Boligsalg med tab

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • KatterForfatter
    Indlæg
  • #94907
    KatterForfatter

    Hej

    Vi står og er ved at sælge en bolig. Dog med tab.
    Banken har fra mælgeren fået en beregning som siger vi taber 70.000.
    Dette havde jeg troet kunne tages fra boliglånet, men jeg tog fejl.

    Vi forventer at flytte i lejlighed og derved hurtigst muligt afdrage på gælden, som vil ende på ca. 230.000
    Men banken vil ikke, da de så ikke har sikkerhed for deres penge.
    Vi står med negativ formue i såfald.

    Er nok lidt frustreret fordi, at jeg holder mine afdrag til punkt og prikke og synes at bankerne vel lever af at låne penge ud.
    Overvejer at skifte bank, så her kommer spørgsmålet.

    Er der overhovedet nogle banker, som vil tage imod en god betaler, men med en negativ formue i den størrelse, dog med en plan?

    #214816
    MichaelForfatter

    Hvis din økonomiske plan er realistisk og du kan afdrage de 230.000 kr. inden for en rimelig tid (5-8 år) så er svaret selvfølgelig ja.

    Det store spørgsmål er så naturligvis om din plan ER realistisk…

    #214824
    KatterForfatter

    Det er nemlig det vi sagtens kan, så vi forstår slet ikke bankens tøven.

    Vores ejendomsmægler forklarede at det højst sandsynligt ville være rigtig svært at finde en bank der ville tage imod os når vi kommer med en negativ formue.

    Jeg ved dog ikke om det har nogen indvirkning at jeg ejer huset med en tidligere kæreste, således at det i princippet kun er mig der hæfter for de 230.000 (det ville blive 460.000 i alt). Ville det se anderledes ud hvis min nuværende kæreste og jeg havde samme bank og konti?

    #214826
    MichaelForfatter

    Pas nu lige på… Som udgangspunkt hæfter I begge for HELE gælden på 460.000 kr. medmindre I har fået den juridisk delt i banken – og det er jo ikke tilfældet for dér er I slet ikke lige nu.

    460.000 kr. er en noget anden historie end 230.000 kr. indlysende nok og et så stort beløb kan blive MEGET svært at få nogen bank til at overtage.

    #214828
    KatterForfatter

    Præcis, det er vi godt klar over. Af selv samme årsag har vi samme bank og konto. Den juridiske del havde vi tænkt at se på (uden jeg egentlig aner noget om det), efter huset var solgt. Og derefter ville jeg med min del rykke bank hvis muligt.

    Det er selvfølgelig også rigtig svært når vi ikke kan fremlægge hele situationen.

    Vores frustration ligger i at vores nuværende bank ikke vil godkende en handel hvor boliglånet bliver forøget med 70.000. Derfor tænkte jeg om jeg kunne få en anden bank til at hæfte for min del. Skal handlen være igennem først før det kan deles?

    #214832
    MichaelForfatter

    Lad nu være med at tale om “din del" og “hans del". Der er JERES gæld fuldstændigt og dét skal være udgangspunktet. Det er kun i yderst sjældne tilfælde at en bank går med til at dele gælden op. I langt de fleste tilfælde står I begge tilbage og hæfter 100% for hele gælden.

    Hvad boliglånet og de 70K angår har du grundlæggende misforstået situationen. Boliglånet bliver ikke forøget med 70K ved et evt. salg – underskuddet (460K) bliver efterfølgende etableret som et forbrugslån som I begge hæfter for. Der er ikke noget der hedder boliglån når der ikke længere er en bolig.

    Nej, du kan stadig ikke få en anden bank til at hæfte for “din del" for der ER ikke nogen “din del", men kun “jeres del"

    #214840
    thsvForfatter

    Totalt rodet startindlæg og en spørger, der ikke har fattet hvad det vil sige at have lånt penge i fællesskab.

    Lyder som om det er bedre at blive boende i boligen, så I i det mindste har tag over hovedet og en gæld til fornuftig rente, fremfor et dyrt lån til høj rente, som vil låse jer i mange år fremover.

    #214842
    KatterForfatter

    Tak for svar 🙂

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.