Lån i friværdi.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • jan wiegellForfatter
    Indlæg
  • #94706
    jan wiegellForfatter

    Kan det betale sig at optage et lån i sin friværdi nu, istedet for at vente til man får brug for pengene om 5-6 år
    og så tage et nedsparingslån til den tid. Renten er måske steget en del til den tid.

    #212610
    MichaelForfatter

    Mig bekendt findes nedsparingslånet ikke mere nogen steder (én eller anden ret mig hvis jeg tager fejl)

    I stedet findes boligkredit/prioritetskonto som er en kassekredit med pant i boligen. Renten er altid variabel så svaret på dit spørgsmål er nej: Det kan ikke svare sig at oprette en sådan nu i stedet for om 5-6 år.

    Derimod kan det MULIGVIS (!) svare sig at tage et traditionelt fastforrentet lån nu og indfri det om 5-6 år hvis renten er steget en del til den tid. Men den slags er ren og skær spekulation som du ikke kan få noget entydigt svar på nu.

    Personligt ville jeg vente indtil behovet rent faktisk var der.

    #212612
    jan wiegellForfatter

    Ok det var faktisk min tanke at tage et fastforentet lån nu mens renten er på 2% og kursen tæt på 100.
    Istedet fer at vente og så risikere at renten er steget meget. Men ja det er da et sats.

    #212636
    thsvForfatter

    Det er jo svært at genplacere pengene til en fornuftig rente for tiden, ihvertfald hvis det skal være uden risiko.

    Og alt tyder jo på at 2% med afdrag går over kurs 100 allerede imorgen.

    Du kan evt. kontakte Handelsbanken eller Jyske Bank for et prioritetslån, men det koster trods alt en del at optage lånet.

    Ved et lån på 500K hos JB:
    Lånegebyr 5.000
    1,5% stempel 7.500
    Fast tinglysningsgebyr: 1.660

    Altså over 14.000 kr ialt.

    Fordelen ved at låne nu er at du lettere godkendes end når du bliver pensionist.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.