Financering af andel – modtagne banktilbud – hvad skal vi vælge?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Michael (142)Forfatter
    Indlæg
  • #94665
    Michael (142)Forfatter

    Hej.

    Vi er pt. ved at overtage en anden lejlighed internt i vores forening.

    Vores lånesum er ca 1.145.000kr for andelen (uden tinglysning etc)

    Jeg håber at en eller flere af jer vil komme med input på den mest fornuftige financerings model for os og hjælpe os lidt på vej om vi skal blive i vores nuværende bank (AL-bank) eller flytte til ALM.brand-bank (der har givet et tilbud). Foruden lånene – så kommenter også gerne med fordele/ulemper omkring de enkelte banker (hvis I kan

    Som udgangspunkt er vi positivt stillet omkring en andelskredit (da min kæreste og jeg vil slå vores fælles bank aktiver sammen).

    I den forbindelse er vores nuværende bank (AL-bank) kommet med disse 3 mulige udspil:

    Gebyr for oprettelse udgør kr. 9.000. Normalt kr. 13.300.
    Hertil kommer omkostninger til tinglysning kr. 1.660 + 1,5% af forhøjelsen på ejerpantebrevet. (ca. 7.500 kr.)

    Der er ikke forskel i omkostningerne om I vælger den ene eller anden finansieringsmodel.

    De månedlige ydelser.

    Uden afdragsfrihed

    Lån 1. kr. 717.000 0-80% belåning 3,95% rente 30 års løbetid Ingen afdragsfrihed 3.400,00 månedlig bruttoydelse
    Lån 2. kr. 444.000 80-100% belåning 4,75% rente 20 års løbetid Ingen afdragsfrihed 2.900,00 månedlig bruttoydelse

    Med afdragsfrihed på 0-60% af værdien

    Lån 1. kr. 408.000 0-60% belåning 3,65% rente 30 års løbetid Afdragsfrihed 10 år 1.241,00 månedlige bruttorenter
    Lån 2. kr. 309.000 60-80% belåning 4,40% rente 30 års løbetid Ingen afdragsfrihed 1.600,00 månedlig bruttoydelse
    Lån 3. kr. 444.000 80-100% belåning 4,75% rente 20 års løbetid Ingen afdragsfrihed 2.900,00 månedlig bruttoydelse

    Med Andelsprioritetskredit

    Lån kr. 717.000 0-80% belåning 3,95% rente 30 års løbetid Ingen afdragsfrihed 3.400,00 månedlig bruttoydelse
    Kredit kr. 444.000 80-100% belåning 4,75% rente +0,5% prov. 10 års løbetid Afdragsfrihed 10 år 1.942,50 i månedlig bruttorenter
    med mulighed for genforh.

    Vi har dertil fået et tilbud af ALM – brand bank:

    Tinglysning og ejerpantebrev er samme udgifter – derudover er øvrige omkostninger kun 2000kr (der tilkommer ingen andre udgifter).

    De tilbyder os et 30års andelslån med en rentesats på 4% (uden afdragsfrihed).

    Derudover tilbyder de os en andelskredit på hele lånesummen med 30års løbetid. – hvor der skal afdrages.

    Vi sætter stor pris på hvis en behjælpelig sjæl vi guide os lidt i denne jungle.

    Mvh

    #212232
    SMollerLForfatter

    Hvis du skal have en kyndigt svar bliver du nok nødt til at fortælle lidt om jeres økonomiske forhold

    #212242
    AnonymForfatter

    Nordea har nu et lån på 3,6 % og Swedbank har 3,5 % for de første 60 % og 4,2 % for resten af lånet. Jeg har selv swedbank og oprettelsen kostede 3.000 kr. plus tinglysning.

    Der er nogle vilkår for nordea lånnet, men du må selv lige checke dem på deres hjemmeside. Vælger du nordea bliver du så fordel + kunde, hvilket har nogle fordele på de øvrige dele af dine bankforretninger.

    #212244
    thsvForfatter

    http://www.nordea.dk/Privat/Lån/Bolig/Andelsboliglån/37462.html?WT.svl=mega-menu_lan_product_obligationslan

    Ingen tvivl om at Nordea er billigst, hvis de altså vil yde et lån med 100% finansiering.

    Det ser for øvrigt ud til at AL-bank medregner foreningens gæld, da intervallet 80-100% jo ellers burde være ca. 230.000 kr jvf. jeres finansiering.

    Det er i mine øjne vigtigere med en lav rente på hele beløbet, fremfor muligheden for kredit.

    Nordea v. 3,6% vil koste 5.319 kr om måneden over 30 år, mens Alm.brand v. 4% vil koste 5.586 kr, hvis I gn.snitligt har 30.000 kr stående på prioriteten er denne 100 kr værd i rente, slet ikke nok til at modregne forskellen på 267 kr om måneden, der kræver at I har 80.000 kr stående i gn.snit.

    Så prøv at kontakte Nordea mhp. belåning hos dem.

    #212254
    Michael (142)Forfatter

    Hej TSHV..

    Ved du om det er normalen af bankerne beregner foreningenes gæld med når de fordeler deres %-satser af lånestørrelsen? Jeg kan nemlig ikke finde noget på det – og har netop sendt en mail afsted til vores rådgiver for en uddybning.

    Og mange tak for info omkring Nordea til Mfabricius og dig.

    Mvh

    #212258
    Michael (142)Forfatter

    Tilføjelse,

    Jeg kan se, at Nordea ikke klarer sig specielt godt når det kommer til kundetilfredshed (bl.a hos Trustpilot og gennem generel google-søgning).

    Er der nogle der har (nyere) erfaringer med Nordea – selvfølgelig ift. andelslån – men også ift. normal hverdags-bankvirksomhed?

    Jeres svar er værdsat.

    Mvh

    #212262
    thsvForfatter

    Nordea er klart den bedste bank jeg har haft gennem årene.

    DB vil jeg klart fraråde, da deres rådgivning er for dårlig og de ikke forstår kundens ønsker, men blot tænker på at sælge så meget som muligt, altså også forsikringer mm.

    Skandia- og senere Eik var udemærket og den korte kontakt med JB antydede at de var ligeså professionelle som Nordea.

    Store banker vil altid have utilfredse kunder, men det er typisk fordi kunderne ikke får, hvad de selv syntes deres økonomi er god nok til. Husk at en bank er en forretning der skal leve af at låne penge ud, og fortjenesten er altså dårlig, hvis kunden ikke kan betale.

    PS: for kunder med ringe engagement er Nordea nærmest en fordel-minus bank, grundet kravet om engagementets størrelse.

    #212264
    thsvForfatter

    %-beregningen har jeg hørt om, men den tekniske værdi kan let være forkert udregnet, har set mange foreninger med 25% erhvervsudlejning (typisk butikker i gadeplan), hvor udlejningen let dækker alle driftsomk. men medfører en alt for høj teknisk værdi af andelen. Ligeledes i nyere foreninger, hvor der stadigvæk bor lejere er problemet det samme.

    Prøv dog at kontakte Nordea og hør hvad de kan tilbyde.

    #212266
    Michael (142)Forfatter

    Tak for uddybning.

    Og ved du noget om det her også:

    Er det normalen af bankerne beregner foreningenes gæld med når de fordeler deres %-satser af lånestørrelsen? Jeg kan nemlig ikke finde noget på det – og har netop sendt en mail afsted til vores rådgiver for en uddybning.

    #212268
    Michael (142)Forfatter

    PERFEKT. Tak for din tid

    #212302
    HalliHalloForfatter

    Er det ikke spørgmsål, der også blev stillet og besvaret for et par dage siden?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.