Su gæld og gældssanering

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95080
    AnonymForfatter

    Hej alle,

    Jeg vil meget gerne høre jeres mening om mit problem:

    Jeg skal sælge min lejlighed – det bliver muligvis med et lille tab. Jeg har en lille indtægt, som svarer til en deltidsansat og det er ikke muligt for mig, sådan lige at komme op i tid. Aldersmæssigt er jeg i 50’erne.
    Jeg vil gerne søge gældssanering for min store studiegæld på næsten 300.000.
    Er der nogen der ved. hvillke chancer jeg mon har for en gældssanering på min studiegæld? Jeg skal starte tilbage betaling 1 januar 2016 og der er jeg sat til at skulle betale omkring 3.000 kr. per måned i afdrag, hvillket jeg ikke ser mig i stand til. Som jeg har forstået det kan jeg ikke længere få henstand. Har haft henstand i 2 år og måtte sidste år indbetale 450 kr for at kunne få et års yderligere henstand. Jeg bor alene.
    Venter spændt på en evt respons.

    Bedste hilsner

    #217442
    HalliHalloForfatter

    Det ligner en handelsskoleopgave, men jeg tror ikke rigtig du kan forvente at få konkrete svar herinde, da du står i en særdeles vanskelig situation, som kan udredes ved at tage kontakt til din bank samt SU.

    Men udsættelse med din SU kan du sikkert nok få endnu engang, men en gældssanering er du sikkert ikke berettiget, da man vil hævde, at din situation er midlertidig, dvs. at du hurtigt kan finde et bedre betalt arbejde.

    Held og lykke med det og jeg håber du snart finder dig et heltidsjob, hvilket ikke skulle være umuligt, når mange arbejdsgivere skriger efter arbejdskraft.

    #217448
    AnonymForfatter

    Tak for svar. Men, den sidste del om at mange arbejdsgivere skriger efter arbejdskraft er jeg ikke enige i.
    Banken har jeg talt med. De kan jo ikke gøre noget mht studiegæld. De har hjulpet med boligsalg og det kører fint.
    Jeg spurgte en gang hos su-styrelsen hvor man forklarede, at der var bedre muligheder for gældssanering jo ældre man er.
    Ville bare høre om der måske var nogen herinde, der havde prøvet at søge og hvor gamle de var.;-)

    #217456
    testForfatter

    hvis du starte tilbage betaling i januar 2016 har du ikke engang forsøgt at betale retur.

    Det har godt nok været en dårlig foreting mig mig at være med til at låne dig 300.000 kr som du ikke engang vil førsøg at betale retur.

    Så vidt jeg ved kan gældsanere kun komme på tale når man i en periode har forsøgt at betale retur og ikke kan.

    https://www.borger.dk/Sider/oversigt-su-gaeld.aspx

    #217458
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har tilbagebetalt i en årrække, men ikke de sidste to år. Det er en ældre gæld.

    Er der ikke nogen seriøse deltagere herinde? ! 🙂

    #217460
    MichaelForfatter

    Du kan ikke få saneret en gæld som du ikke misligholder. Omvendt kan du heller ikke få tildelt gældssanering hvis du bevidst misligholder din gæld.

    Kriteriet er (ét af mange), at din gæld være af en størrelse der gør at du ingen chance har for at tilbagebetale den og det tvivler jeg ærlig talt på at en ydelse på 3000 kr. berettiger til. Der bør være andre muligheder som fx. at skære i budgettet herunder muligheden for at flytte til en billigere bolig, få et andet arbejde der giver en bedre løn eller aftale længere løbetid på gældsafdragelsen.

    Hvis du leder efter en hurtig og let løsning ud af gælden er svaret klart: Det findes ikke. Selv hvis gældssanering tildeles er reglerne sådan, at dit rådighedsbeløb indskrænkes til et absolut minimum over en periode på typisk 5 år hvor du populært sagt skal leve på en sten og evt. overskud skal gå direkte til kreditor. Det er sjældent en ønskesituation og hvis der overhovedet er et alternativ er dette altid at foretrække.

    PS: Husk at SU-gæld er offentlig gæld så hvis du misligholder den er Skat berettiget til at foretage lønindeholdelse efter samme målestok som ved en gældssanering hvad rådighedsbeløbet angår. Som din situation er lige nu giver det ingen mening overhovedet at overveje gældssanering pt. Du vil få din ansøgning afvist.

    #217464
    testForfatter

    sletter beklager meget at jeg ikke er seriøs. Jeg gennemført mit studie på 5,5 år uden at låne.

    Om du kan lide det eller ej er de 300.000 bl.a. betalt af mig.

    Må man spørge hvornår du blev færdig med din uddannelse? Da du jo så åbenbart har betalt af før du fik henstand. Hvad var gælde oprindeligt? Hvad er din uddannelse? Har du værdier som pension? Har du et budget? Hvad er din løn?

    Selv om de oplysninger og en lang række andre oplyser mangler for at man kan gi dig et tilnærmelses vist seriøst svar virker du ikke som berettiget til gældssanering. 300.000 er ikke en stor gæld.

    Beskæftigelse er på sidst højeste niveau i 6 år.

    #217476
    HalliHalloForfatter

    Jeg kan forstå at “sletter" stiller spørgsmålstegn ved test´s seriøsitet, for når man er maskinmester eller noget i den retning tager det vist ikke 5,5 år at blive det, snarere ca. 1,5 år. Denne mand skal altid overdrive og prale……..

    En enkelt bemærkning til spørgsmålet. Hvis du kun har gæld i SU, så behøver du ingen gædssanering, da SU-styrelsen så direkte har mulighed for at eftergive dig gælden, forudsat at visse krav er opfyldt, hvilket de næppe er i dit tilfældet., idet du anfører, at du er i 50erne, hvorfor du fmt. har mindst 10-15 gode år på arbejdsmarkedet endnu.

    Og det er rigtigt at 300.000 kr. ikke er en uoverskuelig gæld, selvom en gammel skribent på det site ved navn General Prier på et tidspunkt anbefalede en sygemeldt person med tilsvarende gæld at søge om gældssanering.

    Held og lykke med jobsøgningen.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.