kurssikre nu eller vente?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • jxtForfatter
    Indlæg
  • #94970
    jxtForfatter

    Vi skal etablere realkreditlån (nykredit/totalkredit) på lige under 1,5 mill. udbetalt, på et tidspunkt mellem nu og 1/2 2016 hvor vi har overtagelse på boligen vi har købt. Obligationskurser og rente har udviklet sig positivt igennem den sidste måneds tid, specielt de seneste dage pga. Kinas devaluering af Yuan og følgende betydelige aktiemarkedsfald.

    Kursen på 3% med afdrag ser efterhånden super god ud (kan vel ligefrem lukke over 100 hvis udvikling fortsætter et par dage endnu?), men kunne et 2,5% lån også tænkes at være på vej til fornuftig kurs? Kurssikringen vil aktuelt koste ca. 1,25 – 1,50 kurspoint pga. den lange overtagelsestid, og det er jo et ret ærgerligt fradrag på den ellers gode kurs hvis niveauet ellers holder.

    Svært at spå om, men vi modtager meget gerne meninger. Vi hælder lidt til at vente og se tingene an, så omkostningen til kurssikring falder.

    Mulighederne som vi ser det er:

    2,5% med afdrag til rimelig kurs, måske kurssikret inden for et par måneder (bedst? realistisk? hvilken kurs er det attraktivt ved?)
    3% med afdrag til kurs over 99, evt. kurssikret nu eller inden for en måneds tid. (mest fornuftigt?)
    3% afdragsfrit til kurs over 99, evt. muligt inden for en måneds tid.?
    3,5 % afdragsfrit til så tæt på kurs 100 som muligt, kurssikret, hvis kurserne skulle vende igen (som worst case / stopklods ved faldende kurser)

    Ved godt at det i sidste ende er op til os selv, men igen – meninger og “hvad gør i andre" modtages meget gerne.

    Jonas

    #215698
    testForfatter

    Ha tilbud også videre klar og så eller optage på dagen

    #215700
    thsvForfatter

    Kurssikring i et halvt år koster nærmere 2 kurspoint og i hvert fald ikke under 1,5 point!

    3% med afdrag er efterhånden meget tæt på kurs 100, så givet de gældende kurser lige nu, ville jeg klart optage i 2,5% med afdrag, da tillægget for adragsfrihed er alt for stort.

    #215716
    HalliHalloForfatter

    jxt, som du selv skriver skal du selv afgøre om der skal kurssikres eller ej, og mon ikke næsten alle eller over 90% vil vælge det.

    #215736
    jxtForfatter

    Hej. Takker for svar. Ja, vi har halvt ret begge – kurssikringen står i øjeblikket ret præcist til 1,5 point, og som ca. regel har vi fået udmeldt 0,25 point pr. måned (+- afhængigt af markedets stabilitet) – dvs. ca. 1,25 point fra september når der er 5 måneder til.

    Ja hvis 2,5% kursen stiger til omkring 98, tager vi helt klart det, men der er vi desværre ikke ikke lige nu, og nok tvivlsomt om det sker. Mindre end det bliver kursen nok for uattraktiv indregnet kurssikring.

    #218430
    jxtForfatter

    For at afslutte vores eget indlæg:

    Vi valgte at kurssikre, men først efter nogle måneders ventetid – d. 11/12 2015. Undervejs holdt vi, via euroinvestor.dk, øje med kursudviklingen som gik både op og ned. Tog et 3% fastforrentet med afdrag som den dag lå på ca. 99.30 – 99.40. Efter kursskæring og kurssikring fik vi det til kurs 98,84. Så alt i alt var vi heldige og sparede ca. 30000+ kr i form af billigere kurssikring og en højere kurs end i sommers.

    Lige i de her dage ser kursen faktisk endnu bedre ud, men det var jo svært at gætte sig til i december.

    #218432
    thsvForfatter

    Og jeg ville have valgt 2½% med afdrag i stedet for, væsentligt billigere pr. lånt krone og typisk mere kursfølsomt ved stigende rente. Men selvfølgelig ulempen ved at restgælden er 3,2-3,5% højere afhængigt af de nøjagtige kurser/forskelle.

    Men klogt at vente med kurssikringen, 0,25% pr. måned er bestemt værd at tage med på et stort beløb og besparelsen er jo i ren restgæld så over de næste 30 år bliver de 30.000 kr til lidt over 45.000 kr eller 1.500 kr mere hvert år!

    #218476
    HalliHalloForfatter

    Jxt, tillykke med dit helt rigtige valg, det var dejligt at høre.

    #219180
    peter holm larsenForfatter

    Hallihallo,

    Hvorfor mener du 3% lånet var bedre at tage i forhold til 2,5% i dag?

    #219190
    HalliHalloForfatter

    Hvis kursen er steget i mellemtiden, hvad den vel er, så burde han set i bakspejlet ikke have kurssikret.

    Rundt regnet er det vel en fordel for halvdelen og for den anden halvdel er det en ulempe.

    Jeg ved i øvrigt ikke rigtig hvad du mener med dit spørgsmål, PeterHL?

    #219198
    peter holm larsenForfatter

    Du skrev den 10/1 – at det var det helt rigtige valg trådstarter havde fortaget.

    De det er jo lodret forkert – det var et dårligt valg – du er og bliver en trol!!

    #219200
    HalliHalloForfatter

    Peter Holm Larsen

    Hvorfor skulle jeg ikke tvivle på, at trådstarter ikke har valgt det for ham rigtige valg.

    Enhver der ønsker sikkerhed i sin økonomi gør klogt i at gøre som “jxt"

    Du har tidligere oplyst herinde, at du angiveligt skulle være advokat, og at du alene deltog i debatten for at rette andres fejl.

    Hvilke fejl har du rettet herinde?

    Jeg tvivler endvidere meget på om du er advokat, der er ikke noget der tyder på det i det skriver, men at du skulle lyve vil jeg aldrig hævde. Min tvivl bygger alene på, at en dygtig advokat, ikke ville bruge stort al sin tid, som dig, fra morgen til midnat herinde.

    God søndag!

    #219212
    peter holm larsenForfatter

    Igen lyver du !

    Jeg har ALDRIG skrevet jeg er advokat – jeg har netop skrevet jeg ikke er advokat af den simple årsag at jeg ikke er det – så nej jeg lyver ikke!

    Du lever af at påstå forhold der ikke er sandt. Du skulle heller undre dig over hvad du selv får ud af at påstå andre er noget de ikke er!

    #219214
    peter holm larsenForfatter

    Hallihallo ,

    Så en hver der ønsker sikkerhed og ender med et fastforrentet lån vælge definitorisk rigtig!

    Hvor er det er ringe påstand!

    #219218
    HalliHalloForfatter

    Nej, du har skrevet at du er jurist, og at du alene var til stede her på dette site for at rette andres fejl, men det har du måske heller ikke skrevet?

    Desværre kan man ikke gå tilbage i dine gamle indlæg, derfor vil hermed bede Mybanker vurdere om ikke det ville være muligt at foretage en ganske lille ændring af opbygningen af debatsiden, således at man kan se sine og andres gamle indlæg i kronologisk orden.

    “Morsdreng" har flere gange skrevet, at man ikke bør anvende sit eget navn, og når man søger på Peter Holm Larsen, så kommer der kun 2 frem, den ene er advokat i Dong Ernergi og den anden har bopæl i Nykøbing S.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.