afdrag eller afdragsfrit

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 37 i alt)
  • kodenForfatter
    Indlæg
  • #94919
    kodenForfatter

    hej

    jeg skal optage lån til mit huskøb.

    3.5 mill. skal der lånes.

    Har indtil for nyelig bare tænkt mig at tage et fast rente lån med afdrag.

    Men er efterhånden overbevist om at dele det op

    2 mill på fast rente med afdrag og 1,5 mill på en kort rente som tilpasses hvert halve år.
    Ville faktisk lave det sidste afdragsfrit så jeg dermed havde mere råderum.

    Men strengt taget er det ikke nødvendigt, så længe vi begge har vores job eller et job.

    Så hvis man reelt ikke har noget at bruge de sparede afdrag på, så er det vel økonomisk lidt dumt?
    man kan vel næppe forrente de sparede afdrag bedre end ved at afdrage på sit lån, når de årlige omkostninger er 1,4% på det afdragsfrie?

    #214904
    JASE-DKForfatter

    Hej,

    Det giver vist ikke meget mening at investere de sparede afdrag, med mindre at du vil påtage dig risiko og sætte pengene i aktier eller lign. (som måske, på længere sigt kan give 7 til 9% i forrentning).

    At splitte lånet i to dele, synes jeg giver meget god mening, da det giver mulighed for at du kan nyde livet lidt mere. Dog vil jeg anbefale at du laver splittet således, at du sikre at der *altid* er tiltrækkelig friværdi i din bolig (iht. almindelige udsving i boligpriserne). Her bør du også tage din boligs beliggenhed og stand med i betragtning.

    Det med lån er jo i høj grad et temperamentsspørgsmål 🙂

    Husk at checke bidragssatser her på mybanker, før du vælger realkreditselskab.

    Jase-dk

    #214910
    kodenForfatter

    Takker… jeg ligger på lige under 60% belåning….så friværdien er der.

    Vil huske den med bidrag. Men mener nu at de er rimelig ens under 60%

    #214930
    AnonymForfatter

    Uden viden om din alder kan råddet være svært 🙂 Men er du inden for 60% kan det give mening at splitte op. Men afhænger af hvad du har nu.

    Og Totalkredit er typisk billigst på alle satser.

    #214946
    JASE-DKForfatter

    Det vigtigste er, som du sikkert ved, at du forsætter med at ligge under 80% belåning – uanset hvordan boligpriserne udvikler sig over hele løbetiden for dine lån.

    Det er naturligvis en fordel at du allerede nu er under 60%, og at du kun påtænker afdragsfrihed for en del af finansieringen.

    Umiddelbart er jeg OK med afdragsfrihed på hele finansieringen, forudsat at der er anden opsparing ved siden af (f.eks. ratepension). Belåningen skal dog til en hver tid holdes under 80% – også i den situation hvor boligpriserne falder markant, som de gjorde i 2008.

    jasedk

    #214948
    AnonymForfatter

    Jeg forstår ikke den mentalitet med, at man ikke behøver betale af. Så ender man bare i en situation med tvunget salg ved pension eller fx fyring.

    Har man ikke råd til at betale, så har man købt for dyrt og er med til at lave boligbobler. Kun hvis man ved man senere hen kan hente manglende afdrag syntes jeg det giver mening.

    Blot en tanke

    #214950
    JASE-DKForfatter

    Det er vel et spørgsmål om hvordan man vil leve sit liv. Nogle ønsker en høj grad af økonomisk frihed, mens andre ønsker at have flest mulig penge mellem hænderne nu og her (til forbrug, ferier med familien osv.). Nogle er måske nødsaget til at vælge afdragsfrihed, blot for at kunne få tingene til at hænge sammen.

    Jeg har selv valgt et lån med afdrag, men jeg forstå godt dem som vælger afdragsfrihed. Det vigtigste er, som nævnt, ovenfor at man ikke bringer sig selv i en situation hvor gælden overstiger aktivets (ejendommens) værdi.

    jase-dk

    #214952
    kodenForfatter

    Hej

    ja den tanke har jeg også altid haft.
    men man må sige at dem der i 1997 gik i F1 eller hvad det hed, har sparet rigtig mange penge.

    jeg tager 1/3 del som afdragsfrit er nu bestemt og resten som fastrente med afdrag.

