Den lange vej mod et “ja”

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94843
    AnonymForfatter

    Hej..

    Jeg skriver fordi min kæreste og jeg er lidt frustreret. Vi kunne godt tænke os, at købe hus og vi har undersøgt diverse beregnere der skyder os til omkring 2 mio. Vi har en forholdsvis sund økonomi, med udbetalt løn omkring 37000 pr måned. Rådighedsbeløbet er efter begge huslejer 16000 kr. men jeg har fået forståelsen af at man ikke tager huslejen med i en sådan beregning fra bankens side af, dette bringer os til et rådighedsbeløb før boligudgifter på 30000.
    Både Nordea og Danske bank godkender til blot 1,1 mio og sydbank stejlede helt og sagde der var lang vej. Det eneste vi/jeg skylder er en kassekredit på 35000 og en restgæld på en bil på godt 17000. Jeg har lavet det vildeste budget der udregner vores budget individuelt, fælles med skatteudregning samt en såkaldt boligberegner der regner ud hvor meget vi har til rådighed efter der er taget højde for faste udgifter undtagen huslejer, samt at vi som 2 personer skal have 8500 til os. selv og ifølge den burde vi have lige over 21500 til boligudgifter om måneden.

    Mit spørgsmål er, hvad overser jeg, er der nogle ting der springer jer klåge mennesker I øjnene, eller tjener vi virkelig for lidt til det kan lade sig gøre.

    #214046
    BangeeForfatter

    Uden at kender tingene bag dine tal så er der stor forskel på den måde banker udregner rådighedsbeløb og den måde deres kunder gør det.

    Banken tager ALTID udgangspunkt i en 30 årigt fastforrentet lån med afdrag og efter efterfølgende banlån på maks 20 år med afdrag.
    Derudover sætte de penge af til vedligeholdelse af hus og biler (ca 1000 pr måned)da disse ting koster af vedligeholde.

    så har de alle faste udgifter (el, vand, varme, forsikringer, ejendomsskat, børnepasning, licens, telefon, internet, fagforening, benzin, låneydelse osv) med inden de når til deres rådighedsbeløb.

    Derudover kigger de også på gældsfaktor (samlet gæld / årsindkomst) og denne må helst ikke overstige 3 ligesom et rådighedsbelæb til 2 voksne og 2 børn vil være ca 13.000 .

    Men det er UMULIGT at have 37.000 udbetalt og samtidg have et rådighedsbeløb på 30.000 hvis du ejer fast ejendom

    #214048
    MichaelForfatter

    Det første der springer i øjnene er en manglende opsparing. Først og fremmest skal I fokusere på at få afdraget de 52.000 kr. I skylder og derefter skal I minimum spare udbetalingen på 5% op. Ud fra det jeg læser du skriver så bor I i dag ikke sammen så måske det var en idé at flytte sammen i én af jeres lejeboliger så I hurtigt kan få afdraget gælden og sparet de 5% op.

    #214050
    AnonymForfatter

    Hej Michael. Tak for dit svar 🙂 En manglende opsparing haves på kr 63000(dog ikke alverden), men ville det tale til vores fordel hvis vi kun havde 1 husleje, jeg mener bare ikke husleje burde tages med i en udregning da, det egentlig er faste udgifter uden boligudgifter der afgør hvor meget vi har til rådighed til boligudgifter 🙂

    #214052
    MichaelForfatter

    I har opsparing samtidigt med gæld? Det er jo åbenlyst fjollet – brug opsparingen til at få gælden væk. Jeg nævnte at flytte sammen fordi jeres samlede udgifter herved falder og I hurtigere kan få sparet op til udbetalingen på et hus. Det er en let og hurtig måde at komme tættere på målet.

    Du skal i øvrigt lave beregningen den anden vej: Find en konkret bolig I kunne forestille jer at købe og udregn rådighedsbeløbet ud fra salgsopstillingen. Se bort fra nuværende husleje for den har ingen relevans hvis I køber en fælles bolig. Overvej også om I står foran at skulle have børn inden for en overskuelig periode for det belaster budgettet ret så kraftigt. Gennemgå også jeres udgifter det seneste års tid og find ud af hvad I reelt har brugt i rådighedsbeløb. Hvis I eksempelvis har brugt 15.000 kr/md gennemsnitligt giver det ikke megen mening at budgettere med 8500 kr. Umiddelbart synes jeg i øvrigt også, at 8500 kr er i underkanten til 2 personer. Husk at det skal dække ALT det løse som mad, tøj, tandlæge, fornøjelser, ferie, gaver osv.

    #214054
    AnonymForfatter

    Halløj.. Grunden til vi både har en opsparing og en kassekredit er, at det er kæresten der har opsparingen mig der er idioten med gælden 😀 men det giver rigtig god mening det du skriver. Jeg synes at have læst mig frem til at 8500 var gennesnitlig for 2 personer, men der er plads til at sætte denne op.
    Så hvis jeg læser korrekt, ville det (logisk nok) gavne vores sag en hel del med 1 husleje, få lukket kassekreditten og have pengene til udbetaling.? Hvis dette ville bringe os i mål, er det det vi går efter 🙂

    #214056
    AnonymForfatter

    Er det forresten korrekt forstået, at hvis vi har til hele udbetalingen, eks 150000 at vi er helt udenom banken og vi kan gå direkte til ejendomsmægleren, så forhandler han med realkreditten om resten??? synes at have hørt det

    #214060
    MichaelForfatter

    En ejendom belånes maksimalt med 80% af handelsværdien i realkreditten så hvis du betaler 5% kontant skal du stadig låne 15% i banken. Du skal op på 20% udbetaling for at undgå banklånet.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.