Priotetslån kontra fast forrentet lån

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94675
    AnonymForfatter

    Hej
    Vi har fast forrentet lån på 2,5% (3,2 % effektiv rente) og mangler 26 år. Vi skylder 1 million. Nu har jeg arvet 150.000,- og overvejer at skifte til prioritetslån med 1,78% variabel rente på både ind og udlån.
    Vi betaler 5000,- pr. mdr. i afdrag, og sparer ca. 7000,- op pr. mdr. så det er min. 144.000.- pr. år.
    Min mand er 53 år, og vores drøm er at lånet er væk inden min mand går på pension.
    Så er det bedst at beholde det lån vi har, og spare op og håbe på en rentestigning, og så omlægge til den tid, og smide opsparingen i lånet, eller er det bedre at håbe på lav rente længe og omlægge til prioritetslån og betale hurtigt af nu.

    #212184
    thsvForfatter

    1,78% er relativt dyrt i rente for et lån med variabel rente.
    Overvej et rigtigt variabelt lån istedet.
    Når I kan tåle en ydelse på 12.000 kr om måneden er risikoen ikke særlig stor.
    Alternativt kunne I omlægge til ½% 10 år, som koster ca. 9.400 kr brutto om måneden.
    Alternativt et Flekslån, nok billigst som banklån i Jyske Bank.
    Glem ideen om prioritetslån, som ikke giver mening med den lave rente vi har nu.
    Afhængigt af jeres belåning er renten så 0,55-0,95% alt inkl.
    Oglånegebyret er 0 i hele 2015, så I reelt sparer 5.000 kr i forhold til et RK-lån.

    De 1,78% lyder som JBs tilbud ved 80% belåning.

    #212186
    HalliHalloForfatter

    Ja, vælg Jysk Bank, de er de langt billigste!

    #212188
    HalliHalloForfatter

    Jeg glemte lige at spørge om hvor de 7000 kr. I spare op d.d. hver måned ryger hen?

    Din mand er 53 år, men hvor gammel er du selv? Kan måske have betydning for svaret!

    #212214
    AnonymForfatter

    Jeg er 48 år, og opsparingen vokser bare lige så stille til evt. Ny bil, eller hvad der er af store udgifter. Vi har lige tømt opsparingen til at holde sølvbryllup og bygge om, der stod 100.000,-

    #212216
    AnonymForfatter

    Hej
    Det jeg syntes der lyder som en evt. God ide, er de 1,78% på indlånet, for jeg får jo ikke noget i rente af betydning, for at have penge i banken, og kan godt lide tanken om at jeg selv bestemmer hvor hurtigt jeg vil betale lånet af, men stadig kan hæve penge til store udgifter.

    #212248
    thsvForfatter

    Som sædvanlig er vors troll på spil med ligegyldige spørgsmål!

    #212250
    thsvForfatter

    Åbenlyst at spørgeren er 48, måke 49 år jvf. brugernavnet…

    Prioritetslånet bliver alt for dyrt med de 1,78% kontra 0,95% ved sædvanlig afdrag.
    Ydelserne bliver 9.103 kr over 10 år ved prioritets lånet, men kun 8.739 kr ved banklånet. De 364 kr, der spares om måneden svarer til at I skal have 250.000 kr stående i gn.snit på kontoen i alle 10 år.

    Beregningen forbedres lidt hvis I bliver kunder hos Handelsbanken, hvor I kan komme ned i 1,25% eller måske endog 1,0%.
    I skal dog stadigvæk have omkring 170.000 stående, da oprettelsomk. er dyrere hos Handelsbanken (de tilbyder ikke gebyrfri omlægning)

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.