Hvilket realkreditlån / institut ville i vælge?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Kasper-HForfatter
    Indlæg
  • #94631
    Kasper-HForfatter

    Hej alle,

    Håber i kan hjælpe, for jeg synes det er lidt af en jungle. Vi er et par i start 30’erne med barn på 2 år og er ved at underskrive købsaftale på første hus i Århus.

    HUS:
    – Vi skal låne 2.320.000 kr. i realkreditinstitut (huspris 2.900.000 kr.)
    – De 20% finansierer vi selv af egen lomme (ingen banklån)
    – Indflytningsklar (skal males hist og her)
    – Vi forestiller os at bo i huset ca. 8-10 år

    OM OS:
    – Gældfri
    – Hovedindtægter om året 1.086.000 kr.
    – Ingen dyre vaner
    – Fornuftigt råderum og lidt risikovillige
    – Privatkunder hos Vestjyske Bank og Alm. Brand Bank.

    Hvilket realkreditlån ville i vælge? Umiddelbart synes jeg at et F3 eller F5 lån lyder mest tillokkende. Hvem er billigst (færre gebyrer), hvis man fx vælger et F3-lån?

    Tak på forhånd 🙂

    Mvh. Kasper

    #211814
    MichaelForfatter

    http://www.mybanker.dk/sammenlign/bolig/realkreditlaan/

    Det er dog ikke de helt store forskelle selskaberne imellem, men lidt er der dog. Helt generelt er Nykredit-koncernen den billigste og har vist været det længe efterhånden.

    Hvilket lån jeg eller andre ville vælge er ikke interessant. Hvert tilfælde er unikt og der kan være gode grunde for det ene eller andet valg alt efter situationen. Dog ville jeg i jeres tilfælde være varsom med F5 hvis tidshorisonten for ejerskabet er 8-10 år for at undgå for stort et kurstab ved indfrielse.

    #211816
    Kasper-HForfatter

    Hej Michael,

    Tusind tak for svar. Det er første huskøb, så der er jo en del uafklarede spørgsmål. De nye “superlån" på 2,0% og 2,5% synes jeg får lidt blandet modtagelse. Så F3 er måske ikke helt skidt i forhold til vores situation?

    #211818
    MichaelForfatter

    F3 er ikke så ringe endda lige nu hvor renten er ekstremt lav. Ulempen ved lånet er som bekendt kursrisikoen ved indfrielse udenfor en normal refinansiering, men da renten er så lav som den er pt. er kursrisikoen begrænset. I en situation hvor lånet optages til en rente på eksempelvis er 5% og den så falder til fx. 3% vil man (måske) sidde med et seriøst problem, men den situation er vi jo slet ikke i lige nu. Hvis dette havde været tilfældet ville rådet have lydt anderledes fra min side.

    2,5%-lånet er bestemt også attraktivt fordi kursen lige nu ligger og svinger tæt på de 100.

    En ofte overset fordel ved flex er afdragsprofilen. Godt nok er ydelsen tæt på 2,5%-lånet, men afdragene er væsentligt højere. Med et 2,5%-lån på jeres størrelse vil restgælden efter 10 år være 1.732.786 kr mens den vil være på 1.544.614 kr med F3-lånet. Altså en forskel på godt 200.000 kr !! Forudsat en uændret rente naturligvis og den kan ingen som bekendt spå om. 2,5% lånet giver jo en vis friværdibeskyttelse ved rentestigning.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.