Hvilket RK lån skal jeg vælge?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94829
    AnonymForfatter

    Hej dygtige brugere af Mybanker.dk

    Jeg står overfor, at skulle foretage mit første boliglån.

    Der er tale om en ejerlejlighed til 2,4 mio. og jeg står med en egenbetaling på 250.000 kr. resten skulle så finansieres via boliglån samt realkreditlån.

    Boliglånet regner jeg med at optage over 10 år, men en realistisk afbetaling af dette vil nok ske over 4-5 år, da jeg vil bruge noget af min overarbejdsudbetaling på yderligere afdrag. Det vil være omkring omkring 30 – 40.000 kr. om året i yderligere afdrag.

    Min tidshorisont for beboelse er nok omkring de 5 – 10 år, før jeg gerne vil rykke videre.

    Mit spørgsmål er så, hvilket realkreditlån vil være klogest at optage? Jeg kan godt lide tanken om et 30 årigt fastforrentet lån, med en afdragsfrihed indtil boliglånet er betalt. Det der tiltaler mig ved det fastforrentede lån er, at jeg tro (frygter) at renten vil stige over de næste 5 – 10 år. Samtidig vil jeg også gerne kunne omlægge og skære meget af restgælden, hvis renten nu skulle stige. Det er det der er gevinsten ved et fastforrentet realkreditlån når renten stiger right?

    På forhånd tak og alle kommentarer er mere end velkommen, selv fra HalliHallo 😉

    #213960
    thsvForfatter

    Der er mange andre tråde om emnet.

    Min anbefaling er 2% med afdrag og acceptere et længere banklån, da restgælden så bliver mindst, da tillægget for afdragsfrihed simpelthen er for dyrt i mine øjne.
    Husk at adm.bidraget skal betales på hele RK-lånet og du kun sparer rente på de afdrag der kan ledes hen på det beskedne banklån.
    Jf. Nordeas satser bliver hovedstolen ved 2½% lån 25.000 kr højere og adm.bidraget 0,9% i stedet for 0,65%, besparelsen i adm.bidrag er altså over 5.000 kr årligt, som jo kan forrente 100.000 kr ved 5% i rente.
    Og husk at man også sparer rente af de afdrag der ydes på RK-lånet…

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.