Har F5 – kan jeg skifte bank imellemtiden?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94783
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har et F5 lån, optaget 01-01-2015.

    Grundet udviklende boligpriser står jeg til potentielt set at kunne omlægge mere favorabelt. Lånesituationen er:
    – Realkreditlån på 1.300.000
    – Boliglån på ca. 450.000

    Min bolig forventer jeg kan vurderes til ca. 2 millioner, dvs. at jeg kan optage tillægslån og øge realkreditlånet til 1.6 og dermed reducere boliglånet med en 250 – 300.000

    Kan det svare sig at kigge på andre banker ?

    Jeg kan se at hos nogle banker er det muligt at få reduceret renten på boliglånet ift. hvad vi betaler nu.

    Jeg er dog usikker på om dette er muligt da min F5 er optaget (og bundet?) i Nordea – eller ?

    #213376
    AnonymForfatter

    Nu hvor du omlægger din finansiering fra en kombination af bankfinansiering og realkreditfinansiering til ren realkredit, så er det nok valget af realkreditinstitut snarere end bankvalget du bør sætte i fokus.

    Du bør i forbindelse med en kommende låneomlægning vælge det realkreditinstitut, der har de laveste udgifter til bidrag, kursskæring mv.

    Når det så er sagt, så er det som regel ikke en god ide at omlægge et F5 flekslån midt i en refinansieringsperiode, da det kan være forbundet med enten et “ikke-fradragsberettiget kurstab" eller en beskatning af en kursgevinst, som du ikke får i hånden.

    Så enten bør du vente med låneomlægningen ind til næste refinansieringsdato eller også kan du overveje at optage et realkredittillægslån ovenpå den eksisterende realkreditgæld.

    Men få nu lige realkreditinstituttets vurdering. Realkreditinstituttets vurdering er ofte noget under de faktiske handelspriser, fordi realkreditinstituttet ikke må sætte markedsværdien højere den pris, der sikrer, at ejendommen med meget stor sandsynlighed kan sælges indenfor maksimalt 6 måneder. Vurderingsprincippet tager typisk 5-20% af prisen, afhængig “omsætningssituationen" på dit lokale boligmarked.

    #213382
    AnonymForfatter

    Tak for svar 🙂

    Det er et tillægslån jeg søger, for at bevæge mig mere henimod ren realkredit.

    Det der er spørgsmålet er om jeg kan flytte mig eksisterende F5 lån til et andet realkredit institut? Det lyder til at svaret er nej?

    Vh
    Kenneth

    #213416
    thsvForfatter

    Boligen er næppe steget fra 1,75 mill. til 2 mill. på blot 3 måneder kun pga. stigende boligpriser.

    Og hvorfor er der ikke belånt 80% som realkredit pr. 1/1?

    #213418
    AnonymForfatter

    Der er en længere historik, men lejligheden er købt til kvm pris 20.500 og mit område sælger for mellem 27.500 og 31.000.

    Det besvarer dog ikke mit spørgsmål – kan jeg rykke lånet eller hvad er muligt?

    #213432
    OBSForfatter

    Du kan ikke som sådan flytte lånet. Du vil skulle indfri det nuværende lån på helt almindelige vilkår og så oprette et nyt lån i det andet institut, med alt hvad en sådan transaktion indebærer af omkostninger og kurstab.

    #213434
    AnonymForfatter

    Ok – øv – men tak for det ! 🙂

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.