Skal jeg godtage dette tilbud?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94984
    AnonymForfatter

    Vi var i banken i går, for at høre om vi har mulighed for at købe et hus.

    Først lige lidt info:

    Vi er 34 og 35 år og har to børn på 3 og 6 år. Vi bor i lejlighed i Odense.

    Indkomst:

    Mine kone er fastansat og jeg er under uddannelse og bliver færdig i november 2018. Vi har 31 000 udbetalt pr./md. Oveni kommer børnepenge.

    Lån:

    Billån restgæld på 60 000 til 5% rente.

    Studielån 60 000 til 1% rente.

    Opsparing:

    200 000 i kontanter, hvor 50 000 trækker 5% i indlånsrente.

    Rådighedsbeløb efter faste udgifter:

    15 500 (Børnepenge medregnet).

    Vi var som sagt i banken i går, hvor vi får at vide, at vi kan låne 900 000. Bagrunden for udregningen er følgende: Indkomst, gæld og finanstilsynets anbefalede rådighedsbeløb på 13 000.

    Jeg må indrømme at vi havde regnet med omkring 1,5 – 1,6 til at købe for. Jeg spørger hvad det er der gør at beløbet er så lille, hvor hun prøver at forklare at det er vores rådighedsbeløb samt gæld der er afgørende. Jeg tilbyder at betale vores billån og studiegæld ud med vores opsparing, selvom jeg hellere vil bruge dem på boliglån, men hun mener ikke at det kan svare sig.

    Jeg er forvirret!!

    Bonusinfo: Vi har været i banken (Lån og Spar), i 10 år og har aldrig haft overtræk på vores konti og har aldrig lånt penge hos dem.

    Jeg har bestilt tid hos Jyske bank.

    Hvad mener I? Er vi urealistiske og skal vi bare vente til jeg er blevet udlært eller har vi reelt en mulighed for at låne penge til et lille hus. Jeg mener ikke at tilbuddet fra banken, er i mine øjne det samme som at sige, at de ikke vil låne os penge.

    På forhånd tak for indspark.

    #215938
    AnonymForfatter

    En bank skal kreditvurdere jer ud fra den indkomst i har, og ikke den indkomst i måske får, hvis I får et arbejde efter endt studietid. Derfor er det ofte ikke muligt at købe egen bolig i studietiden.

    Finanstilsynets regler bliver yderligere strammet til november, hvor det bliver et gennemgående krav, at boligkøbere skal komme med en egenfinansiering på 5% af købssummen.

    Banken må med andre ord (fra november) som hovedregel kun finansiere boligen op til 95% af købsprisen.

    De store banker er allerede nu ved at rette ind efter de nye retningslinjer.

    #215946
    AnonymForfatter

    Den med egenbetaling på 5% er jeg med på. Mener nu også at vores 200 000 kan dække det krav.

    Det er kun mig, der studerer (med løn). Min kone er i fast arbejde.

    Tænker bare at vores økonomi godt kan bære en større gæld end 900 000.

    #215948
    thsvForfatter

    Hvad er jeres husleje nu?

    Forstår ikke at I har billån, når I har en stor opsparing, lyder som spildte omk. til oprettelse og renter!

    Studielånet er dyrt i ydelser i forhold til et boliglån, da løbetiden er kortere.

    60K over 10 år koster 526 mdl., mens banklån over 30 år kun koster 323 og med betydeligt højere rentefradrag.
    SU-lånet spærrer altså typisk for belåning på 110.000 kr, en dårlig forretning, når man skal godkendes.

    Jeg kan ikke gennemskue jeres budget, men et hus kræver også afsættelse af penge til vedligeholdelse, overvej et rækkehus eller ejerlejlighed i stedet, her er typisk mindre udgifter løbende.

    #215950
    thsvForfatter

    Og et billån på 60.000 over f.eks. 5 år koster hele 1.136 kr om måneden, her er afdraget megadyrt.

    Lyder som om I skal indfri jeres gæld og bevise, at I har en opsparingsevne det næste år.

    #215954
    AnonymForfatter

    Billånet blev optaget inden vi begyndte på opsparingen, så derfor består det stadig. Ydelsen er på 1800/md. med en restgæld på 60 500.

    Studilånet afdrager vi med 1100/md. og er strakt over den længst mulige afdragsperiode, da det er det billigste lån vi har. 1%.

    Vores husleje lyder på 7488 + alt forbrug.

    Som jeg læser dit indlæg, så anbefaler du at jeg betaler begge lån ud for så at optage et større boliglån i banken til en højere rente end mit 5% billån? Eneste fordel jeg kan se her, er at vores rådighedsbeløb bliver 2900 kr. større.

    Hvis det er det der afgør om banken er til at tale med, så kan det være vores løsning.

    #215956
    jb3112Forfatter

    Jeg tror du skyder noget højt når du vil op på 1,6 mill med den indtægt i har og i er 4

    #215960
    AnonymForfatter

    @jb3112

    Du har nok ret, men 900.000 synes jeg er meget lavt sat. Jeg må høre hvad de siger i de andre banker. Men altid godt med jeres meninger herfra.

    #215968
    OBSForfatter

    Hvis I har en samlet gæld på 120.000 kroner og en opsparing på 200.000 kroner, så kunne I vælge at betale gælden ud og så ville I fortsat stå tilbage med 80.000 som svarer til 5% i udbetaling af 1.600.000 kroner. Om det vil forandre billedet set fra bankens side ved jeg ikke, men i det mindste vil I så være af med al jeres gæld og fortsat stå tilbage med en opsparing til udbetalingen.

