Prioritetslån Jyske eller DB

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94500
    AnonymForfatter

    Min kone og jeg er lige gået på efterløn! Vi har en lille (irriterende) restgæld på små 700.000 i vores hus. Fast forrentet 3,5%, 30-årigt. Har ikke de store indtægter udover efterlønnen, og folkepensionen om 3 år. Jeg har dog en kapitalpension som, lagt sammen med opsparede midler, LD, ATP, giver også ca. 700.000,- i hånden hvis vi realiserer dem. Er blevet gjort opmærksom på prioritetslån som vi umiddelbart er meget begejstrede for.
    Et banklån lån på 700.000,- til at indfri realkreditlånet, hvilket giver os en øjeblikkelig lettelse på kr. 3.500,- mdl. Lånet ligger langt under 50% af salgsværdien på huset.
    Dette banklån holdes op mod vores realiserede værdier på 700.000,-
    Lånet er 30 årigt og har 10 års afdragsfrihed, med mulighed for forlængelse.
    Vi er DB kunder. De tilbyder os en prioritetskonto til 3,1% på lånet og den samme forrentning af vores indestående. Har ikke rigtig styr på ÅOP her. Renten er variabel.
    Vi har så også været i Jyske Bank som, med den samme låne-og indskudsprofil tilbyder ÅOP på 1,51% reguleret efter CIBOR renten!!!
    Umiddelbart er det jo ikke svært at se hvad der er mest fordelagtigt, men erfaringen siger mig, at hvis noget er for godt til at vores sandt, så er det nok ikke sandt.
    Vil blive glad for nogle gode input på spm om prioritetslån generelt og på sammenligningen DB vs JB.
    I øvrigt: Er der et skattemæssigt issue her forstået som forskel på skatte værdi af renter om de er indgående eller udgående.
    Bedste hilsner
    Mogens

    #210098
    thsvForfatter

    De ÅOP på 1,51% medfører hvilken rente?

    Handelsbanken tilbyder prioritetslån til samme ÅOP og rente på ca. 1,3%.
    Man kan endog vælge forskellige modeller med fastlåsning af rente i f.eks. 1 eller 2 år istedet for kun 3 måneder.

    Det er vigtigt at få indføjet i aftalen at renten er aftalt som NIB-renten plus et fast tillæg, ellers går som Skandiabankens kunder, hvor aftalen var NIB-rente+0,65%, men tillægget blev justeret op til 2,6% i tiden under Eik Bank.

    Kapitalindkomstskat betales af den samlede saldo, så hvis I har renteudgifter på 10.000 kr og renteindtægt på 10.000 kr udligner disse hinanden.

    #210178
    HalliHalloForfatter

    Lige et hurtigt spørgsmål: Hvordan kan du skrive at det er et lille irriterende lån på 700.000 kr., når det stort set modsvarer jeres samlede samlede pensionsformue?

    Hvordan kan I i øvrigt få jeres ATP-opsparing kapitaliseret? Den tror jeg ikke rigtig på, har jeg nu aldrig hørt om at det kan gøres i levende live. Ved død kan en ægtefælle få en mindre individuel sum.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.