Huskøb kontant med far og søn.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94966
    AnonymForfatter

    Hej Alle,

    Min far og jeg vil gerne købe et hus og vil har til sammen de penge det koster kontant. Det er således, at min far ønsker, at de penge han smider i det skal være en slags arveforskud. Er det muligt, at vi køber huset sammen og det så kun er mig der står på skødet selvom han også smider penge i det og er der ellers noget jeg skal være opmærksom på?

    Mvh. Torben

    #215618
    HammerenForfatter

    Jamen den er nem.
    Han låner dig sine penge – rentefrit.
    Hvert år giver han dig maks forældregave på ca. 58.000 kr.
    Afhængigt af beløbet, som han starter med at låne dig – så vil pengene være kanaliseret over til dig, og du ejer altså hele huset og skylder ikke noget til farmand.
    Ret simpelt- og behøver ikke alverden af papirarbejde

    #215620
    HammerenForfatter

    altså – pengene vil være dine efter en årrække…… mente jeg.

    #215694
    AnonymForfatter

    Jeg takker mange gange for svaret. Dette lån som min far så giver mig kan vel således også gøres som afdragsfrit og skal man forbi advokaten eller er det nok, at man udfylder en købt familielåns formular?

    #215706
    peter holm larsenForfatter

    Som hovedregel skal lånet være et anfordringslån dvs at det kan opsiges straks. Og kan naturligvis sagtens være afdragsfrit.

    Ja du kan sagtens bruge en familielåne formular. Husk dog at notere på lånebevidset, hver gang din far nedskriver gælden med de 58.000 kr og få ham til at underskrive hver gang.

    #215708
    morsdrengForfatter

    Hvis du låner penge af din far til køb af hus, bør du anstændigvis også give din far pant i huset som sikkerhed for de penge han har lånt dig.

    Og til dette har du brug for advokatbistand Blot at lave et anfordringslån efter reglerne for rentefrie familielån er ikke nok til at sikre din fars udlån. Du kan få økonomiske problemer, og så vil de eventuelle kreditorer som har foretaget udlæg i eller fået pant i dit hus, fortrænge din fars usikrede tilgodehavende. Og det ønsker du vel ikke?

    Derfor kan din far godt nedskrive sit tilgodehavende med det gavebeløb som han kan give dig hvert år skattefrit.

    Så søg sagkyndig bistand i stedet for at spørge her, hvor du intet aner om hvorvidt svarerne har kendskab til problemstillingen eller ikke – og det har de i langt de fleste tilfælde ikke.

    #215710
    HalliHalloForfatter

    Spørgeren skriver, at der er tale om et arveforskud, så alene af den grund er det ikke nødvendigt med advokatbistand for at udstede pant i ejendommen.

    I øvrigt går jeg ud fra at I begge har en fornuftig økonomi.

    Og gældsbrevet kan spørgeren jo nok “google" sig frem til for at få lavet rigtigt. Søg og læs også her på dette site, da der er forespurgt til det samme utallige gange.

    #215724
    testForfatter

    hvis der er andre livsarving er der yderlige grund til at få en advokat på.

    De par hånd øre kan være virkeligt godt givet ud.

    #215728
    morsdrengForfatter

    Trådstarter oplyser, at han og hans far gerne vil købe et hus, at de penge som faderen smider i huset skal være et slags arveforskud og spørger om begge skal være ejere af huset eller kun sønnen.

    Hvis de penge som faderen smider i huset som arveforskud er større end den årlige skattefrie gave man kan give sine børn, vil det udløse beskatning. DERFOR skal man regne med, at faderens penge skal være et lån til sønnen, som så årligt kan nedskrives med den skattefrie gave, og derfor er det også relevant at sikre faderens udlån med pant i huset indtil udlånet er tilbagebetalt med de årlige skattefrie beløb.

    Nu fremgår det ikke helt klart om de begge skal bo i huset. Er dette tilfælde dukker der nogle andre problemer op, f.eks. skal faderen have en tinglyst boligret? skal bege være ejere?, skal ikke ejeren betale husleje for at bo i huset? og hvad vil konsekvenserne af mulighederne være for faderen og/eller sønnen?.

    Så der er virkelig brug for sagkyndig bistand, også selv om der ikke måtte være andre børn.

    #215730
    testForfatter

    helt enig.

    #215732
    AnonymForfatter

    Jeg takker alle for svar. Der er styr på det nu tror jeg. Det er kunn mig der skal bo der. Så vi får udarbejdet et anfordringslån og min far giver derefter det årlige gavebeløb og jeg får nedskrevet lånet.

    Tak for al hjælpen.

    #215740
    HammerenForfatter

    Morsdreng
    Du ser altid en masse problemer.
    Hvorfor hulen sku faderen ha pant i huset?! For dumt
    Når han vil gi sin søn penge, er der ik rigtig et problem

    #215742
    HammerenForfatter

    Og hvorfor tror du de skal bo sammen ?! Underligt!
    Fordi du bor ved mor – er det altså ik så normalt når man er i 30erne

    #215748
    morsdrengForfatter

    Klammer – at du ikke kan se de eventuelle problemstillinger, kan kun skyldes begrænsede forudsætninger og at du ikke har sat dig ind eller læst trådstarters indlæg.

    Hvis du havde boet længere hjemme hos din mor, havde du muligvis fået den opdragelse som du så klart mangler.

    #215750
    peter holm larsenForfatter

    Hej Morsdreng

    Hvor er du god til at skabe problemer ud at noget der bør være lige til.

    Selvfølgelig er det problematisk hvis sønnen har stor gæld og dermed er insolvent. Og nu er spørgeren ikke sønderlig konkret i hvordan konstruktionen forventes gennemført, hvem skal bo i huset, er der andre arvinger og hvor stor et beløb der er tale om.

    Men…men…men jeg er langt hen af vejen enig med HalliHallo og Hammeren, er der tale om en simpel transaktion og der ikke er andre arvinger og sønnen ikke har stor anden gæld, så er en alm låneaftale fin efter min mening.

    Hvis faderen bor til leje, i huset, ja så er det lige fedt om der er lejekontrakt eller ej, da lejer under alle omstændigheder vil være beskyttet af lejeloven og lejeloven ikke kan afviges til skade for lejer. Men der er jo nonsene at tro, at skulle far og søn blive uvenner, så vil faderen blive boende. Og skulle de blive uvenner er situationen jo en anden, for hvad så med årlige gaver.

    Så tag ikke alt det negative i betragtning. Hans far vil gerne give ham ca. 58.000 kr. årligt og der skal ikke tinglyses noget.

    Skulle sønnen have gæld til andre – og dermed med forventelig høje renter – mon ikke faderen så ville støtte op også. Så tinglysning er at smide gode penge ud af vinduet.

    Som jeg læser det er det en far og en søn der har et rigtigt godt forhold sammen – og faderen nu gerne vil hjælpe sønnen med at komme endnu bedre videre i livet – som det fleste forældre gerne vil.

    Så sæt pris på det gode forhold i har og start ikke med at skabe problemer.

    Og som I kan se, er det kun sønnen der skal bo der – så er sikker på det valg han har truffet er det rigtigt i situationen.

    Men synes de debatører der ser det som deres fornemste opgave at skabe problemer i transaktioner skulle tænke sig en ekstra gang om inden de laver indlæg.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.