Falder renten?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94915
    AnonymForfatter

    Hej Alle,

    Hvad sker der med renten, hvis Grækenland går ud af euroen? Er der tagen højde for det eller vil den måske falde?

    På forhånd mange tak.

    #214870
    testForfatter

    Der er helt sikkert at først stiger rente og så falder den eller omvendt.

    Tror markeder bar tager højde for det.

    Mindre tillid til euro = stigende rente gennerelt i euro zonen

    Mindre tillid til Grækenland mindre tillid til Portugal, Spanien og Italien = mindre rente spænd mellem Danmark og Tyskland

    Bortset fra der hvilken rente mener du helt specifikt ?

    #214968
    peter holm larsenForfatter

    Hej Test,

    Et klogt indlæg og til eftertanke.

    “Renten stiger eller falder det er helt sikkert." Det er vel det du skriver. Og enig sandsynligheden for helt uændret rente er meget usandsynligt, hvis det er på 2 decimalers nøjagtighed.

    Ja “Bortset fra det, hvilken renter mener du helt specifikt?" ja netop endnu et klogt spørgsmål at stille – tænker det vel er det helt basale at vide dette før man overhovedet giver sig i kast med nogen diskussion.

    Dit indlæg er i hvert fald et indlæg, med faglig styrke og en god vægtning af fakta og økonomisk teori.

    Nogle kunne måske endda strække sig så langt at sige, at hvis Grækenland røg ud af Euroen, så vil der efterfølgende være større tillid til euroen – og ikke mindre!!

    Nogle kunne måske også sige, at rentespændet mellem Danmark og Tyskland ikke påvirkes af Grækenlands krise, men mere den økonomiske aktivitet i Danmark og Tyskland.

    Men enig hvad rente taler vi om, taler vi om den rente staterne kan optage lån til, den rente borgerne kan optage lån til, den rente virksomhederne kan optage lån til, er det det renten i danske kroner, Euro, USD ja jeg kunne blive ved – med kort og lang rente.

    Og hvorfor er valutakursrisikoen mellem valutaerne i verden ikke med som en forklaringsfaktor på renten i Eurozonen?

    Men Test – et solidt indspark i debatten her – vær du stolt over det.

    Men tænker når det så er sagt på den lidt spydige måde, så tror jeg nu dit indlæg er ment for sjov, til et spørgsmål fra trådstarter som også er så bredt og ukonkret at det er svært at vide hvad der spørges om – men derfor kunne man jo godt forsøge at forklare den pointe lidt mere pædagogisk.

    #214972
    AnonymForfatter

    Hej med jer og mange tak for indlæg, jeg ved ikke meget om økonomi men da jeg har købt hus og skal til at ligge lån om, da huset har fået en mindre stigning så prøver jeg på at sætte mig lidt ind i tingene selvom det er pænt indviklet, det jeg egentlig er interesseret i er den rente man får i kreditforeningen ved huslån har pt. Totalkredit

    #214978
    NultopskatForfatter

    Som du allerede kan se vil renten falde, pt tilbydes 3,5 5 lånet ikke mere, det næste spørgsmål er så hvornår skal du slå til?

    Som du kan læse i finansnyheder gælder at jo mere usikkerhed vedr. Euro og Grækenland jo højere interesse og dermed lavere rente for danske kr.

    Men hvem har lyst at spå om forløbet med Grækenland?

    #214984
    testForfatter

    Tror .markedet nu har taget højde for en eksit og at ændringer bliver beskedne

    #214996
    testForfatter

    Peter, tak for et sjovt sarkastisk svar.
    Grækenland er først og fremmest en ret lille økonomi hvilket medier glemmer gang på gang i deres dækning.
    Du har naturligvis helt ret i at realøkonomiske forhold også spilder ind men vedr forholdet mellem Danmark og Tyskland så husk at Danmark ikke er med i euroen. På kort sig vil vi kunne se en del af niveauet afspejle forventning om at dk f.eks.kunne klemmes op og ud af båndet. Mellem langtsigt vil der mere være realøkonomiske forhold

    For kort tid siden blev det vurderer at eksit ville være ødelæggende for tillide til euroen, var Portugal, Italien, Irland eller Spanien de næste der knækkede ud? Nu vurderer nogen at det at gå med til Grækenland høje krav måske vil skabe mere mistillid til euroen.

    Men borset fra det tror jeg på at uroen omkring Grækenland påvirker forventinger til vækst på langsigtede og at det vil dæmpe stigningen i de lange renter. Vækste bliver mere usikker, lille vækst mindre behov for penge biilligerer penge.

    Men men jeg tror også at denne tilpasning nu er foretaget og at markedet nu har taget højde for en græsk eksit.

    Og nu køber jeg en ekstra lotto kupon 🙂

    #215020
    HalliHalloForfatter

    Når jeg ser ind i min krystalkugle, så kan jeg se at renten vil stige, men kan samtidig også se at Grækenland bliver reddet.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.