Renter på andelsboliglån over tid DanskeBank og Nordea

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94876
    AnonymForfatter

    Hej alle,
    Jeg kunne godt tænke mig at samle alles viden om renter på andelsboliglån over tid (både årstal samt om det er steget over tid) da man desværre ikke kan finde viden om det på nettet.

    Min situation er følgende:
    Jeg har pt fået tilbud på andelsboliglån fra to banker, Nordea og Danske Bank (også arbejdernes landsbank samt Banknordik, men de var ved min. 4 procent i rente).

    Tilbuddene lyder således:

    Nordea: 3,6%
    Danske Bank: 3,75%
    Nordea er ca. 12.000kr billigere når det gælder oprettelse.

    Da det jo er variabele renter er det næsten ligegyldigt hvad man vælger hvis den så stiger uforbeholdent meget i forhold til den anden over tid.

    Spørgsmålet er hvordan renterne har været på andelsboliglån hos de to banker over tid, for har en fornemmelse af at Danske Bank eksempelvis lader den stige over tid, men at man starter småt. Det er dog kun en fornemmelse.

    Byd meget gerne ind med jeres erfaring om startprocenter samt procenter over tid på andelsboliglån hos hhv Nordea og Danske Bank. Gerne med årstal!

    Tror denne tråd kan blive fuld af viden hvis mange byder ind:-)

    God weekend til alle!

    #214386
    AnonymForfatter

    Det er forresten et lån på ca. 850.000kr

    #214388
    thsvForfatter

    Latterligt dyrt at stifte lånet hos DB med deres 2% stiftelsesprovision.

    Og har kendskab til flere kunder, der med tiden har fået renten op hos DB, mens Nordea er kendt for deres ens renter for alle kunder efter indførslen af deres fordelsprogram. Og dine nævnte 3,75% er absolut laveste sats hos DB de angiver selv et interval på 3,75-9,75%.

    Ingen tvivl om at jeg ville vælge Nordea af de 2 muligheder, og de er jo også blandt markedets billigste i dit tilfælde.

    #214516
    peter holm larsenForfatter

    Jeg ville også ud fra de eksempler du angiver vælge Nordea – men ville nu gætte på at tog du Nordeas tilbud med ned i Danske Bank ville de muligvis kunne tilbyde en lavere provision – for det er rigtigt deres standard på 2% er latterligt højt – men har også flere eksempler på det er forhandlet ned.

    Renten i % synes jeg er rigtig fin og lav.

    Tror ikke dit forskningsprojekt er værd at bruge tid på – dertil er datagrundlaget her på mybanker for spinkelt.

    Hvis du vil forske så kontrakt Finanstilsynet for hjælp.

    Og igen hvis en bank satte renten væsentligt op – så kan du altid flytte lånet efterfølgende – og det kan normalt gøres med lidt forvandling for en 3-6.000 kr. – jo nogle gange for helt ned til 0 kr.

    Men Nordea lyder som et godt lån de tilbyder.

    #214522
    testForfatter

    DB har stadig tilfredse kunder, synes også svagt jeg husker historier om hævning af renter his Nordea.

    Men se på den samlede pakke og hvordan den passer til jer

    #214598
    HalliHalloForfatter

    Alle banker har tilfredse kunder, ligesom alle tilsvarende har utilfredse.

    Jeg ville til enhver tid foretrække Nordea, hvor man kan aflæse renten ud fra om man er basis- eller “fordelskunde".

    Det burde være forbudt at anvende Danske Banks metode med f.eks. et rentespænd på fra måske 5 til 12% eller lignende, idet en god kunde, der ikke brokker sig eller forhandler , vil skulle betale for meget for sit lån.

    #214682
    AnonymForfatter

    Hej
    Jeg har søgt min bank Nordea om et kortvarigt lån på kr. 400.000 i forbindelse med køb af en andelsbolig.
    Renten på godt 4,7% er vel ok men hvad med disse omkostninger:
    Anslået v. 400.000 kr. lån
    1.660 kr. Tinglysning
    4.180 kr. Lånedokumenter
    4.575 kr. Handelsomkostninger Nordea
    10.415 kr. samlet

    Jeg har selv kr 300.000 til indskuddet på kr 700.000 og andelsforeningen har næsten ingen gæld (kun 25%). Så sikkerheden er stor.
    Jeg er ved at sælge mit hus som har en stor friværdi så lånet har jeg bare tænkt mig at have fx et år indtil huset er solgt.

    Bankens omkostninger synes urimelig store ift den sikkerhed der er og at jeg har en særdeles sund økonomi og god indtægt.

    Er der nogen som kan forklare mig disse høje omkostninger (andre banker synes at have de samme)og evt. forslå en billigere løsning?

    #214684
    HalliHalloForfatter

    Et hus med stor friværdi……..

    Har du talt med banken om at låne i huset, f.eks en boligkredit. Men det er måske ikke billigere?

    Ja, du har ret i at bankerne har ret høje omkostninger vedr. etablering af lån, men mange ting er vel dyre nu om dage.

    Hvis du er en rigtig god kunde, hvad det tyder på, så er der mulighed for at du kan få kreditten til den bedst tænkelig pris.

    Held og lykke!

    #214714
    thsvForfatter

    http://www.nordea.dk/privat/lan/bolig/nordea-andel.html#Priser_Fordel_

    4,7% er Nordeas laveste rentesats for tiden, når lånet skal være med prioritetsvilkår.

    Stiftelsesomk. er lavt ansat, muligvis et 1,5% stempel der er overført fra sælger.

    De 4.180 passer med Nordeas stiftelsesomk. ved 400K
    De 1.660 kr er et fast gebyr, men 1,5% stempel burde være på 6.000 kr.
    Og du skal således have yderligere ca. 12.000 op af lommen ellers er omk. lidt højere, hvis lånet f.eks. er på 412K i alt, stiger Nordeas provision med 60 kr og tinglysningen med 200 kr (rundes altid op til nærmeste 100).

    En kredit kan være billigere for dig, men Nordea har måske vurderet at dit hus er en pæn tid om at blive solgt.
    En fordel ved at du har betalt for oprettelsen af kreditten er at den kan genbruges f.eks. til køb af bil eller renovering af andelen.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.