Bidrag – hvorfor?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94486
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg er relativt ny i realkredit-verdenen, men jeg har nu brugt noget tid på at finde ud af hvorfor bankerne *host* kreditforeningerne opkræver bidrag. Jeg kan naturligvis godt forstå at de vil tjene penge, men er der en mere retfærdig årsag?

    Som jeg opfatter systemet (f.eks. for 30 år, fast rente med afdrag), så sælger kreditforeningen en obligation, til en af markedet fastsat kurs, med en fastsat løbetid og rente. Min ydelse giver banken så videre til obligationsejeren (minus bidrag) som derved får forrentet sin investering.

    Hvilken risiko påtager kreditforeningen sig som retfærdiggør stigende bidragssatser?

    #210006
    MichaelForfatter

    Kreditforeningen indestår for investors obligationskøb så hvis du går på tvangsauktion med et stort tab så er det kreditforeningen der tager tabet og ikke den enkelte investor der tilfældigvis har købt “dine" obligationer.

    I de senere år har regeringen (og omverdenen) grundet de økonomiske konjunkturer strammet kreditforeningernes krav til solvens og derfor har det været nødvendigt at sætte bidragssatserne op. MEN der er næppe nogen tvivl om, at de så samtidigt har set lejligheden til at stramme skruen ekstra meget og formentlig også mere end nødvendigt.

    #210008
    AnonymForfatter

    Hej Michael,

    Tak for dit svar – jeg var ikke klar over at det var kreditforeningen som tog tabet. Jeg troede at risikoen lå hos obligationsejeren og kom til udtryk i den rente der er på obligationen. Lidt som når banken vil have højere rente på udlån hos kunder med “højere" risiko.

    Så den højere bidragssats på F1-F5 (os de afdragsfrie varianter) skyldes at realkreditinstituttet mener at risikoen er større da man ikke ved hvordan markedet ser ud når der skal refinansieres – sammenholdt med at der er mere arbejde forbundet med den type lån?

    #210010
    MichaelForfatter

    For kreditforeningen er den største fare ved flekslån auktionerne. En teoretisk situation hvor eksempelvis kun halvdelen af obligationerne bliver solgt vil betyde et kollaps for kreditforeningen og dermed et totalt kollaps for hele samfundsøkonomien. Derfor vil de gerne have folk over på længerevarende flekslån for derved at sprede risikoen ud så det ikke er enorme mængder der skal refinansieres i december som stadig er den største auktion.

    #210012
    AnonymForfatter

    Hej Michael,

    Tak for dit svar – så blev jeg det klogere.

    Jeg er stadig ikke glad for mit bidrag, men der ligger åbenbart en reel risiko bag.

    Go’ dag

    #210014
    morsdrengForfatter

    Bidrag til et realkreditinstitut dækker ikke KUN risikoen ved de ydede lån. Endvidere hæfter låntagerne for de ydede lån både personligt og med deres ejendom. I visse tilfælde endda solidarisk for andre lån i samme serie.

    Realkreditrådet har udgivet en pjece om det danske realkreditsystem, hvoraf bl.a. fremgår:

    “Realkreditinstituttet opkræver et bidrag på lånet for at skaffe penge til den daglige drift, dække eventuelle tab og eventuelt
    få et overskud. Bidraget er en procentdel af lånets restgæld, som låntageren betaler, så længe lånet løber. Bidragssatsen svarer til rentemarginalen i et pengeinstitut men er typisk lavere.

    I forhold til låntagerne påtager realkreditinstituttet sig dog en risiko, fordi instituttet taber penge, hvis en låntager ikke
    kan betale sine renter og afdrag. Det giver på den anden side instituttet en stærk tilskyndelse til at yde god og fornuftig
    långivning, så denne risiko bliver så lille som mulig."

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.