Kursfald – Vælge 2,5% eller 3,0%?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Kasper-HForfatter
    Indlæg
  • #94841
    Kasper-HForfatter

    Kære alle,

    Jeg har d.d. valgt at kurssikre et 2,5% lån i kurs 94,2, da kurserne idag styrtdykker. Alternativet var et 3% lån i kurs 98. Min rådgiver mente at 2,5% vil være det billigste. Har bare altid hørt at alt under kurs 95-96 ikke kan anbefales.

    FACTS:
    – Vi skal låne 2.400.000 kr i realkredit
    – Overtagelse om 50 dage (1. juli)
    – Vi vil indfri lånet før tid (indenfor 20 år)

    SPØRGSMÅL:
    – Havde det været smartere at vælge 3% lånet?
    – Hvor lang tid gælder en kurssikring når man ikke har underskrevet endnu?

    På forhånd tak 🙂

    #214006
    peter holm larsenForfatter

    Hvis du har en tro på at renten ikke falder er der ingen problemer med at optage et lån til kurs 90 eller lavere.

    Det er er argumentet er at hvis renten falder kan din gæld stige op til kurs 100 – og du dermed kan risikere at lide tab.

    Optog du et lån på 1 mio. Kr til kurs 50 – kunne du således komme til at skylde 2 mio kr væk og måske dermed blive insolvent – hvis du skulle indfri lånet før tid til kurs 100.

    #214008
    Kasper-HForfatter

    Tusind tak for dit svar, Peter.

    Vores tidshorisont er ca 10 år – så er vi klar til at rykke videre. Jeg ved godt at ingen kan spå om renten, men hvad ville du vælge hvis du var i vores situation?

    #214012
    thsvForfatter

    Det er jo ligegyldigt når I har kurssikret!

    #214016
    Kasper-HForfatter

    @thsv – Ja, men den er ikke underskrevet. Har endnu ikke modtaget papirer. Er den så juridisk bindende? Hvis ikke, så kunne en 3% tættere på kurs 100 måske mere fordelagtigt. Kurs 94,2 er en ringe kurs.

    #214030
    AnonymForfatter

    Har også behov for at låne 2,5 mio ifm. huskøb overtagelse 1/7. Jeg overvejer 2% 30 års lån til kurs 91,75. Men ved ikke om dette er klogt. Hvad siger I? Vi vil ikke indløse lånet, helst mindst mulig omlægning næste 30 år, – men derimod have så lav rente som mulig.

    #214044
    SB-2014Forfatter

    Da vi omlagde i oktober (fra 4% til 2.5 % fastforrentet med afdragsfrihed) modtog vi lånetilbud pr. email samt bekræftede kurssikring på samme måde. Cirka 5 minutter efter vi havde fået den aktuelle kurs at vide.

    Man kan da ikke arbejde med postvæsenet frem og tilbage i sådan en situation?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.