Køb af andelsbolig – fordele ved at låne?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Lånellerej?Forfatter
    Indlæg
  • #94842
    Lånellerej?Forfatter

    Hej.
    Min situation pt.:
    Bor i en ejerlejlighed vurderet til 775.000
    Derudover har jeg lidt opsparing, så alt i alt løber min opsparing op i ca. 900.000

    Jeg overvejer at købe en andelsbolig til ca. 700.000

    Spørgsmålet er nu, om jeg skal købe kontant eller låne (jeg kan jo kun få banklån til andelsbolig)?
    Jeg kan ikke selv se nogen fordele ved at låne, men jeg vil gerne høre, om jeg har overset noget?
    Pt. står en del af min opsparing i en investeringsforening, men den giver ikke alverden. Såfremt jeg køber kontant, vil jeg ikke beholde denne investering.

    Ser frem til jeres svar! 🙂

    Mvh den uvidende boligejer 😉

    #214036
    Peter Jensen (27)Forfatter

    Der er ingen fordel ved at låne. Det vil koste dig f.eks 4 % af 700000 = 28000 kr det første år plus mindst 10000 kr i lånegebyrer.

    MVH

    #214038
    Lånellerej?Forfatter

    Tak for svaret! Tænkte det nok.. 😉

    Hvordan så med sådan en andelslejlighed – er det som udgangspunkt en mere “sikker/"stabil" ejendomstype end fx en ejerlejlighed? Det er mit indtryk, at jeg prisen vil kunne svinge mere på ejerlejligheden, mens jeg med andelsboligen har større sandsynlighed for, at min salgspris vil ligge tæt på min købspris. Er det korrekt?

    Derudover er jeg klar over, at jeg bør alliere mig med en boligadvokat ifm gennemgang af foreningens regnskab, låneforhold osv. Det er I vel enige i?

    #214040
    testForfatter

    Mere sikker nej, en advokat god ide

    #214042
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har selv stået i en lignende situation, og det ér virkelig svært at lure. Jeg kan dog anbefale at få rådgivning hos Ret og Råd (http://www.ret-raad.dk/Offices/Kobenhavn/Bolig-og-Ejendomme/Koeb-og-salg/Koeb-af-andelsbolig.aspx), når du står med køb af andelsbolig. Det gjorde jeg, og de var gode til at give mig et overblik over de bedste muligheder, jeg havde.

    Mette

    #214078
    Lånellerej?Forfatter

    Endnu et (halvdumt) spørgsmål:
    Hvad er rækkefølgen af de forskellige trin, når jeg gerne vil sælge min bolig og købe en anden?

    Skal jeg starte med at få sat min egen til salg? Eller kan man evt. sende en “interessetilkendegivelse" vedr. muligt køb før, man overhovedet har fået sat sit eget til salg? Og skal der deri anføres, at man kun køber på forudsætning af, at man får solgt sit eget?

    Jeg har forsøgt at finde svar i nogle af de mange guides vedr. boligsalg og -køb, men de beskæftiger sig kun med enten det ene eller det andet. Jeg vil gerne høre lidt om, hvordan det kombineres 🙂 Er der nogen, der kender en guide til det, vil jeg meget gerne have linket 🙂

    Håber ovenstående giver mening. Ser frem til jeres svar!

    #214082
    testForfatter

    Hvor længe kan du tåle at ha dobbelt “husleje" ?
    Hvad sker der hvis en anden køber drømme huset mens du venter få at få dit solgt?
    Kan du blive godkendt til at købe et ekstra hus så du i en periode ejer to?

    Så giver det vist sig selv

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.