Gode råd?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94557
    AnonymForfatter

    Hej.

    Vi er et par med en solid økonomi og gode indkomster. Vi har købt lejlighed i september måned via Jyske (boligkredit og Jyske F1). F1 lånet skal refinansieres her til januar, og bliver enten til samme F1 eller F3, da vi ikke tænker at blive boende i længere tid (dvs. >2-3 år) før vi bygger hus. Jyske F1 har den fordel for os at det kan opsiges til kurs 100 med 5 dages varsel.

    Vi har brugt betydeligt mere end vi regnede (>300k) med af en opsparing til renovering. Af den årsag har vi fået brug for at øge vores lån med ca. 200.000 kr.

    Spørgsmålet er: Hvordan gør vi det bedst?

    Øge boligkreditten? Har vi mulighed for genvurdering for at øge realkreditlånet? Nordik Bank er også overvejet med Totalkredit som real-institut, hvis de er med på en genvurdering – men det bliver måske for dyrt gr. omkostninger ved skiftet? Er der andre gode muligheder (boligkreditten har vi til en rente på 4,9%)?

    #211076
    MichaelForfatter

    Jeg ville nok stå et skridt eller 15 tilbage og spørge: Hvorfor købe en lejlighed med så kort tidshorisont og hvorfor overhovedet bruge krudt på at renovere den? I får aldrig alle de penge I smider til renoveringen igen og derudover koster transaktionsomkostningerne til køb og salg voldsomt i forhold til den korte tidshorisont. Og så ovenikøbet overveje at skifte realkreditinstitut allerede et par måneder efter købet og igen med den korte tidshorisont?!?!

    For at være helt ærlig synes jeg det er vanvittigt det I har rodet jer ud i hér. Det kommer til at koste jer adskillige hundrede tusinde kroner i forhold til hvis I bare havde boet til leje i 2-3 år.

    Så jeg undlader helt bevidst at svare på dét du spørger om. Det giver ikke rigtigt nogen mening med de forudsætninger.

    #211078
    AnonymForfatter

    Det var et velovervejet valg. Og du må godt synes det er dumt. Det var nu ikke spørgsmålet.

    Andre gode råd?

    #211080
    MichaelForfatter

    Du har egentlig fået det bedste råd: Stop med at renovere yderligere og gør kun det mest nødvendige færdigt

    #211084
    HammerenForfatter

    Hva ska i bruge de 200 til

    #211194
    AnonymForfatter

    Svar på de konkrete spørgsmål:
    Ja, I kan få genvurderet, når der er sket betydelige forandringer ved ejendommen, eller der er gået et vist stykke tid efter seneste vurdering (hos Nordea er skæringen 6 mdr).
    Jeg ville tage det billigst mulige lån; F0,5 eller F2 (F1 har nogle udfordringer i forhold til kursskæring, som samlet kan gøre det uattraktivt – jeg har ikke sat mig ind i det, men Nordea henviser til 0,5 eller 2+:), hvis økonomien kan bære det. Ellers kort uden afdrag. Renten på de korte er pt. så lav i forhold til inflationen, at lånet så at sige æder sig selv.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.