Lille realkreditlån med lav restgæld og kort løbetid…

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94711
    AnonymForfatter

    Hej forum.
    Har opsagt lån pr. pr. 31.03.15 i RD
    Restgæld ca. kr. 600.000 pr. 1/4-15
    Restløbetid ca. 10 år.
    Har god økonomi og kan indfri nu hvis jeg vil men tror på et bedre afkast end hvad lånet koster hvorfor det ønskes bibeholdt.
    Valget står mellem 0,5% fast i 10 år eller
    F5 i 10 år og indfrielse efter de 5 år!
    Bidrags sats lavest på fast selvfølgelig ca. 0,32 og F5 ca. 0,45%
    Kigger på Nordea kredit( kunde i Nordea), BRF Kredit og RD.

    1) Er meget i tvivl om fast 10år eller F5 og indfrielse set ud fra et investerings mæssigt synspunkt
    2) Hvilket realkredit selskab mener i er billigst?
    3) Kursen på 0,5% lånet er også lidt forskelligt alt efter selskab (Nordea tilbyder ikke 0,5% i 10 år)

    Er der en venlig sjæl der kan åbne mine øjne for hvad der er det vigtigste i ovennævnte setup – eller er der noget betydningsfuldt jeg har overset?
    Ved godt det er et lille lån men vil jo gerne gøre det bedst muligt.
    På forhånd MANGE TAK for svar !!!
    Mvh
    Peter

    #212644
    Kristian EngelhardtForfatter

    Det er jeg også nysgerrig på, håber der kommer nogle gode råd

    #212648
    thsvForfatter

    Dine bidragssatser er forkerte, ved max. 40% belåning koster ½% lånet kun 0,2748%.
    De nævnte 0,3248% gælder for Flexgaranti og flex type T lån.
    De 0,45% er korrekt for et Flex type K, men hvorfor vælge dette dyrere lån fremfor F5T?

    Ulempen ved ½% lånet er kurstabet ved optagelsen og at den samlede rente er lidt højere de første 5 år.
    Til gengæld er renten kendt i 10 år, hvor F5-lånet jo kan stige i rente.

    Ved stigende rente er kursgevinst på ½% lånet skattefrit, mens F5-lånets kursgevinst er skattepligtig.

    RD er klart billigst ved belåning under de 40%, men ønsker du afdragsfrihed på F5-lånet er BRF og Totalkredit billigere.
    Afdragsfriheden giver jo mening, hvis du ønsker at binde opsparingen i 5 år.

    Med et lille lån som der er tale om i denne tråd, var det billigste måske blot en ændring af refinansieringsfrekvens, vi ved jo ikke hvilket lån, der var i ejendommen som nu er opsagt.

    Pas på at det hele ikke drukner i gebyrer, som er fuld pris i forhold til rente indtægt/udgift, der skal beskattes (giver skattefradrag).

    #212652
    AnonymForfatter

    Tak for svar thsv! Og du har ret mht. bidragssatser!

    Jeg ønsker ikke afdragsfrihed.

    Bidrags satser iht. tilbudene:
    1) Nordea 0,45% på F5 (alm F5 som de udbyder)
    2) RD 0,2748 fast 10 år 0,5% og 0,3248 på F5
    3) BRF 0,325 på 0,5% fast 10 år

    Omkostninger ifm. optagelse:
    Nordea + BRF ca 6.500,-
    RD 9.000,-

    Hvis F% vælges er det for med garanti at indfri restbeløbet efter 5 år – det ligger fast!
    Omvendt er 10 år attraktivt som horisont for at låne “billige penge" som jeg ser det.
    Vel afhængigt af at kursen kommer op på min. 99 ……?
    Forstår ej helt risikoen mht. kurs på F5 hvis jeg har besluttet at indfri restgælden (ca 260.000) efter 5 år når det skal refinansieres???
    Mvh
    Peter

    #212654
    HalliHalloForfatter

    Kristian Engelhardt, har du nu fået nogle gode råd, som du efterspørger?

    Peter C, har du snakket med din bank og/eller dit kreditinstitut om sagen?

    Nu er der jo tale om et lille lån, så kan godt være at omkostningerne bliver for store,
    men prøv det dog, der er vel ikke de store penge at miste, hvis det går galt……

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.