Vurdering på 1.600.000 men kan ikke låne!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94581
    AnonymForfatter

    Hej…

    Vi har i dag Totalkreditlån på 3,5% fastforentet afdragsfrit til en vurdering på 1.350.000.

    Jeg har så forhørt mig hos Danske Bank og fik en vurderingsmand ud som gav en vurdering på 1.600.000 hvorefter banken skulle lave en beregning og se om det kunne lade sig gøre! Jeg fik den besked at det kunne det ikke da det ville være “100%" belåning! Vi skylder i dag ca 1.500.000 i alt da vi har totalrenoveret boligen. Kan det passe at det ikke kan lade sig gøre eller har de ganske enkelt fået kolde fødder?

    Hilsen Jesper.

    #211282
    MichaelForfatter

    Belåningen i dag er jo på næsten 94% og jeres realkreditlån alene er over 80%-grænsen. Medregner man omkostninger til salg er belåningen reelt 100%. Yderligere lån vil derfor være tæt på at være et rent forbrugslån med de renter der følger med et sådan.

    #211284
    AnonymForfatter

    Er det ikke meget normalt i dag at lave 100% belåning?

    #211286
    MichaelForfatter

    Nej. Det er langt mere normalt at bankerne kræver et kontant indskud på 5% for at godkende lån til boligkøb.

    #211292
    peter holm larsenForfatter

    Men hvorfor ikke bare holde fast i Totalkredit – når det nu er dem i har lånet hos. De er da også meget gode.

    #211300
    HammerenForfatter

    Meget sjovt at genlæse trådstarters indlæg.

    Jeg er egentlig ikke helt sikker på hvad han skylder i henholdsvis kreditforening og banklån…

    og egentlig er det vel svært at svare på hvorfor banken ikke vil være med. Banken er vel kun indblandet for at flytte gæld fra banklån til kreditlån, så trådstarter kan spare penge.
    Det er vel meget klart at banken gerne vil beholde deres indtjening på eksistende lån. De har vel beregnet at de tjener flere penge på eksisterende lån end de vil gøre i fremtiden, selv når de tager højde for gebyret for låneomlægningen.
    Overfortolker jeg?

    #211306
    peter holm larsenForfatter

    Jeg sidder med lidt samme grundlag – at oplysningerne er for mangelfulde til man rigtigt kan vurdere noget.

    Hvor stort er realkreditlånet (restgæld)

    #211308
    peter holm larsenForfatter

    Jeg sidder med lidt samme grundlag – at oplysningerne er for mangelfulde til man rigtigt kan vurdere noget.

    * Hvor stort er realkreditlånet (restgæld) og løbetid
    * Hvor stort er banklånet og rente
    * Hvor er banklånet optaget og hvor er du bankkunde i dag
    * Hvad er vurderingen på dit hus

    Disse oplysninger kunne blot som minimum hjælpe lidt.

    #211314
    AnonymForfatter

    Kreditlånet er i dag på 879.000 og 235.000 over 30 år uden afdrag de første 10 år og så er der et banklån på ca 400.000 til 6,95% i rente. Banklånet er i Spks Vendsyssel. Vurderingen hos totalkredit er 1,35 og hos RD er den 1,6.

    #211324
    peter holm larsenForfatter

    Hvis huset er vurderet til 1,6 mio. kr. giver en 80% belåning maksimalt 1.280.000 kr. og et banklån vil derudover kunne udgøre (oftest maksimalt 240.000 kr.).

    Den maksimale belångning vil derfor forventelig kunne udgøre 1.520.000 kr.

    Dine nuværende lån er 1.514.000 kr. – før omkostninger. Så du kan forventeligt ikke omlægge lånet sådan uden videre til nye boliglån.

    Nu ved jeg heller ikke hvad det er for en værdi banken har opgivet dig som værdi af boligen. Det er normalt sådan at kreditforeningen af forsigtighedsmæssige årsager vurderer ejendommen ca. 5-10% lavere en forventet handelsværdi.

    Men hvorfor da ikke bare blive i Totalkredit!

    #211326
    AnonymForfatter

    Det er da 150-200.000 jeg kan skære af mit banklån ved at skifte, det vil da være tåbeligt at betale dyre renter for banklån fremfor at låne dem i kreditforeningen..?!

    #211332
    HammerenForfatter

    enig Jesper

    Men hvad er besparelsen?
    Den er vel på omkring 3 % at spare på den del, som du kan flytte over på kreditlånet (6,95-(3,5+bidragsats))
    Hvis vi siger du kan flytte 180.000 over, vil det spare dig for ca. 5.400 kr pr. år.
    Da de er fradragsberettigede, giver besparelsen ca. 3600 kr. pr. år. Det er kun i starten, da besparelsen vil være mindre og mindre eferhånden, som du vil få afdraget på banklånet.

    Hvad skal du betale for denne låneomlægning af både banklån og kreditlån.?
    Du kan selv begynde at regne på tilbagebetalingstiden på din handling.

    Har jeg glemt noget, eller er besparelsen og fidusen forsvindende lille…

    #211336
    MichaelForfatter

    Det handler vel om at trådstarter ønsker at låne 100K ekstra dybest set og det er blevet afvist af grunde trådstarter allerede har fået forklaret.

    Suppebenet er vist efterhånden kogt helt ud nu

    #211340
    peter holm larsenForfatter

    Hej Michael,

    Tror ikke du har ret – det handler som trådstarter også skriver senere om at han vil flytte noget af banklånet ind i realkreditlånet og dermed slippe med en billigere rente.

    Men som Hammeren også skriver er det næppe økonomisk fordelagtigt, da der er så lidt at spare hvis overhovet noget når der også ses på omkostninger og arbejdet hermed.

    Så tror heller ikke der er noget nytte i at begynde at tænke på at flytte ca. 150.000 kr. fra et banklån ind i et realkreditlån. Udgifterne kan let snige sig op mod 10.000 kr. – ej fradragsberettigede og så er det spil nok ved at være kørt. Afdrag hellere hurtigst muligt på banklånet ved at beholde dit nuværende realkreditlån afdragsfrit.

    #211342
    AnonymForfatter

    Vil der så være nogen fordel i at lave det om fra
    – 3,5% 60/20/20
    til
    – 2,5% 80/20?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.