Hvilket lån til Andelsbolig

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95169
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg står muligvis overfor at skulle købe en andelsbolig, som første gangskøber..

    Jeg har ikke fået snakket med banken endnu, men vil rigtig gerne høre jeres erfaringer / anbefalinger til bedst mulige lån

    Jeg er en “ung" fyr på 27 år – Har godt styr på min økonomi…

    Min månedlige indkomst er på 35.000, og pt. har jeg et rådigedsbeløb på 11.000 – 12.000 når ALT er betal.

    Pt. bor jeg til leje med en månedlig husleje på 5.000 + el, vand og varm.

    Jeg har kig på en andelsbolig på knap 100kvm, i en god forening med i alt 14 boliger og et lån på knap 2,5 mio.

    Den vil komme til at koste et sted i mellem 450.000 – 500.000 med en månedlig ydelse / “husleje" på 1.700 (eksl. forbrugsomkostninger) Men der kommer jo hverken udvendlig vedligeholdelse eller forsikringer og afgifter oveni! Så det liver væsentlig billigere end nu!

    Jeg har selv lagt knap 150.000 til side, så jeg skal ikke låne mere end knap 350.000…

    Hvad er så at foretrække?… Jeg forventer at skal være ude af lånet inden for 3 – 5 år, så mulighed for hurtig afdragelse er klart en prioritet…

    Håber nogle skarpe hoveder kan give et præg af hvilken retning jeg skal gå, inden jeg ta’r fat i min bank, og evt. skal forhøre priser andre steder.

    Rigtig Go’ aften.

    /Peter.

    #218904
    peter holm larsenForfatter

    Som jeg læser din økonomiske situation skal du låne ca 65% af købe summen.

    Vil anbefale dig at få en andelsboligkredit som en slags kassekredit med pant i din andel.

    Den fungere ved at du får et lån på 350.000 kr. og du betaler så rente af det du trækker på kreditten. Har du f.x 11.000 kr i opsparing i en måned fragår det fra dit lån, så du kun betales rente af de 350.000 – 11.000 kr. – så du så at sige afdrager i præcis det tempe du sparer op. Du vil igen når som helst kunne hæve penge tilbage når du fx skal på ferie eller har større udgifter.

    Den løsning vil være det billigste for dig er jeg ret sikker på. Vil tro din rente vil blive mellem 4-5%. Undersøg og forsøg at undgå at du skal betale en provision af låne maksimum, således du alene betaler rente af det du trækker – og således at at når din gæld er 0 kr så er renten 0 kr og ikke en provision på fx 0,5% af 350.000 kr. – som så vil være ca 1750 kr om året.

    #218922
    HalliHalloForfatter

    En andelsboligkredit kan være et rigtig godt valg for nogen, for andre sikkert ikke.

    Tag derfor en grundig snak med banken om fordele og ulemper ved forskellige lånetyper, så du får det helt rigtige lån.

    #219078
    peter holm larsenForfatter

    Hallihallo,
    Hvornår tænker du en andelsboligkredit er en dårlig ide ? Og hvilket alternativ tænker du er bedre da?

    Der er jo ikke meget råd i at sige for nogen er det godt andre dårligt. Er jo nærmest at sige du intet kan rådgive om selv!

    #219114
    AnonymForfatter

    Jeg valgte en andelsboligkredit, som jeg fik til 3,5% over 10 år!

    #219126
    peter holm larsenForfatter

    Et godt lån 🙂

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.