F3, Fkort eller 3% fast rente i 30 år.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94902
    AnonymForfatter

    Vi har fået vurderet vores hus og ønsker ifm refinansiering af F1 lån at omlægge, således at vi får 160.000 kr. ud. Vores gæld vil efterfølgende være på 1.350.000,-
    Vi er meget i tvivl om, hvorvidt vi nu skal vælge F-kort (vi er utrygge ved at totalkredit bestemmer hvornår vi kan refinansiere), F3 (når renten at stige markant på de tre år), 3% fastforrentet i 30 år (lavt afdrag pr. år ift. de korte lån samt højere månedlig ydelse og betydelig højere “slutgæld").

    Vi har råd til at renten stiger fx 3% og selvfølgelig også til 3% fastforrentet, men hvad råder I til?

    Mange hilsner
    Thomas

    #214754
    testForfatter

    til at du regner de forskellige senarier igennem og laver en følsomhedanalyse som du er godt i gang med.
    personligt har jeg været hele turen igennem af forskellige låne typer og i dag ville jeg ha ønsket at jeg var startet med et F1 og bare blevet i det, men jeg har ikke overblik over hvor dyrt F1 låne efter hånden er blevet i bidrag.

    det er et svært valg om man næste lige så godt spørger om det regner eller sner den 24 december

    analyser jeg har læst tyder på at F1 lån er det billigste over tid med mindre man konvertere fast forretede opbigations lån op og ned på de rigtigte tidspunkter

    #214768
    HalliHalloForfatter

    Nej, ikke det samme spørgsmål igen, det bliver stillet næsten ugentligt……

    Hvorfor kikker man ikke i gamle svar eller “googler"?

    Eller blot taler med sin rådgiver i banken, der kender din økonomi.

    I princippet tror jeg slet ikke du er i tvivl hvad du vil gøre, idet det af dit indlæg ses, at du har særdeles god forstand på problematikken.

    #214784
    thsvForfatter

    Har I også råd til at den korte rente i en længere periode stiger til 4-5%?
    Husk at den korte rente i perioden 2006-8 var over 4% og i efteråret oppe på hele 6%, som flere låste for 2009.

    Kommer 3% igen over kurs 98 vil det være min anbefaling.

    Hvor meget er jeres totale gebyr for at omlægge lånet?

    #214798
    HalliHalloForfatter

    Må man spørge om hvad banken har rådet jer til? Er de nu begyndt at råde til disse spekulative lån igen, hvilket jeg ikke rigtig kan forestille mig.

    Personlig ville jeg altid vælge et fastforrentet lån, og iflg. en artikel i sidste uges “Søndagsavisen", anbefaler John Norden, at man deler sine lån op i 2, hvorved man ved et lån på bare 1 mill., kan spare hele 6000 kr. i bidrag til kreditforeningen, hvilket lyder af ret meget.

    Er der nogen der kan beskrive for mig, hvordan man kan spare 6000 kr. ved at dele et lån op?

    #214944
    AnonymForfatter

    Eneste rette svar er: er jeres økonomi robust til stigninger? Sover I godt med variabel rente?

    Og husk – når man låner fast rente på “bunden" er der en upside på kursgevinsten. Dengang man kunne tage fx 5% kunne det jo (mere sandsynligt) gå begge veje.

    Men enig med tidligere indlæg. Spørg banken og ikke et forum.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.