    Som andre også påpeger, så er det absolut ikke risikofrit at blive husejer. Der kan komme større uforudsete udgifter a la nyt tag, nyt varmeanlæg m.m., ligesom der kan dukke andre større renoveringer op på huset. Det lyder ikke umiddelbart som om at vi er i et område hvor der er udsigt til kraftigt stigende ejendomsskatter, men ellers er der jo også altid den risiko at tage med i sine betragtninger (sådan som tingene ser ud lige nu), ligesom at der jo eventuelt også kan komme flere forandringer i rentefradragsretten.

    Så mit råd vil være at I ikke skal spænde buen til det yderste. Det kan også være at et rækkehus eller lignende er en god løsning til en start.

    #215970
    thsvForfatter

    Ja, jeres likviditet er meget dårlig, når I betaler 2.900 kr hver måned for et lån på kun 120.000 kr.

    Et banklån på samme beløb (125.000 inkl. omk) vil kun koste 672 kr over 30 år eller 827 kr over 20 år.
    I vil med andre ord få mindst 2.000 kr mere til at afdrage på boliglån, hvilket modvarer omkring 500.000 kr i RK-lån.

    Og ja, et rækkehus er nok mere overskueligt at vedligeholde…

    #215972
    AnonymForfatter

    Nej, du skal ikke godtage deres tilbud.

    Vi lånte i 2011, hvor jeg var igang som voksenelev – min kæreste på su. 1.8mio til et rækkehus.
    Vi spyttede ca 150.000 ind i projektet. Derudover havde jeg en lejlighed ved siden af som blev udlejer til at gå i 0. (ingen friværdi i lejlighed).

    Nu anno august 2015
    28500 udbetalt pr måned.
    Jeg er i fast arbejde, min kone er på barselsdagpenge og skal på dagpenge efter barsel (medmindre hun finder et job som selvf er planen.)
    1 barn
    300.000 i udbetaling til nyt hus
    60.000 i gæld på bil

    Vi kan låne for 2.5mio og hvis jeg hiver fat i min gamle bankmand er jeg sikker på at det tal kunne blive endnu højere!

    Det kan lade sig gøre at overtale banken til at afvige fra deres standarder…

    #216002
    HalliHalloForfatter

    SSSJ: Du skrev at du havde bestilt tid til en samtale i Jyske Bank.

    Lad venligst høre fra dig, når du har talt med dem, for jeg tror de har et godt tilbud til dig, som du ikke kan afslå.

    #216010
    AnonymForfatter

    @HalliHallo

    Vi har ikke talt med Jyske bank endnu, men skal til dem i næste uge. Jeg kan ikke helt følge om der er ironi i dit indlæg og om vi spilder tiden ved at tage i Jyske bank?

    @Brad pitt

    Tak for din beretning længere oppe i tråden. Er “klaphatten" henvendt til mig eller??

    Nå men status nu er, at vi bestiller tid til samtale ved de største banker for at få en “second opinion" til vores huskøb, indfrielse af lån mm. Eller bare råd til om vi skal vente lidt endnu.

    Jeg skal nok holde jer opdateret.

    #216034
    HalliHalloForfatter

    Bratt Pitt: Du lyder ikke til at være særlig ny herinde, men kan konstatere at du blot har taget dig et nyt navn.

    Alt det du remser op i dit indlægs kan spørgeren ikke bruge til en sk……….., og er noget jeg har læst 1000vis af gange på dette site før og med samme sprogbrug.

    Enhver ved også, at hvis man går i en anden bank for at få et nyt tillbud, så er den som regel også mere villig til at acceptere kundens ønsker og behov end dennes hidtige bank. Men man skal selvfølgelig altid prese sin nuværende bank, men det går man ud fra som en selvfølge at spørgeren har gjort før han har stillet sit spørgmsmål.

    Nu skrev en anden debatdeltager forleden, at det er banksælgere, så hvorfor mon ikke de så vil sælge et større lån til manden? Hvem kan svare på det. Måske fordi økonomien ikke er helt så god, som den ofte lægges frem herinde af spørgerne.

    #216064
    Dennis Olsen (3)Forfatter

    Jeg står nok i sammen problem.

    Vi er et par på 27 & 25. vi har fast arbejde hvor den hun tjener 23.500 kr. og hvor jeg tjener 27.000 kr. før skat. hver måneder
    Vi har et barn. på 6 år
    Vi har 2 bile nye en kia rio som er lig over et år gammel, og en VW polo fra 2015 og næste er et år gammel.
    Vi begge køre alt 200 km hver dag mandag-fredag for at kommer på arbejde. ville helts ikke flytte. 🙂
    Vi ville også gerne finde et hus, omkring 1,2 mil eller 1,5.
    Vi har lån for 100000 kr. og plus har vi vores bile vi betale af på
    vi har 30000 kr på en opsparing.

    Min bank Nordea ville låne hos 200000 kr. som slet ikke er noget.
    Danske bank ville ikke låne hos penge
    Spar kasse Sjælland ville låne hos 900000 kr.

    Vi gør alt for
    at får vores lån ved, vi har sæt 50% mere ind på lån vi har, så den ville sige hvis vi betale 2000 kr så betale vi 4000 kr nu.

    Hvad kan man ellers gøre synes jo ikke helt banker er med på noget som helst.

    vente på at få tilbud fra 3 banker.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 29 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.