    Kunne godt tage fast rente på det hele, men jeg kan betale den 1/3 ud inden for en 5-10 årig periode.

    #214954
    JASE-DKForfatter

    Lyder fornuftigt…

    Den ene låneform er, efter min opfattelse, ikke bedre end den anden. Det er og bliver et spørgsmål om temperament og livsstil.

    Obligationslån med fast rente kan være billigst, forudsat at man udnytter mulighederne for at konvertere på de rette tidspunkter. Renetilpasningslån har, som du skriver, været en god forretning for dem der har haft is i maven over en længere periode (konsekvent har holdt fast i rentetilpasning).

    Det man ikke skal gøre er at optage et 1 årigt afdragsfrit rentetilpasningslån i 80% af en gammel ejendom med skidt beliggenhed, samtidig med at man befinder sig i en overhængende fare for at miste job, helbredet eller ægteskab – og ikke har anden opsparing 🙂

    jase-dk

    #214980
    kodenForfatter

    Hvilke sider bruger i til at følge kurser?
    Jeg bruger ikke min egen banks sider som er Nordea, selvom det er der jeg lægger mit lån.

    Jeg bruger RD til at vise kurser og beregne.
    Synes Nordea er dårlig

    #214986
    AnonymForfatter

    Ingen af dem giver et korrekt billede. De mangler omkostninger og præcise tal for din indfrielse mv.

    Din bank bør lave beregningen. Online beregner er mere vejledende end de reelt er retvisende. Den kender heller ikke din vurdering, dermed din bidragssatser og meget andet.

    #215222
    thsvForfatter

    RD er billigst i adm.bidrag ved lave belåningsrader.
    Husk at kontrollere hvor meget tillæg du skal betale for afdragsfriheden, her har Nordea typisk det laveste tillæg for afdragsfrihed.
    Nasdaq er den bedste til kurser, f.eks.:
    http://www.nasdaqomxnordic.com/bonds/denmark/microsite?Instrument=XCSE3NDASDRO47

    Koden: kunne du oplyse din belåning og adm.bidrag?

    F.eks. som
    Boligværdi 5 mill.
    2 mill. som 3% med afdrag, bidrag 0,35%
    1 mill. som F3 afdragsfri, bidrag 1,225%

    Så kan alle se hvordan Nordea beregner adm.bidraget ved 2 lån.

    #215494
    kodenForfatter

    gerne

    Her er de:

    Værdi vurderet af Danbolig til 5.4 mill. sidste år (var sjovt nok købsprisen).
    Er nok 6 mill. i dag.
    men 5.4 er det banken har brugt formoder jeg.

    2,2 mill. 2,5% 20 år med afdrag kurs 98.1 Bidrag 0,56

    1 mill. kort rente 0.09% uden afdrag 30 år. bidrag kan jeg ikke finde.
    Men rente/bidrag pr. mdr. 1603 kr.

    2.2 mill. kontant.

    kan det bruges..?

    #215496
    thsvForfatter

    Mon ikke de 1.603 kr er pr. kvartal?
    Ellers er det over 19.200 kr i rente&adm.bidrag for en million, det lyder ikke korrekt, da adm.bidrag så skal være ca. 1,8%!

    http://www.mybanker.dk/sammenlign/bolig/bidragssatser/

    Så Nordea opfatter Kort rente lånet som 1. prioritet med bidrag på 0,55% (0-19%)
    Og obl.lånet som 2. prioritet (19-59%),hvilket passer med et beregnet adm.bidrag på 0,5627%.

    Dit kort rente-lån må være på 1.002.000 kr for at svare til ydelsen, hvilket passer fint med en kurs på 99,8!

    I jeres tilfælde koster afdragsfriheden kun 1.000 kr for en million, da belåningen er under 40%…
    Det ville være 2.500, vis lånene lå omvendt! (tillægget er 0,25% i intervallet 40-60%)

    PS: Kortrente er samme adm.bidragsats som F3-F5.

    #215498
    kodenForfatter

    du har ret… i kvartalet 🙂

    6412 kr. om året som jo er rente + bidrag..
    det var ikke meget og en del mindre end jeg havde regnet med…

    men ser det fornuftigt ud eller skal jeg finde en anden bank? 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 37 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.