Låneforening contra banken….

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94580
    AnonymForfatter

    Hejsa. Håber der er nogen her, der kan hjælpe mig med lidt talgymnastik.
    Lige pt. har jeg et boliglån på ca. 750.000kr til banken til en rente der hedder 6,75%

    Jeg har mulighed for at låne 150.000 i en låneforening til 6%. Dog med den ekstra hale, at i foreningen trækker pengene kun renter to gange om året, modsat bankens fire gange. Min umiddelbare holdning var så, at jeg lånte i foreningen, og brugte de penge til at barbere boliglånet ned, skylder det samme, men sparer penge på renters rente.

    Nu har min bankrådgiver så imidlertid valgt at smide et modtilbud på bordet. Han tilbyder, hvis vi beholder hele lånet hos banken, at sætte HELE lånet ned til en rente på 6%.

    Problemet er, at jeg ikke er talgymnast nok til at se hvor jeg får den største fordel.

    Situation A: 500.000kr til 6,75% med rente 4 gange om året + 150.000kr til 6% med rente to gange årligt e
    eller
    Situation B: 750.000kr til 6% der trækker rente fire gange årligt.

    Det skal siges, at lånet i banken er er sat til 30 år, men det står mig frit for hvor meget jeg vil afdrage, hvor låneforeningen er med 7 års afvikling.

    Håber der er nogle derude, der er mere inde i talgymnastik, der kan sætte til på hvor meget de hver især kommer til at koste mig.

    Mvh
    Simon.

    #211260
    MichaelForfatter

    Dette lille nemme link kan klare opgaven

    http://www.bankinfo.dk/Amortisation.asp

    #211262
    AnonymForfatter

    Så er det måske mig der er spejlblank, men jeg kan ikke se hvordan jeg får indregner heri, at lånet det ene sted trækker renter to gange om året, og det andet sted fire. :S

    #211264
    MichaelForfatter

    Ja og dog… linket tager formentligt udgangspunkt i årlig rentetilskrivning og ikke 2 eller 4 gange årligt

    #211266
    MichaelForfatter

    Du kan omregne til nominel rente i stedet og anvende den. Formlen fandt jeg her på en lyn-google

    http://gratis-hjaelp.blogspot.dk/2010/10/hvad-er-en-nominel-rente.html

    #211446
    thsvForfatter

    Situation A er klart billigst, da gælden kun er 650K mod 750K i B’eren. 😉

    Om der trækkes rente 2 eller 4 gange om året har ikke den store betydning, så du sparer 0,75% * 600K = 4.500 kr årligt ved at vælge B, hvis gælden er 750K i begge tilfælde.
    Hertil kommer de omk. du sparer ved ikke at skulle optage et nyt lån.

    #211450
    AnonymForfatter

    Ja bevares…slåfejl. Det er naturligvis 750.000 i begge tilfælde.
    Men det skal nævnes, at der ikke er nogen omkostninger ved at optage lånet på 150.000. Og selve banklånet har ikke nogen max på hvor meget jeg må sætte ind.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.