Konvertering af lån, forhøjet værdi af lejlighed, m.m.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94909
    AnonymForfatter

    Hej alle

    Jeg ønsker nogle råd og ideer ang. hvordan vi kan spare nogle penge.

    Vi har en 4v lejlighed på Frb. C som vi købte i 2012 for knap 2,8 mil og vi har F5-30 år uden afdrag på 1,6mil, F5-10 år på knap 400k tilbage af gæld hos totalkredit, samt et boliglån (boligprioritet) i vores bank (Lån og Spar) på ca. 450k. Alt i alt koster disse 3 lån ca. 12k om mnd.

    Sidste gang vi fik vores lejlighed vurderet var i 2014 efter køkkenrenovering og beløbet var 3,4mil. Nu er flere lejligheder blevet solgt i vores ejendom og kvm pris er noget højere. Naboer har fået vurderet deres til 4,8mil og 6mil for hhv. 4v og 5v, så mit gæt er at vi vil kunne få vores vurderet til 4,5mil. Jeg har kontaktet vores bank men har ikke hørt fra dem endnu. Vil muligvis gå til andre banker/kreditinstitutter også.

    Vi har umiddelbart ingen planer om at hive penge ud af konvertering eller måske et beløb på ca. 100k for evt. renovering af badeværelse.

    Selv leger jeg med tanken om, at få lavet disse 3 slags lån om til kun 2 lån og begge skulle være F-5 (ene uden afdrag ligesom i dag) og anden med afdrag. Giver det nogen mening? Kan det overhoved betale sig, at konvertere F5 lån om, når de ikke er udløbet endnu? Min tanke er egentlig, at få lavere bidragssats da gælden (ca. 2,5mil) vil svare til ca. 55% af værdien (hvis vurderet til 4,5mil), samt evt. få lavere ydelse samtidig med at der afdrages på gæld.

    Hvad siger I?

    #214830
    HammerenForfatter

    1,7 mio er da godt klaret på 3 år. Få da lavet badeværelse og konverter kun ved refinansiering.
    Selvfølgelig er det vigtigt med en go bidragssats, men renten har også stor betydning

    #214834
    thsvForfatter

    100 kvm ejer i gn.snit på Frb. C var vel 2,8 mill. værd i 2012 og er ca. 4,0 mill. værd nu.
    Er standen yderligere forbedret kan der måske være tale om en mulig salgspris på 4,5 mill.
    Men i mine øjne nok mere sandsynligt med en vurdering ved omlægning på 4,0-4,2 mill.
    Hvad er renten på jeres F5-lån?
    Kan da let give mening at omlægge et banklån til et RK-lån, da alene renten i 2 år på banklånet kan være tæt på 50.000 kr.

    Muligvis kun toplån og banklån der skal lægges sammen til et nyt RK-lån, men mangler flere oplysninger for at kunne vejlede ordentligt.
    Kontakt evt. Jyske Bank for en gratis omlægning til deres F1-produkt med afdrag på hele gælden.

    Men endnu et eksempel på hvorfor man skal passe på med F5-lånene, de er simpelthen låst i for lang tid og beskytter ikke ordentligt mod rentestigninger.

    #214844
    AnonymForfatter

    Hej Hammeren og thsv

    Tak for jeres svar.

    Jeg fik snakket med banken i går og deres råd er egentlig, at man venter med omlægning inden refinansiering, da kursen (ca. 103,5) vil æde evt. besparelse.

    Badeværelseprojekt står ikke som allerhøjeste prioritet så det kan også vente. Tænkte bare, at jeg vil udnytte ekstrem stigende priser i vores ejendom til at få sænket bidragssats men det er lidt mere kompliceret med F5 lån. Det var vores førstegangskøb så vi var ikke skarpe på alle muligheder og kombinationer.

    Et tilsvarende lejlighed, dog på 3. sal (vores er i stuen) blev solgt for 5,2mil i løbet af 3 dage så jeg regner med ca. 4,5mil men som thsv siger kunne vurdering være omkring på 4-4,2. Men som skrevet i første indlæg har nabo fået vurderet deres til 4,8mil for et tilsvarende lejlighed.

    Renten på vores banklån er 3,45% og vi betaler ca. 4.000 i renter pr. kvartal. Det er en fleksibel løsning hvor man kan indsætte opsparing således man betaler renter af et lavere beløb end oprindelig lånt.

    Hvis vi skal ud i et F5 for det beløb er renten nu på 0,95% + nogenlunde det samme i bidragssats, samt vi vil have forskellige datoer for refinansiering.

    Jeg ved godt, at det er måske aaaaaaalt for tidligt men hvad skal vi være fokuseret på ved refinansiering om 2 år?
    Vi vil måske også gerne hive par 100 tusinde hvis det kan lade sig gøre?

    #214872
    thsvForfatter

    Gentager lige mit spørgsmål, om der ikke blev svaret på!

    Hvad er renten på jeres nuværende F5-lån?

    #214874
    AnonymForfatter

    Sorry

    F5 30 år uden afdrag (1.609.000) har renten på 1,1738% p.a. med bidrag på 3050 kr. pr. kvartal.
    F5 10 år med afdrag har renten (ca. 400.000 tilbage) på 1,5773% p.a. med bidrag på 1275 kr. pr. kvartal.

    #214878
    thsvForfatter

    Givet jeres relativt billige banklån kan det nok bedre betale sig at omlægge lånet når I skal refinansiere de 2 F5-lån, specielt da deres rente er så meget højere end den nuværende F2-rente, som stadigvæk er tæt på 0 (før kursskæring).
    Ved at beholde lånene opnås dog rentefradrag for den højere rente.

    #214880
    AnonymForfatter

    Hej thsv

    Ja, vores nye bankrådgiver var også noget overrasket over hvor lav er renten til boliglånet.
    Så da jeg forsøgte, at få det endnu lavere ned fik jeg et NEJ.
    Som jeg ser det er det bedst, at vi venter med omlægning af lån til næste refinansiering kommer.

    Tak for alle råd.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.