Nybyggeri og sammenligning af finansiering Nykredit vs Nørresundby bank

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94561
    AnonymForfatter

    Hej.

    Som overskriften siger, så er vi på vej til at bygge nyt hus. Vi forsøger at sammenligne finansiering hos Nykredit og Nørresundby bank.
    Vi har dog lidt svært ved at gennemskue den rette måde hvorpå dette gøres, da de papirer vi har fået er opstillet forskelligt, og nogle af beløbene ser ud til at være forskellige f.eks. Børne- og ungeydelse, ejendomsforsikring m.m. Dette er jo så i forhold til rådighedsbeløb og boliglånet.

    De regner naturligvis begge med fastforentet obligationslån på 2,5%, renten på boliglånet er så forskellig; 7% Nykredit i 30 år og 4,95% i 20 år Nørresundby bank.

    Vi er pt. Plus kunder i Nykredit, og umiddelbart ud fra deres priser og vilkår ser det ud til, at vi burde kunne få en rente på boliglånet ned på 6% hvis Nykredit ellers vi være med til det.

    Hvad skal vi være opmærksomme på?

    På forhånd mange tak for hjælpen.

    🙂

    #211096
    AnonymForfatter

    Umiddelbart synes jeg at løbetiden på boliglånet er for langt i begge tilfælde. Jeg ved du ikke spørger ind til dette, men med så lang løbetid, går der længe før du er “uafhængig" af banken – og det kan være rigtig frustrerende at være afhængig af banken – i sær når der skal forhandles rente..

    #211110
    AnonymForfatter

    Hej,
    alle kommentarer, forslag og råd er velkomne.
    Vi vil da lige prøve at spørge til, hvordan det hele vil se ud hvis vi havde 10 års boliglån.
    MVH Clara

    #211114
    HammerenForfatter

    Hej
    Jamen – hvis du nøjes med at betale det over 10 år bliver det selvfølgelig en tand dyrere for jer.
    Men for de flestes vedkommende herinde – så er der bred enighed om at man skal få fviklet det dyre lån først.
    Dvs. at hvis det er muligt, er det måske smartest at tage kreditlånet afdragsfrit, og så få fjernet banklånet i et ruf.

    Derfor anbefales det at tage kreditlån med indledende 10 åris afdragsfrhed, hvor I får afviklet boliggælden, og alternativt sparer sammen til bilkøb eller ekstraordinære afdrag på kreditlånet i forbindelse med evt. fremtidig omlægning af lån.

    Et boliglån med en rente på eksempelvis 5-6 eller 7 procent, vil jeg anbefale afvilet hurtigst muligt

    #211116
    thsvForfatter

    Hammerens råd skal tages med et stort forbehold da det afdragsfri lån både har dårligere kurs og højere adm.bidrag, så det vil i praksis være billigere med 2½% med afdrag og så bede om et tillægslån om 5-6 år, evt. i forbidelse med en låneomlægning.
    Husk at den højere rente og adm.bidrag betales for hele gælden (f.eks. 2 mill. kontant) og husk de forhøjede satser for afdragsfrihed der indføres fra nytår.

    Banklån 400.000 kr:
    7% 10 år koster 4.663 kr om måneden
    4,95% 10 år står til 4.246 kr
    mens det over 20 år koster 3.162 kr månedligt.

    Det vil være en fordel hvis boliglånet er et prioritetslån, hvor overskydende opsparing kan forrentes til samme rente.

    #211122
    AnonymForfatter

    Både thsv og hammeren kommer med gode bud.

    I hammerens tilfælde, sparer du meget i rente på banklånet, mod at betale mere i bidrag til kreditforeningen.

    thsvs forslag er billigst på den lange bane, men fordrer at man har råd til at afvikle på 2,5% lånet. Desuden kræver en låneomlægning, at der er en væsentlig værdigstigning, for at få et anstændigt provenue.

    Jeg har fornylig lavet en kombination af de to. Jeg havde tolagsbelåning ved totalkredit (F1 på hoveddelen og F5 på toplånet), som blev skiftet ud med ren F1 afdragsfrit. Min bankdame havde hjulpet os med at få et 400.000,- banklån over tyve år. Ved at omlægge realkredit lån, kunne vi trække 300.000,- ud til ekstraordinær afvikling på banklånet, som nu kun er på 100.000,-. Dert afvikler vi med samme ydelse som før – men nu er det væk på små tre år.

    Jeg vurderede at det højere bidrag på F1 lånet i tre år, var bedre end 7% i rente i 17 år i banken. Vi sparer omkring 250.000,- i rente ved denne øvelse.

    Mvh

    #211130
    HalliHalloForfatter

    Det var dejligt at høre at du har fået rigtig gode råd, spørgsmålet var nu heller ikke så kompliceret (ikke skrevet for at være nedladende, hvilket ikke ligger til mig).

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.