Førstegangskøbere

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • ThissenForfatter
    Indlæg
  • #94852
    ThissenForfatter

    Hej Mybanker

    Min kæreste og jeg skal meget snart ud og kigge efter ny bolig (andel eller ejer). Vi er i en situation, hvor vi stadig skylder ca. 65.000 kr på et billån (færdigbetalt om ca. 8 måneder. Men vi er jo selvfølgelig opmærksom på boligmarkedet, der pt bliver dyrere og dyrere.

    Derfor ville vi meget gerne ud og snakke med nogle banker inden længe og høre hvad de kan tilbyde os, vi er dog i tvivl om hvilken bank vi skal vælge. Vi er pt i Nordea, men afviser på ingen måde at skifte, da de som vi ser det ikke nødvendigvis kan give os det bedste tilbud.

    Så jeg ville egenlig høre hvilke banker i har gode erfaringer med i forhold til boliglån til førstegangskøbere ?

    #214098
    MichaelForfatter

    Der er ikke nogen banker der er meget “førstegangskøbervenlige" end andre. Enhver kreditvurdering er altid unik og individuel.

    Men at købe fast ejendom med en negativ formue er aldrig nogen god idé og vil altid være en ulempe i enhver bank.

    #214100
    testForfatter

    Jeg fant at danske bank var kompetent da jeg købte hus selv om jeg handlede lånet dirkene med rd

    #214102
    JAPForfatter

    Jeg kan ikke se, at billånet skulle være et problem, så længe der stadig er en bil.

    Umiddelbart tænker jeg, at et bankskifte er mest relevant, når I har fundet den bolig, som I vil købe. I forhold til den indledende øvelse med at finde ud af, hvad I kan købe for, så ser jeg ingen grund til ikke at bruge Nordea. Det bør jo heller ikke handle om at få lov til at købe for mest muligt. Jo mere I selv sætter jer ind i tingene desto bedre. Hvis I har styr på, hvilket produkt I skal have fra banken, så er det nemt at sammenligne.

    Til andelsboliger specifikt kan Nordea være lidt besværlige. Jeg har oplevet, at de skal have deres egen ejendomsmægler ud for at vurdere boligen, og de lave renter får man kun med en stor udbetaling. Det er dog altsammen individuelt og til forhandling. Vælger I at købe en andel, så skal I ikke stole for meget på bankens rådgivning om købet. Det er ikke dem alle, der forstår faldgruberne ved andele.

    #214108
    OBSForfatter

    Et godt udgangspunkt vil være at have en opsparing svarende til udbetalingen på den nye bolig (5%). Det vil i hvert fald gøre bankerne noget nemmere at snakke med. Ikke dermed sagt at det ikke kan lade sig gøre uden en opsparing i baghånden, men det vil hjælpe. Det vil samtidig vise banken at I har et overskud i jeres økonomi og evnen til at spare op.

    I dette går jeg ud fra at Thissen ikke har en opsparing på nuværende tidspunkt, når han samtidig har et billån at skulle afdrage på.

    #214118
    HalliHalloForfatter

    Alle banker låner som bekendt penge ud, så ingen kan give dig råd om en god bank for en førstegangskøber, men det vidste du jo nok allerede. Og da slet ikke uden at have adgang til dine konti i banken.

    Spar altid 20% op af købsprisen, så er du nemlig uafhængig af skulle låne penge i banken.

    #214176
    AnonymForfatter

    Hej Thissen

    Jeg kan godt anbefale dig at tage en hurtig snak om dine muligheder med HJ Consult (http://www.hjbyg-consult.dk/ejendomsraadgivning-haandvaerkere-haandvaerksarbejde/). Vi fik ejendomsrådgivning fra dem, da vi skulle beslutte os for, hvordan vi bedst greb boligkøbet an, og det var en stor hjælp. Ved dog ikke, om de kun er værd at kontakte, hvis man samtidigt skal have istandsat sit hjem. Vi var dog glade for dem.

    Mette

    #214192
    HalliHalloForfatter

    Kære Mette Bloch!

    Hvad skulle dette firma kunne hjælpe spørgeren med? Han skriver at de skal ud at snakke med nogle banker vedr. et boligkøb, men måske firmaet også driver bankvirksomhed?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.