Friværdi til at betale af på dyre boliglån

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95116
    AnonymForfatter

    Hej, jeg overvejer at bruge noget af friværdien til at betale af på det lidt dyre (rentemæssigt) boliglån i banken.

    Købte en lejlighed i Kbh for et år siden til 2,4mio. Har lånt mig til det hele 1,92mio realkredit og 480.000 i boliglån.
    Lejligheden er vurderet til at have steget ca. 350.000 og derfor kan jeg strege ca. 14 måneder på boliglånet hvis jeg omlægger til et nyt realkreditlån.

    Det lyder jo alt sammen rigtig godt, men er der noget man skal være opmærksom på?

    #217976
    HalliHalloForfatter

    Hej Summerjan, du skal snarest muligt kontakte din bank for at høre om de vil være med til det.

    #217986
    HammerenForfatter

    Godt råd – Hallihallo

    Men du skal forvente en vurdering lige omkring det samme som ved køb. Måske lidt højere så de kantilbyde dig låneomlægning, som du først har tjent hjem om nogle år…
    Jeg tror i virkeligheden du skal snakke med ny bank , som kan se stigningen, mod at de overtager dig som kunde.
    Men går det hele ikke op i låneomlægningsgebyrer ?!

    #217988
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar! Men jeg har også læst mig frem til at boligpriserne meget muligt stiger lidt endnu.. Så er det ikke bedre at vente lidt så det får en større effekt?

    #217994
    testForfatter

    Låne omlægninger koster og du fokusere for ensidigt på rente. Fokusere på at afdrage det dyre lån i steder så din økonomi bliver mere robust.

    #218000
    AnonymForfatter

    Hej Hammeren, det er nogle gode overvejelser!
    Mht. at skifte bank, så tror jeg ikke det kan betale sig, da renten vil være 1% højere end den jeg har nu med samme kurs..

    #218002
    AnonymForfatter

    Hej test, men kan du ikke se logikken i at omlægge noget af det dyre lån til en lavere rente?

    #218004
    testForfatter

    Nej at akkumulere mere og mere gæld gør kun din økonomi tynd. Jeg kan ikke se ideen i f.aks at bruge 40.000 kr for at omlægge en lån som du burde kunne reduvere kraftigt på få år.

    #218330
    peter holm larsenForfatter

    Hejsa,
    Der mangler så mange oplysninger at man ikke kan give noget råd uden der er helt useriøst – fx. Hvad betaler du i rente på boliglånet – hvis du fx betaler 3,6 % – 4,25 % som typiske er niveauet – så går de givet mange år for omlægning kan betale sig – brug tiden på at afdrage 🙂

    #218342
    AnonymForfatter

    Hej og tak svaret!
    Mit boliglån ligger på ca 6% åop. Det synes jeg er relativt højt..

    #218352
    peter holm larsenForfatter

    Jeg tror ikke du har nogen fordel her og nu ved at få banklånet delvis ind under realkreditlånet.

    Du vil nok ikke få en vurdering der er meget højere end din købspris.

    Vurderingsmanden vil tage udgangspunkt i en forsigtig salgspris ved omlægning – som typisk er 5-10% lavere end den faktiske eventuelle forventede salgspris – holder det stik vil den prisstigning der har været på ca 14% mere eller mindre blive spist op af den forsigtige vurdering.

    #218354
    peter holm larsenForfatter

    Et nyt realkreditlån vil nemt koste dig 8-10.000 kr at optage i øvrigt.

    #218364
    thsvForfatter

    Og problemet med et nyt tillægslån kan let adm.bidraget, som jo beregnes med satsen over 60%, mens det eksisterende RK-lån typisk ikke får ændret sit adm.bidrag.
    De nævnte 350.000 kr i værdistigning kan let blive kun 100.000 kr ved en forsigtig vurdering og typisk til 200.000 kr i praksis.
    Omk. ved et nyt RK-lån er typisk endnu højere end de nævnte 8-10.000 kr, som kun er lig med normalt eksped.gebyr hos Totalkredit+bank og slet ikke dækker kurtage, kurssikring, stempel mv.
    Ved et tillægslån på 400.000 kr kommer RKR frem til 14-16.000 kr i samlede stiftelsesomk, og her er lånegebyret kun på 5.000 kr i alt for Totalkredit!
    Ved 200.000 kr spares der typisk ca. 3.300 kr i kurtage og 1,5% stempel, mens de øvrige omk. mere eller mindre er faste. Dog er kurssikring/diff.renter også noget lavere.

    #218368
    peter holm larsenForfatter

    Kære THSV

    Kursskæring er typisk 0,2-0,3% og ved et lån på 400.000 kr. udgør det 800-1.200 kr.
    Fast stempel udgør 1.650 kr.
    Variabel stempelafgifter udgør 1,5 % – men du vil forventelig kunne få stempeloverførsel (tror jeg) – så nok 0 kr.
    Kursikring tænker jeg er nonsens at give sig ud i – så 0 kr.
    Lånesgebyr til bank typisk 3.000-4.000 kr.
    Gebyr realkreditselskab typisk 3.000-4.000 kr.

    Så typisk 8.450 – 10.850 kr.

    Så tænker ikke at 8.000-10.000 kr. så meget for lavt – hvordan kommer du op på 16.000 kr.

    Hvad skulle argumentet for at spørger ikke kan opnå stempelrefusion for de 1,5% det kan jeg slet ikke forstå hvordan du kommer frem til den konklusion ud fra spørgers situation!

    Der er vel ikke noget særligt problem med administrationsbidraget – heller.

    Men lægger man alle udgifter til kurtage til, skal man også lige huske at sammenligne rente eksklusive kursskæring.

    Men afhængigt af hvor længe spørger er om at afvikle banklånet er det mindre sandsynligt at det kan betale sig at omlægge for 200.000 kr. – men mindre man alligevel skal i gang med en omlægning af hovedlånet.

    #218370
    AnonymForfatter

    Der er mange ting at overveje.. men jeg skal da vist lige have en vurdering til at starte med – det kan være at den slet ikke er vurderet til det jeg tror..

    Tak.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.