boligvurdering og bidragssats

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • NumsiForfatter
    Indlæg
  • #94910
    NumsiForfatter

    Hej

    Vi skal omlægge lån senest 31. juli og har i den forbindelse fået foretaget en vurdering af Nykredit på 3.100.000 kr. (juni 2015). Det undrer os, da vi har fået lavet en del i huset og fik huset vurderet til 2.900.000 i september 2011, hvor markedet var langt svagere. Et lignende hus blev solgt til omkring 4 millioner for to måneder siden. Jeg skrev til Nykredit der svarede:

    “Med hensyn til vurderingen, skal vi lave en mere forsigtig vurdering, når vi taler belåningsværdi. Det betyder, at vurderingen typisk vil være lavere end de faktiske salgspriser. Vi foretager dog også en sammenligning med kvm prisen på solgte ejendomme i området."

    Det forstår jeg ikke. En risikovurdering må vel foretages på baggrund af en reel vurdering, ikke en “forsigtig" – eller er det almindelig praksis?

    Vi har i øjeblikket et 4% obligationslån på 0,5 mil. og et F5-afdragsfrit på 1,5 mil. som vi gerne vil konvertere til et 3% fastforrentet. Nykredits tilbud lyder på:

    Lånebeløb (hovedstol) 2.050.000
    Ydelse pr. måned 1. år før skat 9.530
    Ydelse pr. måned 1. år efter skat 7.855
    Heraf afdrag pr. måned 1. år 3.571
    Rentesats i procent pr. år 3,00
    Debitorrente i procent pr. år 3,00
    Bidragssats i procent pr. år 0,52
    Årlige omkostninger i procent før skat(ÅOP) 3,90
    Rente FastLånets løbetid i år 30
    Antal afdragsfrie år –
    Kurs 96,62
    Samlet beløb der skal betales i lånetsløbetid 3.299.415
    Nutidsværdi efter skat*2.092.549
    Fondskode0979546
    Långiver Totalkredit

    Umiddelbart er de 0,52 i bidragssats mindre end denne beregner synes at angive: http://realkreditkonsulenten.dk/bidragsberegner/

    Mit spørgsmål: kan det betale sig at bøvle med at få et andet realkreditinstitut til at vurdere prisen?

    Dbh
    Martin

    #214836
    thsvForfatter

    Det passer da ret godt, tror du har glemt at trykke på lån med afdrag!

    Gå til RD og få en vurdering, de er tilsyneladende billigst i jeres tilfælde…

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.