Tinglyst underpant som sikkerhed?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94668
    AnonymForfatter

    Hej Alle,

    Jeg har Tinglyst underpant for 250.000 kroner i mine forældres bolig. Ifølge mine forældres advokat, er jeg prioritet 2 efter Realkredit Danmark (hvilket jeg har papir på), som har et tinglyst pantebrev 450.000 i en ejendom (Dermed prioritet 1) vurderet 980.000 kroner (seneneste vurdering).

    Jeg har en kammerat der arbejder som mener at have forstand på den slags. Han siger, at siden jeg er prioritet 2, så vil jeg kunne stille den føromtalte underpant som sikkerhed for f.eks. lån eller kassekredit i min egen bank. Jeg har ikke brug for lån eller kreditter p.t, men kunne da godt tænke mig at vide om han har ret? Er det korrekt at en underpant kan bruges til sikkerhed for lån? Jeg kunne selvfølgelig have mailed til min bank, men ville nødig dumme mig, så derfor spørg jeg anonymt her.

    ///Coladrikkeren

    #212150
    MichaelForfatter

    Kan du ikke for i såfald ville dine forældre kunne blive begæret på tvangsauktion grundet et (misligholdt) lån du har stiftet i en bank der er helt uvedkommende for dine forældre. Det ville jo ikke være særlig logisk eller rimeligt og da slet ikke uden dine forældres samtykke.

    #212152
    AnonymForfatter

    ok, nu ville jeg aldrig misholde et lån og det var også et spørgsmål.

    så har jeg lige et andet spørgsmål.

    min kammerat siger at underpanten under alle omstændigheder skal indberettes til skat.

    mine forældres advokat siger at det skal den ikke.

    Hvad er rigtigt ?

    #212154
    MichaelForfatter

    Din kammerat har mange sjove udsagn må man sige.

    Skat er ligeglad med dit pant. Der er ingen form for skattepligt involveret.

    #212164
    morsdrengForfatter

    Et pantebrev/ejerpantebrev KAN frempantsættes, IKKE fordi det har 2. prioritet i ejendommen, men fordi dette er muligt efter Danske Lov 5.7.4., hvorefter: