Refinansiering af realkreditlån forud for boligsalg

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Malou1311Forfatter
    Indlæg
  • #95158
    Malou1311Forfatter

    Jeg står i et svært dilemma, da mit nuværende F5-lån skal refinansieres 1.april 2016. Samtidig ønsker jeg at sætte min bolig til salg i 2016. Det er derfor meget sandsynligt, at jeg vil skulle indfri et nyt realkreditlån før tid. Det havde umiddelbart været oplagt at vælge et F1-lån, men dette produkt har mit realkreditinstitut ikke mere. Så valget står over for et F-kort, et F3 eller et fastforrentet obligationslån. Hvis jeg vælger F-kort (o,1%) eller det fastforrentede 3 % obligationslån stiger med gæld med ca. 22.500 kr. (etableringsomkostninger m.m.), til gengæld vil jeg kunne indfri begge lån til kurs 100 eller tæt på. F3-lånet koster ikke noget nævneværdigt at etablere og renten er lav (0,4%), til gengæld kan jeg risikere at kursen er høj, når jeg står og skal sælge huset, f.eks. om et halvt år. Jeg har ikke lyst til at ende med en mergæld på 100.000 eller mere og sætte den friværdi jeg har opsparet over styr. Så hvad gør jeg? Alternativt kan jeg opsige F5-lånet og tage en prioritetskredit som midlertidig finansiering indtil hussalget.

    Hører meget gerne jeres anbefalinger.

    Hilsen den forvirrede

    #218636
    testForfatter

    Er langt fra specilaist men hvordan er du kommet frem til de 100.000 kr? Det lyder umiddelbart af meget. Hvis man forstiller sig at renten stiger voldsomt vil det vel være atraktivt for køber at overtage dit 30 årlige fast forventede lån? I gamle dage lavede man aldrig ny lån hvilket vi heller ikke gjorde da vi solgte et hus vi arvede.

    #218642
    HalliHalloForfatter

    Jeg tænkte også umiddelbart også på hvordan de 100.000 kr. fremkommer, og tænkte at det var noget taljongløren “LolleThsv" ville kommentere og regne lidt på både før og efter skat.

    #218672
    AnonymForfatter

    Til spørgeren:

    Hvad er hovedstolen på lånet?

    Hvilken rente kan du få på prioritetskreditten?

    Til en anden:

    HalliHallo – hvad er dit bidrag? Efter mine 2 dage herinde er jeg ikke imponeret……har du hørt om nationen?

    #218676
    HalliHalloForfatter

    Jeg henviser til en herinde der har ekspertisen på området, et bedre svar kan man da ikke give.

    Kun 2 dage, så er du sørme kommet fint fra start, men du er da tilmeldt den 1.9.2014? Så helt ny kan du da ikke være.

    Jeg håber så bare du bliver her, da jeg fornemmer at du har en ubeskrivelig stor viden indenfor den finansielle sektor, men syntes dog at du er begyndt, som mange andre, at skrive populistisk, hvilket du nok bør lægge fra dig.

    #218714
    AnonymForfatter

    *Debat-fravigende indlæg*

    HalliHallo – du må endelig ikke tro, at jeg betvivler dine clairvoyante evner i forhold til at overføre dine nedskrevne tanker herinde til at Thsv kommer og beregner på opgaven uden at have fået nogle parametre at forholde sig til.

    *DISCLAIMER – Sarkasme kan forekomme.*

    Jeg forsøgte til din information, at oprette mig, men fik at vide min mail allerede var brug til oprettelse – så det er den jeg har kørt videre på, hvilket jeg kan fornemme virker meget grænseoverskridende for dig – bemærk det lave indlægsantal. 😉

    Hvor vidt jeg skriver populistisk kan jeg ikke bedømme – men måske du skulle ligge dine tillægsnavne til andre lidt væk og overveje ikke at skrive dine tanker ned, hvis der ikke er bidrag til spørgerens indlæg.

    #218748
    HalliHalloForfatter

    Nå,Nå, giver ikke kommentere det, da min tid er knap i forhold til din, der nu har været på herinde i 4-5 timer i dag, og du er nybegynder, hvor kan det ikke ende………….

    Jeg ved, at Thsv nok skal hjælpe spørgeren, når han er tilbage igen fra ferie, og det har jeg vel lov til at gøre spørgeren bekendt med, føler det er min pligt.

    #218860
    Malou1311Forfatter

    Kære alle,

    Tak for jeres svar. Jeg har dog valgt en alternativ løsning til realkreditlånet ud fra ambition om at sælge huset i løbet af 2016, nemlig et prioritetslån. Det koster ikke ret meget at oprette og jeg betaler en acceptabel rente (1½%). Til gengæld kan jeg når som helst indfri det til kurs 100 og samtidig kan jeg få en indlån-prioritetskonto med samme rente, som jeg betaler på udlånskontoen.

    Jeg er ny herinde, men må sige at jeg er noget forbavset over tonen (!) indlægsholderne i mellem. Det finder jeg ærligt talt forstyrrende for dialogen om de emner, man debatterer herinde. Så hermed en opsang til alle, om at finde ‘kammertonen’ og de gode intentioner/forventninger frem:-)

    #218862
    peter holm larsenForfatter

    Hej Malou,

    Det er et rigtigt fornuftigt valg du har truffet – havde jeg set dit indlæg havde jeg anbefalet det samme.

    Nu kender jeg ikke dit låns størrelse men det er i praksis helt utænkeligt at din gæld kan stige med 100.000 kr hvis du har F-kort lån – fuldstændig totalt umuligt og et beløb der er så stort at det savner enhver realisme.

    Tonen er af og til meget besynderlig – men skyldes ofte at der er nogle få meget aktive debattører der kun har som mål at villede spørgerne – rigtigt tarveligt i mine øjne – men tror nogle opfatter det som deres ret og en del af ytringsfrihedens kerne at man med dog samvittighed kanskrive hvad men vil.

    Men rart og godt du formulerer dine observationer – man kan så håber det giver andre noget at tænke på.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.