Køb af bolig som enlige med 1 barn.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94629
    AnonymForfatter

    Hej

    jeg har et stort ønske om at købe en bolig til mig selv og min lille datter.

    Men hvad kan jeg forvente af boliglån, osv ?

    Jeg er pt på barsel og efter det vil jeg være på dagpenge. Jeg har en god uddanelse og tjente 350.000 om året da jeg havde job. Pt Er min årlig indkomst ca. 200.000 kr. + børneydelsen.

    Jeg har ingen lån overhovedet. Og ingen gæld på nogen måde.

    jeg har 150.000 kr på opsparingen som jeg tænker at jeg selv vil lægge ud (20%) + jeg får 50.000 kr af mine forældre så jeg i alt har 200.000 kr kontant .

    Jeg ønsker at have et lavt “husleje" og derfor tænker jeg at jo flere penge jeg lægger ud kontant jo billigere bliver det om mdr. At afbetale gælden osv .. Er det rigtigt forstået?

    Med den økonomi jeg har er jeg også i tvivl om jeg skal gå på jagt efter andendelsbolig eller hus køb ? Hvad mener i ?
    Evt forskellen..

    I Århus har jeg set andelsboliger til 1,3 mio. Som er 3 værelset. Er jeg Helt galt på den eller vil jeg med min økonomi få råd til sådan en bolig prismæssigt ?

    Kan det lade sig gøre at købe bolig i min situation ?

    Håber i kan gør mig klogere 🙂 ?

    #211802
    MichaelForfatter

    Med de tal du ridser op et et boligkøb helt udelukket. Du skal i arbejde igen først.

    #211804
    HammerenForfatter

    100 procent enig md Michael. Men du har jo penge til udbetaling, så det må være et bevis på at du har styr på dit budget og forbrug. Spørg din bank som kender dig

    #211808
    peter holm larsenForfatter

    Vil som de andre også anbefale dig at vente med at købe bolig til du har job – så er du også mere mere mobil hvis der byder sig et drømmejob i lidt længere afstand fra din påtænkte bopæl.

    #211826
    HalliHalloForfatter

    Jeg ser på sagen på samme måde som Hammeren, Peter Holm og LolleMichael.

    Det der undrer mig er, at du skriver at du er på barsel, og at du forsætter på dagpenge efter at denne er slut.

    Er du syg da, for hvis det er dagpenge vedr. tabt arbejdsfortjeneste, så kan du jo i morgen igen finde et
    godt arbejde med en god betaling?

    Når du igen er i arbejde, så er ejerboligen sikkert indenfor rækkevidde, men tag en snak med banken om det.

    Du ved godt at man kan få udstedt et såkaldt “boligbevis", hvorpå står hvad du kan sætte dig for udfra din formue, indtjening m.v.

    #211834
    thsvForfatter

    Ja, en andelsbolig til 1,3 mill. lyder alt for dyrt i forhold til din indkomst, husk at lånet til en sådan er med variabel rente og skal sammenlignes med en ejer til 1,8 mill. hvis boligafgiften er lav (= ingen gæld i foreningen).

    http://www.boligsiden.dk/salg/723393068

    Selv i denne andel med meget lav boligafgidt er der gæld i foreningen for små 200.000 kr for denne andel alene.
    En ejerlejlighed til 2,2 mill. vil typisk være billigere for dig at finansiere, og i en ejerlejlighed kan man udnytte de billige fastforentede RK-lån til pt. 2½% over 30 år, hvor en typisk rente på andelsboliglån er omkring de 5%.
    Pas på med andele, da man er nødt til at kigge på både købspris og mdl. boligafgift, der kan dække over en betydelig gæld i foreningen.

    #211838
    AnonymForfatter

    Tak for jeres råd allesammen. Det er rart at nogen med mere viden end mig vil bruge tid på at gær mig klogere på boligkøb området..

    Jeg har talt med banken, de vil gerne have at jeg sender dem mit budget og årsopgørelse fra 2013, lønsedler mm….

    Jeg går efter at få et lånebevis/boligbevis så jeg kan slå til hvis den rette bolig skulle dukke frem…

    Jeg går efter en Ejerlejlighed som jeg ved koster alt fra 1,1-1,3 mio. Så håber banken vil se det som et plus at jeg kontant betaler 20% og derefter afdrager resten.

    Ja jeg er på barsel pt. Men da jeg står og ingen job har efter barsel regner jeg med at fortsætte på Dagpenge indtil jeg får et job.

    Men lige meget hvad så vil jeg have at banken tager udgangspunkt i min økonomi ud fra min dagpenge indkomst. Kun fordi jeg vil sikre mig at jeg trods alt “altid" har råd til bolig. Jeg vil ikke gå på arbejd og frygte at blive fyret og måske være nødsaget til at sælge…

    Jeg forventer at starte i job og det tror jeg også er muligt i mit fag og på det tidspunkt betale mere af på lånet end aftalt.

    Men er det korrekt forstået at man godt kan spørge flere banker og fremlægge sit budget.?

    #211848
    thsvForfatter

    Du skal spørge dig selv, hvad du kan betale i husleje og sætte niveauet efter det.
    Der er ingen banker, der vil låne penge til en enlig mor på dagpenge, da en så lav indkomst vil kunne medføre en ret stor boligstøtte i en lejebolig, grundet at økonomien egentligt er for dårlig til at bo alene.
    Husk at du kommer til at bruge flere penge på faste udgifter med et barn, husk også at medregne vuggestue eller dagpleje i budgettet. Endvidere er dagpengeperioden jo yderst begrænset nu om dage.
    Jeg ville klart gå efter en lejebolig i din situation og vente med boligkøb til din situation på job- og kærestemarked 🙂 er afklaret.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.