Omlægning af F-kort til F5

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94977
    AnonymForfatter

    Vi har netop købt nyt hus, som naturligvis skal finansieres. Vi har udover realkreditlån og boliglån også et billån, samt et studielån.

    Vi vil gerne have nedbragt vores billån hurtigst muligt, da det har den højeste rente.

    Vores tanke er at vælge enten et F-kort eller et F5 lån u. afdrag. På den måde kan vi afvikle vores billån på 12 måneder.

    Mit spørgsmål er, hvornår det er muligt at omlægge et F-kort lån uden store omkostninger? Vi vil gerne vente med at optage et F5 lån til vi tror renterne stiger. Er det muligt at optage et F-kort lån i de 12 måneder vi skal bruge til at afvikle vores billån og så derefter at omlægge til et F5 lån? Eller skal vi alternativt have et F1 lån med de store gebyrer der er tilknyttet?

    Håber det giver mening – måske I har nogle alternative ideer til sammensætningen af lån og afvikling.

    Lån:
    Realkredit Kr. 1.600.000 Løbetid 30 år m. 10 år u. afdrag
    Boliglån Kr. 450.000 Løbetid 20 år de første 12mdr. herefter 9 år.
    Billån Kr. 60.000 Løbetid 12 mdr.
    Studielån Kr. 75.000 Løbetid cirka 75 mdr.

    På forhånd tak

    Mvh Jakob

    #215842
    HalliHalloForfatter

    Jeg er også meget spændt på at læse det optimale råd til dig.

    Men har du læst i gamle svar, da det ofte fremgår, at det ikke kann betale sig at optage afdragsfrie lån p.g.a. de høje bidragssatser samt dårligere kurser?

    Hvad råder forresten banken jer til? For det er normalt der man spørger først.

    #215846
    AnonymForfatter

    Så kan jeg konkludere, at vi er normale HalliHallo.

    Vores bank synes vi skal tage et F5 lån u. afdrag.

    Vi tror bare ikke, at renterne stiger de næste par år – samtidig tænker vi, at de godt kan være steget om 5 år, hvor et F5 lån ville skulle fornys. Derfor vil vi gerne vente med at binde vores rente i en længere periode.

    Mvh Jakob

    #215848
    thsvForfatter

    HH blander tingene sammen! (surprise)

    Der er ikke tale om ekstra kursfald ved afdragsfrihed på F-kort og F5-lån!
    Det er kun på fastforrentede lån det er gældende.
    F-kort er det via RD, I skal låne?
    De har det højeste tillæg for afdragsfrihed på hele 0,3252%, så det kan let være billigere at afdrage på begge lån løbende, afhængig af rente på bank- og billån.

    Pas på med et F5-lån det er falsk sikkerhed og sikrer på ingen måde mod stigende rente som et fastforrentet lån gør.
    Og pas på med variabelt forrentede lån uden afdrag, den korte rente kan let stige til 2006-8 niveau igen, jeg kender flere, der i panik låste F1-rente på over 6% for 2009 i efteråret 2008!

    I skal optage det F-kortlån og blive i det, indtil I er klar til at omlægge til fastforrentet med afdrag!

    #215852
    thsvForfatter

    E der derimod tale om Totalkredit er tillægget for afdragsfrihed mere beskedent, men dog stadigvæk 0,275% på hele lånet (altså af 1,6 mill. + låneomk.).
    Normalt anbefaler man kun afdragsfrihed op til 60% nu om dage, da tillægget i intervallet 60-80% er 0,6% i jeres tilfælde.
    Jeres lån er dog ikke stort nok til at anbefale en 2-lagsbelåning i RK-delen.

    Og overvej hellere F3 end F5, da F5-lånet er dyrt at komme udaf efter f.eks. 2 år, det kan let koste 3% af kontantgælden eller 48.000 kr i jeres tilfælde.

    #215854
    AnonymForfatter

    Hej thsv

    Mange tak for dine input.

    Det er ved Totalkredit vi skal hente lånet. Din pointe med, at det er dyrt at komme ud af F5 lånet før tid, er netop hvorfor vi ikke vil have det.

    Mit spørgsmål er så, hvornår er det billigst at komme ud af et F-kort lån? Der er refinansiering af Totalkredits F-kort lån i 2017, er det her det er billigst?

    #215856
    thsvForfatter

    Din kommentar nu, giver ingen mening i forhold til dit startoplæg, hvor du nærmest lovpriser F5-lånet!

    Læs mit svar i den 2. tråd F-kort lånet, kursen på obligationen bag er hele tiden tæt på 100 pga. den variable rente og man risikerer ikke den overkurs på 3 %, som det er tilfældet ved et F5-lån.

    Du kan se kursudviklingen hidtil her:
    http://www.nasdaqomxnordic.com/bonds/denmark/microsite?Instrument=XCSEF6NYK32HHDKK18RF

    Meget små udsving i kursen, omkring kurs 99,5.
    Og der er refinansiering pr. 1/7-2018 i den serie, Totalkredit tilbyder lån i lige nu, læg mærke til at investors rente er negativ!

    #215858
    AnonymForfatter

    Endnu engang tak for dine input thsv.

    Jeg tror vi holder fast i vores første tanke om at vælge et F-kort lån og så eventuelt omlægge til fastforrentet senere hen.

    Forsat god dag

    Mvh Jakob

    #215918
    HalliHalloForfatter

    Spørgeren skrev: “Så kan jeg konkludere, at vi er normale HalliHallo."

    Vores bank synes vi skal tage et F5 lån u. afdrag."

    Jeg har meget svært ved at nogen bank har foreslået at optage et F5 lån, hvilken bank har gjort det og med hvilken begrundelse?

    Til LolleThsv: Jeg har svaret ud fra, at der skulle optages et almindeligt fastforrentet lån, hvor der er forskel i kursen på afdragsfrie og ikke-afdragsfrie lån.

    #215922
    thsvForfatter

    HH kan du ikke forholde dig til trådens emne i stedet for det evige trolleri???

    Åbenlyst at der ikke er tale om fastforrentede lån i denne tråd!

    #215926
    HalliHalloForfatter

    Jeg vil da gerne vide hvilken bank, der vitterlig anbefaler et F5-lån, et lån som ikke engang du, LolleTrolle-Thsv, kan anbefale?

    Jeg mener stadig, at der skal vælges et fastforrentet lån med afdrag, hvilket langt de fleste økonomer anbefaler.

    Det er kun herinde , at der anbefales disse meget dyre og usikre variable lån uden afdrag.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.