.

    Mvh.

    #110668
    fk2001Forfatter

    Personligt, og det er min mening jeg ikke deler med mange, så mener jeg at Euro og dermed dkr. er overvurderet set i forhold til økonomien i EU og Euroens generelle købekraft. Jeg tror derfor at Euro vil falde om nogle år.

    Det sagde jeg også om USD da den kostede 9 kr, men folk blev ved med at pumpe penge ind i USA. I dag koster USD 5,70, og folk inkl. Warren Buffett mener at USD skal længere ned før det vender igen.

    Valuta har det med at bevæge sig meget langt i een retning før det vender. Euro stiger derfor nok endnu mere, men på et tidspunkt vender det jo og så er det med at få afviklet gæld i fremmed valuta.

    Pt tør jeg ikke låne i ikke-EU valuta. Til gengæld tør jeg godt investere i USD nu. Jeg tror snart USD har set bunden kontra Euro har set toppen.

    #110696
    AnonymForfatter

    Man kan sætte EU op mod USA, og så spørge sig selv, hvorfor euroen skal ligge i det plan som den befinder sig.

    Set i lyset af, at det ikke går særlig godt for de EU lande, som skulle trække læsset. Mens de “nye" land rider på en subsidueret bølge, fra de gamle EU lande.

    DK holder vi lige udenfor. Da den danske krone hænger fast i euroen, og at det er en mikroøkonomi.

    Yen er en aktraktiv valuta. Lav rente og stabil kurs.

    Prisen for at omlægge er relativ beskeden fra den ene kurs til den anden. Faktisk billigere end realkreditlån. 🙂

    Mvh.

    #112244
    druidForfatter

    Hiver lige den her tråd lidt frem igen…
    Vi står og skal til og låne til et rækkehus.

    Kan det betale sig at låne i Schweizer Franc eller Yen pt?
    Hvor man kan evt. finde noget mere information?

    #113486
    AnonymForfatter

    Hej,
    Overvejer at optage bolig lån i YEN.Er der nogen som har erfaring med dette?

    #113494
    NultopskatForfatter

    Hvis du idag har realkredit lån, skal du spørge banken om renteswap.

    Kursen er ikke attraktiv på hverken Yen eller CHF, og du risikerer at dit kurstab langt opvejer rentebesparelsen. For os der gik ind da kursen var god har det været KANON med negative renter de sidste par år.
    Der skal bruges is til maven, men du vil fortryde senere såfremt du går ind nu.

    #113506
    AnonymForfatter

    Ja – tænk dig GODT om inden du går ind i sådan noget….

    Schweizerfranc – uhadada – det kan ende med et blodbad. Man kan blive insolvent HURTIGT…. Nu er det jo kun én risiko og ikke en sikker forudsigelse, men risikoen er der…
    Et godt råd er at have lån i den valuta man har ejendom i….

    #125796
    billige lån tForfatter

    der er før blevet spurgt om billige lån i yen og lån i sweizer franck er der noge´n der har sådanne lån enten til landbrugsejndom eller til almindelig hus

    #125810
    NultopskatForfatter

    Som jeg skrev. Ja jeg har sådan lån, og ja det har været godt; Men med nuværende kurser er der stor mulighed for blodbad.

    Schweizerfrank og yen svinger modsat aktiemarkedet, da mange låner i de 2 valutaer og køber aktier, nå aktierne falder, sælger man aktierne og betaler lånet tilbage, og med de udsigter på aktiemarkedet kan det forventes at mange pludselig vil af med aktierne.

    Kan du tåle at se at kursen på dit lån stige 10 % over natten..?
    Hvis ja så er det måske en mulighed for dig, hvis nej så lad være.

    #125812
    billige lån tForfatter

    er der nogen der kender til swetzerfranc og yen lån om det kun er for folk med landbrug

    #130294
    AnonymForfatter
    #130296
    AnonymForfatter

    Jeg er ikke i finanssektoren, men min almindelige fornuft siger mig:

    1. Svejtserfrank er en meget stabil valuta, næsten som at sætte penge i guld. Dvs. den holder sin kurs og Schweiz har altid haft en lavrentepolitik.

    2. Risikoen er derfor ikke at svejtserfranken pludselig stiger i kurs, men snarere at den danske krone falder i kurs! Eller euroen, som vore politikere jo har valgt at binde DKK op på. Effekten er den samme for dig: dit lån vokser pludselig i størrelse, da du jo skal betale det tilbage med DKK.

    3. Det mest sikre er derfor at låne i samme beløb, som du tjener dine penge i. Så er din indtjening bundet til din tilbagebetaling. Får vi høj inflation, får vi sandsynligvis også rentestigning, men så vil din løn også stige – dog med lidt forsinkelse.

    4. Vil du derimod udnytte en fidus – så som at låne i CHF – kan du spare penge, men du tager en risiko.

    5. Så vidt jeg husker lånte Københavns Kommune (ligesom flere andre) et enormt beløb i japanske yen i 1990’erne. Det gjorde de netop for at spare renter, men kursen svingede og de stod tilbage med et tab. Deres politik behøvede dog ikke at være forkert… de KUNNE have sparet ved det, men det gik skævt. Når man er offentlig myndighed er der jo i øvrigt ikke sine egne penge man sætter på spil.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.