Hjælp til boliglån

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • tmacForfatter
    Indlæg
  • #95127
    tmacForfatter

    Hej Allesammen,

    Min kæreste og jeg har netop købt hus, og skal nu til at bestemme os hvilken lånetype der er mest fordelagtig for os.

    Boligens pris er 3.575.000,- og vi kommer selv med 650.000,-. Det vil sige, at vi skal ud og have et 6,1% banklån på 148.000,- (da der jo som bekendt er en del omkostinger ved huskøb).

    Vi har haft et indledende møde med banken, og de anbefaler et F3 afdragsfritlån, så vi kan få banket det dyre banklån af hurtigst muligt. Banklånet vil kunne blive betalt af på 3 år, og derefter vil vi så kun stå tilbage med RK-lånet – som optages i RD (hvis vi vælger at blive i nuværende bank).

    Vi hælder dog lidt mere til et 3-års afdragsfrit 30-års fastforentet 3,0% obligationslån, mens vi får bankgælden ud af verdenen – og derefter begynde at afdrage på RK lånet.

    Alternativ vælge et 2,5% fastforrentet 30-års lån med afdrag og et længere banklån – men i så fald må vi accepterer en dårligere kurs end 3% lånet, og dermed stiger den samlet gæld jo også!

    Men for at sige det ligeud, så føler vi os ikke sikre på om dette er et godt valg eller ej, da ingen af os er økonomer eller sidder og jonglere med tal dagligt – og derfor tør vi ikke stole blindt på hvad banker anbefaler. Vi vægter dog en nogenlunde god og tryg nattesøvn, så derfor lokker et flex lån ikke umiddelbart.

    Jeg har også tidligere læst herinde, at det bedre kan svare sig i længden, at vælge et 30-års fastforentet lån med afdrag, samtidig med at man afdrager på banklånet – ved dog ikke om dette gælder med de nuværende kurser/renter/lånetyper ?

    En lille bonusinfo er, at rådgiveren tilbød os en indlånsrente på vores opsparingskonto på 5,6% (vi har 160.000,- stående på denne konto i hvert fald de næste 2-3 år af private årsager) – så reelt set betaler vi vel ”kun” 0,5% i banklån eller hvad ? I så fald ville det vel være smartest at vælge et 2,5-3% lån med afdrag og så er det pludselige det lån, der er det dyreste!

    Yderligere sagde rådgiveren, at bidragssatserne var fast og ikke kunne forhandles – men jeg har hørt det modsatte. Nogen der kan bekræfte dette ?

    Håber der er nogen venlige sjæle, der vil give os et par råd med i vores situation.

    På forhånd tak.

    #218180
    thsvForfatter

    Aldrig vælge fastforrentet uden afdrag, det er alt for dyrt i Merkurs og forhøjet adm.bidrag iforhold til at afdrage på begge lån.
    Og her bliver I tilbudt at banklånet næsten er som et prioritetslån, dog med provision på 0,5%.

    Jeg ville klart vælge 2½% med afdrag og stille og roligt få afdraget banklånet sideløbende.
    Alene merbidraget for afdragsfrihed ved en obl.hovedstol på 3 mill udgør 7.500-10.000 kr årligt, eller ca. det samme som renten på hele banklånet. Hertil kommer de ca. 1m2 point kursen er dårligere og altså en mergæld i størrelsesordenen 36.000 kr.
    2½% lånet har højere obl.restgæld, men også højere afdrag og er klart billigere i rente pr. lånt kontantrente end et 3% lån.

    #218232
    tmacForfatter

    Mange tak for dit svar thsv.

    Ja, sådan som du fremlægger det, så er fordelene ved at vælge 2,5 % med afdrag kontra afdragsfrit RK lån jo ikke til at tage fejl af. Så det bliver nok den model vi vælger.

    Vi har dog luft i økonomien, så derfor overvejer vi 2-lags belåning med følgende setup (for at få banket det dyre 60-80% lån hurtigt væk, samt spare på bidragssatser):

    0-60%: 2,5% fastforentet obligationslån m.afdrag
    60-80%: F3 lån m.afdrag

    Har dog hørt, at det ikke er så smart at dele lånet op, da man dermed spiller på 2 heste og ikke får fordelene ved begge lån. Men i mit hoved, så giver det fint mening at have lidt større risiko på den dyre og mindre del af lånet – hvis man er villige til at “gamble" med en del af lånet. Kan dog ikke helt gennemskue fordele og ulemperne ved dette låne setup.

    #218248
    HalliHalloForfatter

    Tmac, du vil da ikke bilde mig ind, at banken uopfordret har anbefalet dig et F3 lån?

    Har vi at gøre med Danske Bank her, for så kan jeg måske forstå det, ellers ikke………………

    #218274
    tmacForfatter

    Det var danske bank vi snakkede med.

    Vi havde en generel snak omkring lånetyper, risikoprofil osv. og ud fra det så kom han frem til den anbefaling.

    Er der noget galt i en bankrådgiver anbefaler et f3 lån ??

    #218292
    peter holm larsenForfatter

    Hej tmac,

    Jeg vil blot tilslutte mig anbefalingen om et 2,5% fastforrentet lån med afdrag – hvis jeres ønske er fastforrentet lån.

    Giver igen økonomisk mening at vælge afdragsfrit i jeres situation!!!!!!

    Alternativt er et afdragspligtige F3 lån – og heller ikke der på nogen vis afdragsfrit – det er direkte et tarvelig råd at give.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.